رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

562 مبتلا به کرونا در استان زنجان

با رعایت فاصله‌ اجتماعی و عدم حضور در تجمعات، به قطع زنجیره‌ کرونا کمک کنید

زنجان (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت و گو کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۳۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
562 مبتلا به کرونا در استان زنجان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، پرویز قزلباش، در مورد آخرین آمار بیماران مبتلا به کرونا در استان زنجان گفت: تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا استان از اول اسفند تاکنون 562 نفر بوده است.

او در ادامه عنوان کرد: در مورد آمار مبتلایان به تفکیک هر روز از ششم تا یازدهم فروردین به تعداد، 18،20، 24، 24،22، 22 نفر به بیماران کرونایی افزوده شده‌اند و تعداد بیماران بستری در طول این تاریخ در سطح استان به ترتیب، 373، 326، 354، 359، 349 نفر بوده‌ است که این آمار نشان دهنده‌ روند افقی ابتلا به این بیماری است. همچنین آمار بیمارانی که به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند نیز تا به امروز در سطح استان 55 نفر بوده است.

قزلباش با اشاره به آمار افراد غربالگری شده در سطح استان افزود: غربالگری به دو صورت انجام شده است. در حالت اول افراد با مراجعه به سایت اطلاعات خود را وارد و غربالگری شده‌اند و در حالت دوم از طرف مراکز بهداشت یا بهورزان روستا با آنها تماس گرفته ‌شده و اطلاعات آنها ثبت شده است. 90 درصد جمعیت استان با این روند غربالگری شده‌اند و افراد مشکوک به مراکز در مانی جهت انجام تست ارجاع داده‌ شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص افراد غربالگری شده و روند آن گفت: با طرح غربالگری در شهرستانهای استان 100 درصد افراد و در خود شهر زنجان 71 درصد افراد غربالگری شده‌اند. به تبع این غربالگری‌ها افراد مشکوک به مراکز درمانی ارجاع داده‌ شده‌اند و افرادی که تست آنها مثبت بوده در صورت نیاز، بستری شده و در غیر این صورت در منازل شخصی خود تحت درمان قرار گرفته‌اند. در خصوص افراد با تست مثبت از سه نفر دیگری که با آنها ارتباط داشته‌اند نیز تست گرفته شده و این روند به صورت زنجیره‌ای ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که به افرادی برسیم که تست آنها منفی باشد.»

قزلباش در اشاره به بیمارستان هایی که بیماران کرونایی پذیرش می‌کنند اظهار کرد: « برای سهولت دسترسی بیماران به مراکز درمانی، کل بیمارستانهای استان، بخشی را به بستری این بیماران اختصاص داده‌اند تا بیماران شهرستانها مجبور نباشند برای درمان، مسافت طولانی را طی کنند.

او تاکید کرد: در خصوص بیماران بد حال استان، این بیماران به بیمارستان ولیعصر برای بستری شدن در بخش آی سی یو و مراقبت‌های ویژه ارجاع داده می‌شوند. با توزیع بیماران در بیمارستانهای مختلف، خدمت رسانی برای بیماران سهل‌تر از زمانی است که کل بیماران به یک بیمارستان منتقل شوند.

قزلباش در پاسخ به سؤال طول مدت بستری بیماران گفت: ابتدا دوره‌ درمان دوره‌ای 11 الی 12 روزه بوده که طبق پروتکل وزارت بهداشت و بر مبنای یافته‌های علمی این دوره به 6 الی 7 روز کاهش پیدا کرده و در صورتی که بعد از 6 روز حال عمومی بیماران خوب باشد مرخص می‌شوند و در غیر این صورت روند درمان آنها تداوم می‌یابد.

او همچنین در مورد دوره‌ نقاهت بیماران تصریح کرد: بیمارانی که مکان مناسبی در منزل داشته باشند و تمایل داشته باشند در منزل شخصی خود تحت مراقبت قرار می‌گیرند و آموزش های لازم از طرف تیم‌های امدادی به خانواده‌های آنها برای مراقبت از این افراد داده می‌شود. در صورت نیاز منازل مسکونی این افراد گندزدایی می‌شود. افرادی که تمایل به انتقال به منزل نداشته باشند هم می‌توانند دوران نقاهت خود را در نقاهتگاه های تجهیز شده بگذرانند.

قزلباش با اشاره به مشکلات پیش‌روی دانشگاه علوم پزشکی افزود: اولین مشکل دانشگاه مشکل مالی اعتباری است که در این مورد دانشگاه هم در خصوص تجهیز، هم در مورد تدارک و هم پرداختی‌های نیروی انسانی با مشکل مواجه است که با تأمین مالی، مشکل تجهیزات، درمان و پرداختی پرسنل برطرف شده و پیرو آن انگیزه کار در بین پرسنل افزایش پیدا خواهد کرد. دومین مشکل پیش‌روی دانشگاه، نیروی انسانی است. در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص نیروی انسانی وجود ندارد ولی در صورت تداوم این بیماری و خستگی پرسنل درمان اعم از پزشکان، پرستاران، پرسنل درمان و خدمه بیمارستان و در معرض آلودگی بودن این افراد به طور طبیعی تعدادی از آنها ممکن است نتوانند ادامه همکاری داشته باشند که در این صورت نیاز به نیروهای جدید خواهیم داشت.

او در خصوص تفاوت غربالگری و تست اظهار کرد: غربالگری بیشتر با ثبت علائم بالینی توسط خود افراد یا پرسنل بهداشت انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن افراد به علائم بیماری، به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند. تست برای افراد مشکوک است و جواب قطعی ابتلا را نشان می‌دهد. در صورت مثبت بودن تست از افراد نزدیک به فرد مبتلا نیز تست گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از بیمه‌ها گفت: دانشگاه علوم پزشکی از 3 بیمه‌ سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح 127 میلیارد تومان طلب دارد که در صورت پرداخت آن بخشی از مشکلات مالی درمان مرتفع خواهد شد. البته بیمه‌ تأمین اجتماعی بخشی از بدهی خود را به صورت اوراق پرداخت کرده است که از این اوراق تنها در بخش مواد غذایی رستوران های بیمارستان‌ها و لباس مورد نیاز می‌توان استفاده کرد و نمی‌توان از آن برای پرداختی پرسنل استفاده نمود.

قزلباش تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین بخشی از هزینه‌ها 20 میلیارد تومان وام بانکی گرفته است که در خصوص تداوم بیماری، برای حفظ جان مردم مجدداً مجبور به اخذ وام از بانکها خواهد شد.

این مقام مسئول از مردم خواست با ماندن در خانه و عمل به توصیه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌ اجتماعی و عدم حضور در تجمعات به قطع زنجیره‌ بیماری و عبور از این بحران کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار