سیاه و سفیدهای دوران پساکرونا

تهران (پانا) - یک روانشناس جهان پساکرونا را با شماری از آسیب‌های روحی نظیر دلمردگی و خودبیماری انگاری توصیف می‌کند و معتقد است تقویت همدلی و همبستگی و برخی رویدادها همچون آشتی با کتاب نیز از دستاوردهای اثربخش این جهان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
سیاه و سفیدهای دوران پساکرونا

به‌گزارش ایرنا، حسین ابراهیمی‌مقدم در خصوص جهان پساکرونا اظهار کرد: آثار و نتایج گذار از کرونا به طور حتم با مدت زمان اتمام و چگونگی مخاطره تغییر می‌یابد.

وی افزود: به‌عبارت دیگر میزان اتلاف انرژی براساس مدت زمان گذار از یک مخاطره و بدنبال آن آثار و تبعات آن نیز تغییر می‌کند، اما یکی از آثار و نتایج شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش شمار جانباختگان است.

ابراهیمی‌مقدم ادامه داد: این اتفاق با توجه به عدم برگزاری مراسم ختم و سوگواری و همراهی و مساعدت خویشاوندان (به‌جهت جلوگیری از شیوع بیماری) بی‌شک سبب افسردگی، دلمردگی و کاهش امید به زندگی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین از مهمترین تبعات یک آسیب گاه افزایش میزان خودکشی است؛ کاهش اعتقادات و تردید در باورهای مذهبی به‌دلیل بروز آسیب و تحمل رنج و اندوه از دیگر تبعات مخرب دوران پساکرونا محسوب می‌شود.

به‌گفته ابراهیمی مقدم، احساس گناه نیز که گاه وقوع یک اتفاق دردناک را تنبیهی (از جانب آفریدگار) به جهت انجام گناه تلقی می‌کند، پدیدار می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وسواس، اضطراب، تنش و خودبیماری انگاری نیز در جهان پساکرونا بروز می‌کند؛ افراط در شست وشو و جست وجو برای علائم بیماری که می‌تواند جامعه را با یک بحران روانی همراه سازد.

فقر اقتصادی در جهان پساکرونا گسترش می‌یابد

وی افزود: فقر اقتصادی نیز که با اختلال در چرخه اقتصادی جوامع گسترش می‌یابد، گاه موجب برخی آسیب‌های اجتماعی همچون بروز سرقت، قاچاق و فحشا می‌شود.

به‌گفته ابراهیمی مقدم، این آثار و نتایج (فقر اقتصادی و...) گاه با برخی از آسیب‌ها نظیر مصرف مواد مخدر با هدف دستیابی به آرامش نیز همراه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آرامش و اطمینان‌خاطر نیز به جهت بروز یک واقعه مشابه در جهان پساکرونا رنگ می بازد و این مساله خود در بروز دلمردگی، افسردگی و ایستایی جوامع نقش موثری ایفا می کند.

ابراهیمی مقدم افزود: بحران فلاکت فرهنگ و دانش هم می‌تواند در جهان پساکرونا ظهور یابد؛ لغو کلاس‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و کسب اطلاعات از طریق فضای‌مجازی و کانال‌های ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون ‌بی‌شک جایگزین تدریس در مراکز علمی - آموزشی نخواهد بود.

به‌گفته این استاد دانشگاه، بخش اعظمی از زیرساخت‌ها و اعتبارات نیز به‌‌منظور مقابله با این بیماری هزینه و این مساله نیز بر دوران پساکرونا به طور قطع اثرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به نقش اثربخش پزشکان و پرستاران در دوران شیوع کرونا تصریح کرد: در جهان پساکرونا نیز بی‌شک روانشناسان و مشاوران باید جهت مقابله با برخی از آسیب‌های روحی - روانی اقدام کنند.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: بنابراین مردم نیز در دوران شیوع این بیماری باید با بهره‌گیری از خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت و با دریافت حمایت‌های روانی و اجتماعی از طریق فضای مجازی و تلفن و... ارتباطات اجتماعی را گسترش و از انزواطلبی جلوگیری کنند.

او گفت: تقویت اعتقادات و باورهای دینی - مذهبی نیز که گاه تحت تاثیر یک بحران در جامعه قرار می‌گیرد، باید تقویت شود؛ توسعه و گسترش باورها به معنویت به طور حتم در دوران پساکرونا اثربخش خواهد بود.

این مشاور افزود: دولتمردان نیز باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامع و همچنین تامین اعتبارات اقتصادی شرایط پس از بحران را بهبود بخشند؛ با حمایت‌های اقتصادی از روانشناسان امکان عدم دریافت ویزیت و مشاوره‌های رایگان را فراهم و از طریق اهدای وام شرایط را برای راه‌اندازی کسب وکارها تسهیل کنند.

وی تزریق شادی و نشاط به جامعه را از دیگر اقدامات اساسی دولت عنوان کرد و گفت: روحیه نشاط و امیدواری نیز در جهان پشاکرونا باید از طریق برگزاری اعیاد ملی و جشن‌های مذهبی ارتقا یابد که این امر بی‌‌تردید باروری و بازدهی جامعه را نیز افزایش می‌دهد.

به‌گفته این متخصص روانشناسی، گسترش احساس تعلق به جامعه نیز باید از اهداف اساسی جوامع باشد، زیرا همدلی و همبستگی مردم با دولت‌ها است که سبب پویایی جامعه می‌شود.

او تاکید کرد: یکی از مهمترین راهکارها جهت افزایش تعلق آدمی نسبت به جامعه دستیابی به آمار و اطلاعات صحیح و جامع در خصوص رویدادها از رسانه‌های داخلی است که اعتماد اجتماعی را نیز تقویت می‌کند.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: در زمان حاضر جامعه برای کسب آمار و اطلاعات درباره کرونا ویروس شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه را دنبال می‌کند و این مساله باید با مدیریت صحیح برطرف شود.

وی گفت: آشتی با کتاب اما از دستاوردهای اثربخش این شیوع ویروس کرونا در جامعه بود، درک اهمیت ارتباطات اجتماعی و ارزش حمایت از یکدیگر برای مقابله با بحران‌ها که گاه برای هر یک ما تجربه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار