معاون وزیر بهداشت معرفی کرد

مراکز پرخطر ابتلا به کرونا

تهران (پانا) - بر اساس آخرین بررسی آماری از وضعیت کشور در مواجهه با بیماری کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی یکی از مراکز پرخطر انتقال این ویروس اعلام شده که سهم ۵/ ۲۶ درصدی در انتقال کرونا دارد. به گفته ایرج حریرچی همچنین مدارس و دانشگاه‌ها به ترتیب سهم ۵/ ۱۱ و ۷ درصدی در انتقال این بیماری داشته‌اند. از سوی دیگر و به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در دو هفته اخیر ۹۰ تا ۹۵ درصد انتقال‌ها در گروه‌های درون خانواده‌ای اتفاق افتاده است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مراکز پرخطر ابتلا به کرونا

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، در نخستین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته آمار جدیدی از کانون‌های شیوع کرونا در کشور اعلام کرد. بر اساس آنچه ایرج حریرچی دیروز در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با خبرنگاران اعلام کرد، سهم وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در انتقال ویروس کرونا ۵/ ۲۶ درصد بوده است. به گفته حریرچی همچنین مدارس و دانشگاه‌ها به ترتیب سهم ۵/ ۱۱ درصد و ۷ درصدی در انتقال این بیماری داشته‌اند. بر اساس آماری که معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد، سهم عوامل دیگر در انتقال این بیماری در کشور از ۲ درصد تا ۵ درصد و حتی کمتر از یک درصد بوده است. البته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دیروز در جلسه‌ای با مدیران و مسوولان شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد که در دو هفته اخیر ۹۰ تا ۹۵ درصد انتقال‌ها در گروه‌های درون خانواده‌ای اتفاق افتاده است.

شیوع بیشتر در میان فقرا

از سوی دیگر، ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود به استناد گزارش‌های آماری جدید اعلام کرد که شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از آن در قشرهای ضعیف و فقرا بیشتر است. او علت این موضوع را دسترسی کمتر این قشر به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب خواند. بنابر آنچه حریرچی گفت، نه تنها ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در قشر محروم و فقیر شدت بیشتری دارد، بلکه آثار اقتصادی کرونا نیز بر قشرهای ضعیف و فقرا بسیار بیشتر از افراد برخوردار است.

سه عامل اصلی مرگ و میر

بنابر آماری که دیروز ایرج حریرچی ارائه کرد، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها و دیابت همچنان سه عامل مهم مرگ و میر ایرانیان است به‌طوری که از سیصد و هشتادو پنج هزار مرگ سالانه در کشور، ۸۵هزار مرگ زیر ۵۰سال و ۱۷۷هزار مرگ زیر ۷۰سالگی به‌صورت زودرس رخ می‌دهد.

اثر کرونا بر پیشرفت انواع بیماری‌ها

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در مدت اخیر مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی سرپایی به علت بیماری‌هایی غیر از کرونا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و علت اصلی آن ترس از آلودگی به کرونا و همچنین بسته شدن اکثر مراکز خصوصی بوده است، تاکید کرد: این موضوع باعث پیشرفت انواع بیماری‌ها و مراجعه در مراحل دیررس و احتمال کمتر درمان در بعضی بیماری‌ها شده است. حریرچی گفت: باتوجه به مدیریت اعمال شده در کرونا و کاهش بار مراجعه بیماران کرونایی ورفع کمبود وسایل حفاظتی و همچنین سیاست‌گذاری‌هایی که معاون درمان وزارت بهداشت انجام داده، قریب به اتفاق مراکز دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و مراکز خصوصی از این هفته یا حداکثر اوایل هفته بعد فعالیت معمول خود را با رعایت مسائل حفاظتی در مورد کرونا انجام خواهند داد. از مردم خواهشمندیم با توجه به آمادگی مراکز از لحاظ حفاظتی، مراجعات معمول خود را از لحاظ بهداشتی و درمانی خصوصا در مورد بیماری‌های خاص، بیماری‌های مزمن قلبی، دیابت، پرفشاری خون و علائم مربوط به بیماری‌های سرطانی را داشته باشند.

نگرانی از آغاز فعالیت‌های کم ریسک

با این همه حریرچی اگرچه تئوری‌های طراحی شده مثل فاصله‌گذاری‌ها در مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها را تدابیر خوبی خواند اما در عین حال از بازگشایی دوباره فعالیت‌ها ابراز نگرانی کرد. او گفت: اگر مدارس و مغازه‌ها باز شود، باید وضعیت را بررسی کنیم. امروز فقط ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت و مغازه‌های ضروری باز بودند و اگر هفته آینده مغازه‌های کم ریسک باز شوند حتما موجب نگرانی است. معاون وزیر بهداشت توضیح داد: یکی از عوامل بازگشایی فقط خطر شغل نیست و میزان ریسک حمل و نقل عمومی هم باید در نظر گرفته شود. باید بررسی شود که بازگشایی مشاغل مختلف چقدر خطر دارد و نیز بار حمل و نقل عمومی باید محاسبه شود که بر اساس آن اقدام می‌شود.

کرونا از بهمن در ایران بوده است

از سوی دیگر زمان ورود کرونا به ایران نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره حریرچی در این نشست خبری ویدئوکنفرانسی بود. او تاکید کرد که گزارش‌های جامعی درباره رفتار کرونا در کشور و در استان‌های مختلف داریم و شواهدی وجود دارد که ویروس از بهمن ماه در ایران بوده است. این معاون وزارت بهداشت درباره این بخش از اظهارات خود توضیح داد: وقتی انتهای بهمن فوتی داشتیم، همان روز که مبتلا نشده‌اند. [بلکه] دوره بیماری و کمون را طی کرده است. شواهدی داریم که نشان می‌دهد ویروس کرونا در بهمن احتمالا در چند استان بوده است ولی علائم قابل تشخیص نبوده است.

احتمال درگیری با کرونا تا پاییز

معاون کل وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: براساس تدابیر اندیشیده شده و مطالعات فعلی فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری‌هایی درخصوص این ویروس داشته باشیم. البته پیش‌بینی‌ها این است که در حدود اوایل اردیبهشت تا اواخر اردیبهشت بیماری کرونا رو به کاهش برود نه اینکه بیماری صفر شود و نه اینکه ویروس از بین برود.

ماموریت روحانی برای تولید دارو و واکسن

همچنین دیروز و در نخستین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در سراسر کشور به جز تهران، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی بر اساس نظر وزارت بهداشت و به‌صورت پلکانی اجرا می‌شود،‌ تاکید کرد: آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک به معنای تغییر شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نیست.

روحانی با اشاره به ماموریت‌های محول شده به وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ماموریت بسیار مهمی به وزارت بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شده که با تقویت و پشتیبانی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز مطالعاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهیه دارو، تشخیص و تست و نیز تهیه واکسن این ویروس فعالیت کنند که با توجه به توان و بنیه علمی متخصصان کشورمان دستیابی به دارو و واکسن دور از دسترس نخواهد بود. رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور داد تا در راستای عملیاتی شدن طرح استفاده از کیت جدید، برای مشخص شدن افرادی که دارای مصونیت هستند، بررسی سریع داشته باشند.

درخواست روحانی از مردم

روحانی در ادامه اظهارات خود خطاب به مردم گفت: مردم باید بدانند که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی تنها برای فعالیت کسب و کارهای کم ریسک است و به هیچ‌وجه نباید این طور تلقی شود که این ویروس و اپیدمی آن به‌طور مطلق از بین رفته است و همه پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت رعایت شود. او افزود: بر این اساس کماکان درخصوص اجتماعات و مراکز پرریسک محدودیت‌ها وجود دارد و مردم نباید برای کارهای غیرضروری از منزل بیرون بیایند. مسوولان کماکان از مردم انتظار دارند در رعایت پروتکل‌ها دقت کرده و در شرایطی که کار ضروری ندارند، در منزل بمانند.

وضعیت دشوار متروی تهران

با این حال که تاکیدها بر در خانه ماندن مردم است اما اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند و آغاز فعالیت‌های کم‌ریسک سبب شده حجم تردد در مناطق مختلف کشور افزایش یابد. بنابر گزارش‌ها در تهران نیز مترو در بازه‌های زمانی صبح و عصر، با ازدحام جمعیت روبه‌رو بود. خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: ازدحام جمعیت در برخی ایستگا‌ه‌های مترو و قطارها در حالی است که انتظار داشتیم با توجه به اینکه قرار است دو سوم کارمندان به محل کار خود عزیمت کنند و برقراری طرح ترافیک نیز می‌تواند مسافران زیادی را به مترو جذب کند، پیش‌بینی لازم برای افزایش تعداد مسافران اندیشیده شود و پیش از اینکه نگرانی‌ها برای تشدید شیوع کرونا به وجود آید، اقدامات مناسب انجام می‌شد. بنابر این گزارش، بر اساس ابلاغیه ستاد ملی در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، قرار بوده متروی تهران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نه تنها هیچ ازدحام در واگن‌های مترو ایجاد نشود بلکه هیچ مسافری در قسمت راهروهای واگن‌های مترو سرپا نباشد و هر واگن صرفا به اندازه نصف تعداد صندلی‌های خود مسافر پذیرش کند.

پاسخ شهرداری درباره شلوغی مترو

در عین حال غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران روز گذشته به انتقادات درباره شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی در تهران پاسخ داد. او در حساب توییتری خود در واکنش به انتقاداتی در مورد شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی نوشت: وقتی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مبارزه با کرونا می‌گوید، دو‌سوم کارکنان فعالیت خود را شروع کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی و تنظیمات ترافیکی اجبارا به چرخه بازمی‌گردند. وی نوشت: افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس در حد چند درصد ممکن است اما یقینا پاسخگو نیست و شهرداری تهران چاره‌ای جز ارائه سرویس ندارد.

جلسه اضطراری درباره تهران

از سوی دیگر دیروز علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: با توجه به شرایط متفاوت شهر تهران، مقرر شده بود بازگشت به کار با تاخیر نسبت به سایر استان‌ها صورت گیرد، به همین منظور روز یکشنبه (امروز) جلسه اضطراری در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تشکیل می‌شود.

خروج ۷۸ درصدی مردم برای مایحتاج

زالی همچنین گفت طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته طی دو هفته اخیر، ۴/ ۷۸ درصد مردم به علت تامین مایحتاج روزانه از منزل خارج شدند. زالی با اشاره به نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری وزارت ارتباطات در جمعیت آماری هزار و ۲۰۰ نفر صورت گرفت، گفت: ۵۲ درصد افراد مبتلا بعد از مرخص شدن از مراکز درمانی، نه تنها خود را قرنطینه نکردند بلکه از شعاع ۲ کیلومتری محل سکونت خود نیز خارج شدند که این موضوع نگران‌کننده است.

کنترل مبادی شهرها تا ۳۱ فروردین

با این همه علاوه بر تردد درون شهری مردم و خودروها، قرار است کنترل مبادی شهرها تا ۳۱فروردین ادامه یابد. دیروز رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: مبادی ورودی به تمام شهرها تا ۳۱فروردین ماه توسط پلیس کنترل می‌شود و تمدید آن منوط به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا است. سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه در سفرهای نوروزی امسال حدودا کاهش ۶۰ درصدی ترددها و ۶۳ درصدی جان‌باختگان تصادفات را داشتیم، گفت: در حال‌حاضر نیز بالغ بر ۵۶ درصد کاهش تردد را در جاده‌های کشور شاهد هستیم. هادیانفر ادامه داد: ۷۱۵ ورودی به شهرها توسط پلیس راهور از ۸ فروردین امسال برابر ابلاغ ستاد مقابله با کرونا کنترل می‌شود و تا پایان فروردین ادامه دارد. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در ورودی شهرها از ورود خودروهایی که غیر‌بومی باشند ممانعت می‌کنیم، افزود: تا این لحظه بالغ بر پنج هزار وسیله نقلیه که اصرار داشتند وارد شهرهای غیر محل سکونت شوند، توقیف شدند و بالغ بر ۴۰ هزار وسیله نیز جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شدند و خوشبختانه ۳۱۵ هزار وسیله نقلیه صرفا به تذکر و ارشاد پلیس تمکین کرده و از سفر خود منصرف شدند و ما هیچ‌گونه وسیله‌ای برای آنها اعمال نکردیم. او درباره‌ روند کنترل و نظارت بر ترددهای بین‌شهری گفت: اگر خودرویی غیرپلاک بومی باشد اجازه ورود به شهر را ندارد و باید از کمربندی عبور کند.

شیب کرونا در استان گیلان نزولی شد

از سوی دیگر محمد حسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با اشاره به شیب نزولی منحنی کرونا در استان، اظهار کرد: این نوید خوبی است اما نباید بی تفاوت باشیم زیرا این بحران هیچ خط و مرزی ندارد.

حال ۲۱ محیط‌بان کرونایی مساعد است

خبر دیگر آنکه جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۲۱ محیط‌بان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما خوشبختانه شرایط جسمانی آنها مساعد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار