محیط زیست به صنایع بزرگ وام می‌دهد

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ضمن اشاره به اینکه در سال جدید محیط زیست از محل عوارض آلایندگی به صنایع بزرگ برای رفع مشکلات زیست محیطی وام می‌دهد، گفت امسال ۳۵ درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق محیط زیست اختصاص می‌یابد که با این اقدام می‌توان به صنایع بزرگ برای رفع آلایندگی وام داد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
محیط زیست به صنایع بزرگ وام می‌دهد

دکتر مسعود تجریشی در پیامی ویدیویی با تبریک آغاز سال 99، فعالیت‌های مهم معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال گذشته را تشریح کرد و گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که از سال ۹۷ آغاز شد ایجاد بانک اطلاعاتی از وضع صنایع کشور و اقدامات محیط زیستی آن‌ها بود. طی سال ۹۷ با کمک دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی توانستیم کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور را شناسایی کنیم.

وی افزود: بیش از ۳۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است اقدامات اجرایی را به سرانجام برسانیم. کانون بخشی از گرد و غبارها در خارج از کشور است و ما با کمک یکی از مراکز پژوهشگاهی این کانون‌ها را شناسایی کردیم و هماهنگی لازم با وزارت خارجه و برخی سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است تا بتوانیم اقداماتی را در این مناطق در سال جدید آغاز کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: در سال گذشته دفتر مدیریت پسماند در سازمان محیط زیست ایجاد شد. در سال جدید برنامه‌های گسترده‌ای را برای پسماندها داریم. یکی از مشکلات ما این بود که تنها سه مکان برای دفع پسماندهای صنعتی در کل کشور داشتیم. طی سال گذشته این تعداد به شش مرکز رسید و امیدواریم بتوانیم در انتهای سال جدید ۱۲ مرکز دفع پسماندهای صنعتی در کشور داشته باشیم تا دیگر پسماندهای صنعتی در بیابان‌ها و محیط زیست پراکنده نشوند.

تجریشی با تاکید بر اینکه اقتصادی کردن فعالیت‌های مرتبط با حوزه پسماند از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری است، گفت: در سال گذشته سامانه‌ای را طراحی کردیم که در آن پسماند تولیدی مجموعه‌های صنعتی بزرگ و مکانی که برای دفع آن‌ها مناسب است ثبت می‌شود همچنین بیمه پسماندهای صنعتی را فعال کرده‌ایم بنابراین اگر پسماندهای صنعتی حین جابه‌جایی در طبیعت واژگون شوند بیمه خسارات آن را پرداخت خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست عنوان کرد: امسال ۳۵ درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق محیط زیست اختصاص می یابد که با این اقدام می‌توانیم به صنایع بزرگ برای رفع آلایندگی وام بدهیم همچنین صندوق کارآفرینی امید و صندوق نوآوری و شکوفایی با هماهنگی‌های انجام شده امسال می‌توانند وام‌های کم‌بهره در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر وضع آلودگی هوا در کلان‌ شهرها با ثبات بوده و بدتر نشده است‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار