"کرونا" هشدار "زمینِ ناپاک" به ما بود

تهران (پانا) - معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، شیوع بیماری "کرونا" هشدار بزرگ زمین به ما به دلیل دست‌اندازی‌های بی‌مورد و بدرفتاری با این کره خاکی است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
"کرونا" هشدار "زمینِ ناپاک" به ما بود

به‌گزارش ایسنا، آذر ولی‌زاده به مناسبت روز جهانی زمین پاک (دوم اردیبهشت)، با بیان اینکه وقتی درباره زمین صحبت می‌کنیم هرآنچه که روی کره خاکی وجود دارد را شامل می‌شود، گفت: آب‌های سطحی، حیات وحش، گونه‌های جانوری، خاک و ... همه مجموعه‌ای است که کره زمین را تشکیل می‌دهد و در این سال‌ها انسان دخل و تصرف زیادی به شکل‌های مختلف در آنها داشته است.

وی از پیامدهای شدید دست‌اندازی انسان به کره زمین یاد کرد و ادامه داد: گسترش زندگی انسان و ساخت و سازهایی که بر روی زمین در نقاط مختلف انجام داده به از دست رفتن بیش از 700 تا هزار گونه گیاهی در دنیا و انقراض آنها منجر شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تولید حجم عظیم گازهای گلخانه‌ای و همچنین آلوده کردن هوا به دلیل فعالیت‌های نامناسب انسان، خاطرنشان کرد: نتیجه این شرایط به خود انسان برگشته و طی چند سال اخیر نزدیک به هفت میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

ولی‌زاده تاکید کرد: بحران آب نیز پیامد دیگر فعالیت‌های نامناسب انسان روی کره زمین است که به مهاجرت بیش از یک میلیارد نفر در جهان نفر به دلیل کمبود آب منجر شده است.

وی با بیان اینکه دست‌اندازی انسان در کره زمین حتی فعالیت‌های اقتصادی را نیز تحت تاثیر قرار داده، افزود: سالانه دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان به دلیل بحران‌های محیط زیستی و آلودگی‌ها از دست می‌رود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از بین رفتن تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و در معرض انقراض بودن آنها را نیز ناشی از فعالیت‌های نامناسب بشر بر روی کره زمین دانست و عنوان کرد: بر اساس آنچه که کارشناسان اعلام کردند حدود 75 درصد بیماری‌های عفونی جدید که در سال‌های اخیر بین انسان‌ها شیوع پیدا کرده، مرتبط با حیوانات است.

ولی‌زاده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ابولا، مرس و اکنون نیز کویید 19 را از مهمترین این بیماری‌ها برشمرد و یادآور شد: شیوع بیماری کرونا شاید هشدار بزرگ کره زمین به ما بود که نشان داد دخل و تصرف‌های انسان در حیات وحش چه پیامدهایی دارد.

وی معتقد است، شیوع این بیماری بار دیگر نشان داد طبیعت راه خود را برای مقابله با دست‌اندازی‌هایی که به آن می‌شود، پیدا خواهد کرد.

به‌گفته این مسئول، شیوع کرونا می‌تواند تاریخ جدیدی در حیات بشر رقم بزند که احترام به حیات وحش را در حافظه تاریخی خود نگه دارند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه درباره مهمترین بحران‌های مرتبط با آلودگی زمین که کشور ایران با آن درگیر است نیز گفت: یکی از مهمترین این موارد آلودگی شدید منابع آب زیرزمینی ناشی از رها کردن پسماندها و نشت فاضلاب است که پیامد آن می‌تواند به خود ما برگردد.

ولی‌زاده افزایش تولید وسایل نقلیه غیراستاندارد و بی‌توجهی به کیفیت بنزین تولیدی را نیز از دیگر مشکلات مرتبط با آلودگی زمین در ایران دانست که پیامد آن را در آلودگی‌های شدید کلانشهرها شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آسیب جدی دیگری که در ایران داریم آسیب زدن به منابع آبی است که زندگی میلیون‌ها نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

ولی‌زاده از در معرض خطر بودن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور نیز یاد کرد و گفت: این امر نیز نتیجه تخریب زیستگاه‌ها و قطع بی‌رویه درختان است.

وی معتقد است، ادامه این فرآیندها در کره زمین چه در ایران و چه هر کشور دیگری می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد که در درجه اول زندگی خود ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه داشتن زمین پاک را نیازمند اصلاح رفتار انسان با محیط زیست، آب، خاک، حیوانات و گیاهان دانست و تاکید کرد: اثرات مثبت این تغییر رفتار در درجه اول در بهبود کیفیت زندگی خود ما ملموس خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار