تقدیر ویدئو کنفرانسی از 320 معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونان، روسای و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها و 10 معلم نمونه از هر استان مراسم بزرگداشت هفته معلم و تقدیر از معلمان نمونه استان‌ها با حضور 650 همکار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تقدیر ویدئو کنفرانسی از 320 معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست مجازی با بیان اینکه سومین روز ایام بزرگداشت هفته معلم "معلم و مرجعیت علمی و اجتماعی" نامگذاری شده است گفت: بر اساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته شده معلمان به عنوان اولین قشر مورد اعتبار جامعه شناخته می‌شوند و همواره معلمان به عنوان مرجع علمی و اجتماعی جامعه هستند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) معلمی را شغل انبیا می‌دانستند افزود: بر اساس سخن امام خمینی (ره) معلمی شغل انبیاست اما باید به چرایی و فلسفه این جمله امام پرداخت.

معاون وزیر با بیان اینکه پیامبران اولین معلمان هستند که از ذات باری تعالی حکم رسالت خویش را دریافت کرده‌اند گفت: در آیه 25 سوره حدید آمده است " لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ " خداوند متعال در این آیه می فرماید" همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند".

وی افزود: بزرگترین رنج بشر نابرابری‌های اجتماعی و بی عدالتی است و جامعه‌ای که در آن عدالت برقرار شود به توسعه خواهد رسید و در این آیه استقرار عدالت یعنی حیات طیبه و جامعه توسعه یافته هدف رسالت پیامبران ذکر شده است.

وی گفت: بر اساس این آیه استقرار عدالت از طریق استدلال و دلیل روشن، کتاب که نشان شناخت و آگاهی و دانش افزایی است و میزان یا منطق میسر است. این مدل پیامبران برای پیاده سازی عدالت، مدلی آموزشی و پرورشی است و تنها کسانی می‌توانند این مدل را پیاده کنند که مشی معلمی داشته باشند.

معاون وزیر با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند "إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً" و این بدین معنی است که پیامبر اکرم معلم برانگیخته شده است، افزود: پیامبر اکرم در این حدیث می‌فرمایند من مبعوث شدم تا جامعه مترقی و همراه عدالت را با مشی معلمی پیاده کنم.

وی افزود: پیامبران رسولان آگاهی و رهایی ما از جعل هستند، آنان مشوقان و مروجان عدالت هستند و معلمان نیز چنین رسالت بزرگی بر عهده دارند و نباید به سادگی از این رسالت گذشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه در تجارب جهانی نیز رابطه معنا داری بین توسعه یافتگی و نظام تعلیم و تربیت دیده می‌شود افزود: آموزش و پرورش پیشرفته منجر به توسعه یافتگی جامعه می‌شود و کشورهایی نظیر ژاپن و مالزی که بر آموزش و پرورش تاکید ویژه‌ای داشتند اکنون در زمره کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارند.

وی افزود: با تمام وجودی که منابع اولیه ژاپن صفر است ولی در رتبه اول توسعه قرار دارد و این نیز حاصل توجه ویژه این کشور به آموزش و پرورش و معلمان است و به همین دلیل است که معلمان در ژاپن و محله به عنوان سلاطین جامعه شناخته می‌شوند.

وی عنوان کرد: مالزی کشور دیگری است که تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در آن ملزم هستند برای طرح‌های خود پیوست آموزش و پرورشی هم تهیه کنند و این توجه ویژه به آموزش و پرورش است که مالزی را در مسیر توسعه قرار داده است.

معاون وزیر با بیان اینکه "در نظریه سرمایه انسانی رسالت آموزش و پرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است" افزود: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه جوامع است و پر بازده ترین سرمایه گذاری در تمامی ابعاد، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است و بیش از پنجاه درصد سرمایه ملی کشورها ناشی از سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و باید مدرسه که سازمان اصلی تحول است ‌را دریابیم.

حسینی مهمترین بعد اصلی مدرسه را نیروی انسانی شامل دانش‌آموزان و معلمان دانست و افزود: ۶۶ درصد اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین بر منابع انسانی تاکید دارد و مدیریت و رهبری در مدرسه عامل اصلی تحول در مدرسه است.

وی گفت: آموزش و پرورش باید به گونه‌ای عمل کند که پیوند بین مدرسه زندگی یا مدرسه مهارتی با آموزش و پرورش ارگانیک و جامعه برقرار شود.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه معلمان جامعه باید از منزلت و مرتبت لازم برخوردار باشند افزود: عامل و منبع اصلی تحول در جامعه معلمان آن جامعه هستند به همین دلیل باید اذعان کنیم که تحولات جامعه با تحولات کیفی در منابع انسانی آموزش و پرورش یعنی معلمان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه از دید مقام معظم رهبری معلمان در بالاترین رتبه جامعه قرار دارند و بالاترین سرمایه گذاری‌ها باید در آموزش و پرورش صورت گیرد افزود: باید اذعان کنیم حد هیچ جامعه‌ای از حد معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت و معلمان جامعه میزان الحراه جامعه هستند و لذا باید مدام انگیزه‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ارتقا یابد

حسینی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا با تمام مشکلاتی که برای جامعه ایجاد کرد، فرصت‌هایی نیز ایجاد کرد و یکی از این فرصت‌ها استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش است افزود: استفاده از فناوری‌های نوین علیرغم تمامی مزایا، مشکلاتی خصوصا برای برخی از طیف‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارد که باید به مرور این مشکلات حل شود.

وی افزود: شبکه شاد شبکه‌ای امن، ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است که بایدبه مرور بر ظرفیت‌های آن اضافه شده و مشکلات احتمالی آن نیز حل شود. ایجاد بانک جامع آموزش‌های مجازی از طریق جمع آوری آموزش‌های همکاران و تولید محتوای آموزشی از جمله برنامه‌های ارتقای آموزش های مجازی است.

معاون وزیر ‏تسهیل زمینه‌های مشارکت معلمان در تصمیم گیری وتصمیم سازی را یکی از سیاست‌های راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: ‏به همین دلیل در کنار دو بسته تحولی «مدرسه انطباقی» و «مداخلات بهنگام طلایی»‌ در سال جاری بسته «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » برای گسترش زمینه‌های مشارکت در ابعاد کمی و کیفی معلمان فرهیخته طراحی و هدف گذاری شده است.

وی افزود: راه اندازی پارلمان مشورتی معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و اولیا، طرح‌های جام، کاربست مطالعات ملی و بین المللی و نظام تصمیم گیری از‌ کف تا ستاد، قشر بندی حرفه‌ای معلمان، راهبران بالینی و ایجاد گنجینه مدیریتی سازمان از جمله طرح‌های مشارکتی در آموزش و پرورش استثنایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار