گفت‌وگو با علیرضا حیدری قهرمان سابق کشتی آزاد جهان

کرونا به ما خیلی درس داد، تعریف سلامتی را نمی‌دانستیم

تهران (پانا) -  ورزش کردن در خانه یکی از راه‌هایی است که در این ایام کرونایی که خیلی از مردم در منازل خود هستند، توصیه شده است. یکی از ورزشکارانی که با انتشار ویدئوهایی از نحوه تمرین خود به مردم کمک می‌کند، علیرضا حیدری قهرمان سابق کشتی آزاد جهان است که تمریناتش را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارد و گاه به‌صورت Live (زنده) هم آن را نمایش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
کرونا به ما خیلی درس داد، تعریف سلامتی را نمی‌دانستیم

به‌گزارش ایران، او در این خصوص چنین توضیح داد: «حقیقت این است که من هم مثل خیلی از مردم در خانه هستم. این در خانه ماندن ممکن است برخی را عصبانی کند و اختلافاتی به وجود بیاید و انرژی منفی به هم منتقل کنند اما ورزش کردن هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن‌شان را تقویت کند و هم یکی دو ساعت از برنامه‌شان را پر می‌کند و راحت‌تر همدیگر را تحمل کنند. بعضی‌ها هم در خانه تنها هستند و این حس خوبی را منتقل نمی‌کند. من هم با این همه سال ورزش، احساس کردم که اینجا شاید بتوانم مفید باشم و سعی کردم تمریناتی را آموزش دهم که وسیله‌ای نخواهد و با نرمش کردن بتوان آنها را انجام داد. البته چون به‌لحاظ علمی و تجربی نرمش دادن را بلد هستم، شاید این کار را ادامه دهم و کمک کنم تا علاقه‌مندان حرکت‌هایی که به دردشان می‌خورد، یاد بگیرند.»

حیدری با اینکه 14 سال است که کشتی را کنار گذاشته اما همچنان به ورزش کردن ادامه می‌دهد و مثل احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال تمرینات مداومی دارد. او در این‌باره گفت: «من عادت دارم که ورزش کنم و اگر تهران باشم، هفته‌ای 7 روز را ورزش می‌کنم و اگر این کار را نکنم، حالم بد می‌شود. در این ایام هم یکی دو روز فیلم گذاشتم و بعد از کسانی‌که صفحه من را دنبال می‌کنند، خواستم اگر فیلم یا عکسی از ورزش کردن‌شان دارند، برای من بفرستند. به‌‌غیر از کسانی که عادت به تخریب در فضای مجازی دارند، یک دفعه دیدم 5 - 4 هزار دایرکت برایم آمد و اصلاً فکر نمی‌کردم آنها استقبال کنند و برایم خیلی جالب بود. ضمن اینکه بعضی ها هم ممکن است به ورزش عادت کنند و ورزشکار شوند. به‌نظر من کرونا به ما خیلی درس داد و یکی از آنها این بود که خیلی‌ها تعریف سلامتی چه به لحاظ روحی و چه جسمی را نمی‌دانستند. ما فقط فکر می‌کردیم که باید به سر کار برویم یا لباس برند بپوشیم و مبل بخریم ولی خود انسان فراموش شده بود.»

در این مدت خیلی از ورزشکاران از جمله کشتی‌گیران سابق مانند رسول خادم، کمیل قاسمی، حسن رحیمی و احسان لشکری به کمک مردم آمدند. حیدری درباره این فعالیت‌ها چنین نظر داد: «ببینید یک روزی بوده که همین مردم به این بچه‌ها عشق می‌ورزیدند و آنها را تشویق می‌کردند. حالا وظیفه ورزشکاران هم این است که یک جایی جبران کنند و این وظیفه اجتماعی‌شان است. این وظیفه بر عهده کشتی گیران سنگین‌تر است. چون به آنها پهلوان می‌گویند و ورزش پهلوانی برای کشتی گیران است. هر چند به رشته‌های دیگر هم این صفت را می‌دهند. این کارها خیلی ارزشمند است ولی باید توجه داشت که ورزشکاران هر چقدر هم تلاش کنند، همه جا را نمی‌توانند پوشش دهند و مردم همه باید کمک کنند. چرا که وقتی اتفاق غیر مترقبه‌ای می‌افتد، تا دولت بخواهد مسأله را مدیریت کند، کمی زمان می‌برد و در این زمان باید کمک کرد تا ضایعه بیشتر نشود و این همدلی بسیار خوب است و بعد از آن وظیفه دولت است که این کارها را انجام دهد.»

آیا تعویق یک ساله المپیک توکیو به نفع کشتی است؟ حیدری که مدال برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن را در کارنامه افتخارات خود دارد، به این سؤال چنین پاسخ داد: «به نفع من است، چون تمرین کرده‌ام و می‌توانم یک سال بعد کشتی بگیرم (می خندد) ولی از شوخی گذشته هم به نفع یک سری از کشتی گیران است و هم به ضرر برخی دیگر. آنهایی که سن‌شان گذشته ممکن است به آمادگی نرسند و از فرم خارج شوند ولی برای جوان‌ها خوب است تا شاید اولین تجربه مسابقات‌شان در بزرگسالان المپیک باشد و مدال بگیرند و چند المپیکی شوند. جسم قوی خیلی اهمیت دارد و وقتی سن بالا می‌رود، آدم منطقی می‌شود و دو دو تا چهار تا می‌کند ولی جوان‌ها بدون ترس و با انرژی کشتی می‌گیرند.»

حیدری که یک مدال طلا، 3 نقره و یک برنز مسابقات جهانی، 3 مدال طلای بازی‌های آسیایی و 4 طلا و یک برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه خود دارد، درباره ویدئویی که توسط جردن باروز ستاره امریکایی کشتی جهان در حمایت از ایران منتشر شد، چنین واکنشی داشت: «من از این کار او خیلی خوشم آمد، چون سادگی خوبی داشت. بعضی از سلبریتی‌ها و ورزشکاران ما یک عصا قورت دادگی دارند که با یک من عسل هم نمی‌شود آنها را خورد. باید در کنار هم باشیم و مثل آدم‌های ساده زندگی کنیم. مگر ما چقدر عمر می‌کنیم که 20 سالش را ورزش کنیم و بعد صفر کیلومتر وارد جامعه شویم؟ فکر می‌کنید باروز برای چه 8 مدال جهانی و المپیک دارد؟ چون راحت زندگی می‌کند و سخت نمی‌گیرد. در کنار همسر و فرزندانش است و زندگی و ورزش را به موازات هم پیش می‌برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار