رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور خبر داد

اعلام آمادگی برای تامین نهاده‌های دامی ظرف ۲۴ ساعت به شرط تامین ارز

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران می گوید اگر ارز مورد نیاز برای ترخیص کالاهای رسوبی تامین شود می توانیم ظرف مدت ۲۴ ساعت نیاز واحدهای تولیدی به نهاده‌های دامی را برطرف کنیم زیرا مشکلی برای خرید و تامین کالاهای اساسی با همت فعالان بخش خصوصی نداریم.

کد مطلب: ۱۰۳۷۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی برای تامین نهاده‌های دامی ظرف ۲۴ ساعت به شرط تامین ارز

به گزارش ایسنا،‌ ابوالحسن خلیلی اظهار کرد: عدم تامین و تخصیص ارز برای ترخیص نهاده‌های وارداتی هر سه حلقه تامین، توزیع و مصرف نهاده‌های دام و طیور را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی افزود : تحریم های شدید آمریکا علیه ایران شرایط فعالیت اقتصادی را برای تاجران و بازرگانان ایرانی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور سخت کرده است اما همواره فعالان اقتصادی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از اعتبار خود در عرصه های بین المللی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تامین کنند.

وی افزود: یکی از مصادیق نقش موثر تاجران و بازرگانان در تامین کالاهای اساسی مراجعه به آمار توزیع کالاهای اساسی است که نشان می‌دهد علیرغم تشدید تحریم ها میزان توزیع کالاهای اساسی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کاهش و اعمال محدودیت در حمل و نقل کالا و یا مسافر بین کشورها ادامه داد: بدون تردید تداوم کاهش ترانزیت کالا میان کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا می تواند به یکی از چالش های جدی در تامین کالاهای مورد نیاز هر کشوری بدل شود که آثار آن به نوعی خود را در تامین امنیت غذایی برای کشورهای وابسته به واردات موادغذایی و کالاهای اساسی نشان خواهد داد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا میزان مبادلات کالایی میان کشورها را کاهش داده است اما در ایران با توجه به اقدامات موثر واردکنندگان کالاهای اساسی برای تامین این اقلام مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت اما مساله اساسی این است که بانک مرکزی با تامین و تخصیص به موقع ارز مانع فسادپذیری و تخریب کالاها در بنادر و گمرکات شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: بیش از سه ماه است که از سوی بانک مرکزی ارز برای ترخیص نهاده های دامی که در گمرکات رسوبی شده اند، تخصیص داده نشده است و این درحالیست که مسئولان نسبت به تبعات تحریم و به حداقل رسیدن ترانزیت کالا میان کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا در واردات کالا توجهی ندارند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: بی توجهی مسئولان نسبت به تامین و تخصیص ارز برای واردات ۲.۵ میلیون تن نهاده های دامی رسوبی نه تنها منجر به تحمیل هزینه های دموراژ و انبارداری و ... به واردکنندگان می شود بلکه به دلیل فسادپذیر بودن این اقلام می تواند ما را در تامین کالاهای اساسی که مواد اولیه صنایع دام و طیور محسوب می‌شوند با مشکلات جدی تری مواجه کند.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع گشایش در مسیر ترخیص کالاهای اساسی از بنادر افزود: در حال حاضر حجم بالایی از کالاهای واردکنندگان رسوبی شده و این درحالیست که توزیع کنندگان و تولیدکنندگان با کمبود کالا مواجه هستند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد : بدون تردید ایجاد هر نوع تاخیر در ترخیص محموله‌هایی که رسوبی شده‌اند منجر به کاهش ظرفیت تولید واحدهای دامداری و مرغداری‌ها می‌شود.

خلیلی ادامه داد: اگر ارز مورد نیاز برای ترخیص کالاهای رسوبی تامین شود می توانیم ظرف مدت ۲۴ ساعت نیاز واحدهای تولیدی به نهاده های دامی را برطرف کنیم زیرا مشکلی برای خرید و تامین کالاهای اساسی با همت فعالان بخش خصوصی نداریم اما برای تحقق این وعده لازم است که بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی روند ترخیص کالاهای رسوبی در گمرکات را تسهیل کنند.

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با اشاره به بیانیه‌ای که از سوی تشکل‌های فعال در صنعت دام و طیور برای رفع مشکلات این بخش از تامین تا تولید صادر شد؛ خاطرنشان کرد: واردکنندگان نهاده‌های دامی، توزیع کنندگان و تولیدکنندگان همانند حلقه‌های یک زنجیر هستند و بدون تردید ایجاد مشکل برای هر یک از این بخش ها منجر به اثرگذاری منفی بر روی سایر عرصه‌ها خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار