دلیل مخالفت معاون هنری دولت دهم با صدور مجوز برای آلبوم حبیب چه بود؟

تهران(پانا) - حمیدرضا شاه آبادی می‌گوید پخش آهنگ لس‌آنجلسی فقط به این مفهوم نیست که این آهنگ تند، قوی یا ضعیف است بلکه مهم این است که یک فرهنگ دیگر را معرفی می‌کند و دلیل مخالفت بنده همین بود و از این رو به آلبوم وی مجوز داده نشد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دلیل مخالفت معاون هنری دولت دهم با صدور مجوز برای آلبوم حبیب چه بود؟

حبیب خواننده و نوازنده موسیقی پاپ سال 1362 پس از ممنوعیت مجوز برای ادامه کار فرهنگی و تولید موسیقی خاک ایران را ترک کرد و بیست و دو سال بعد با وعده مسئولان در سال 1389 به وطنش بازگشت.
انتشار کتاب «مرد تنهای شب»
تنها اتفاق مثبتی که برای این خواننده پس از ورودش به ایران افتاد چاپ کتاب اشعارش «مرد تنهای شب» در سال 93 بود و باقی مذاکرات حبیب علی رقم پیگیری و سماجت وی برای اخذ مجوز خوانندگی بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد.
این خواننده طی این 22 سال موفق به ضبط یازده آلبوم موسیقی شد اما پس از بازگشت به ایران همچون قبل از خروجش برای تولید آثار هنری باز هم دچار مشکل شد. در این میان هر کدام از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این خواننده مطرح صحبت‌هایی کرده‌اند و از دلایل ممنوع‌الکاری او گفته‌اند.
بهمن سال 91، ماه پرخبری برای حبیب بود، چرا که همان زمان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره صدور مجوز برای آلبوم خواننده لس‌آنجلسی اظهارنظر کرد. حمید شاه‌آبادی در این زمینه گفت:«هیچ مجوزی برای خواننده‌ای که مدتی است به ایران بازگشته ندادیم و بنایی هم برای صدور چنین مجوزی نداریم. راهبرد و سبک معاونت هنری و پیرو آن دفتر موسیقی همواره برای حمایت از موسیقی اصیل ایرانی مشخص بوده است و هر فعالیت موسیقی که از این فضا خارج باشد و بخواهد فضای دیگری در موسیقی کشور تداعی کند، هیچگاه مجوزی از وزارت ارشاد اخذ نمی‌کند.»
21 خرداد، سالگرد مرگ حبیب محبیان
در تمام سال‌هایی که حبیب به ایران بازگشت در شمال کشور ساکن بود و هرگز در طول سال‌های حیاتش موفق به گرفتن مجوز نشد و درنهایت 21 خرداد سال 95 به دلیل ایست قلبی درگذشت و هواداران او در مقابل سردخانه رامسر تجمع کردند.
یک سال و نیم پس از مرگ این خواننده محبوب موزیک ویدئوی «دیره» با صدای احمدرضا محبیان و سمیر زند و همچنین با تصویر و صدای نه چندان شفاف زنده‌یاد «حبیب محبیان» از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت.
موسیقی حبیب نماد تفکر غربی بود
حالا در سال 99 دوباره با حمید شاه‌آبادی که اکنون معاونت صدای رسانه ملی را به‌عهده دارد درباره تصمیمی که سال‌ها پیش درباره حبیب محبیان گرفته است گفت‌وگو کردیم و او درباره دلیل عدم اخذ مجوز حبیب گفت:«عرصه فرهنگ خام نیست، پشت هر حرکت فرهنگی و لایه‌های بعدی‌اش معانی و مفاهیم جدیدی نهفته است، یک ترانه ممکن است مدح امیرالمومنین باشد و ترانه‌اش نیز مشکلی نداشته باشد اما نماد یک تفکر و فرهنگ دیگر باشد، چیزی که آن زمان با آن رو به رو شدیم تفکر فرهنگ موسیقی غربی بود.»
وی ادامه داد:«کسانی در گذشته نماد یک تفکر ایرانی بودند اما ترجیح دادند بروند و در دل دشمن زندگی کنند و با آن فضا خو گرفتند. پخش آهنگ لس‌آنجلسی تنها به این مفهوم نیست که این آهنگ تند، قوی یا ضعیف است بلکه مهم این است که یک فرهنگ دیگر را معرفی می‌کند.»
شاه‌آبادی خاطر نشان کرد:«به عنوان حاکمیت حتی اگر بدنه کشوری نتواند جلوی استفاده روزانه مردم از موسیقی لس‌آنجلسی در منزلشان را بگیرد باز هم نباید مهر تاییدی بر یک اندیشه غربی بگذاریم، برای همین همیشه از این فضا فاصله گرفتم و گفتم چیزی که نماد کشور دیگری است در کشور ما نباید حکم تایید حاکمیت داشته باشد. در همان سال‌ها از سمت نهاد رئیس جمهوری نامه مکتوب به من داده شد و اجازه پیگیری داشتم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار