وزنه‌برداری بانوان هنوز در خانواده‌ها جا نیفتاده است

تهران (پانا) - به‌گفته رئیس هیات وزنه‌برداری خوزستان و با بیان این که هنوز این رشته در بخش بانوان در خانواده‌ها جا نیفتاده است آن‌ها احساس می‌کنند که این رشته برای بانوان مناسب نیست، در صورتی که بسیار مناسب است و فیزیولوژی و آناتومی آقایان و بانوان، اختلاف زیادی با هم ندارد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
وزنه‌برداری بانوان هنوز در خانواده‌ها جا نیفتاده است

به‌گزارش ایسنا، سید علیرضا قریشی در خصوص وضعیت رشته وزنه‌برداری در خوزستان، اظهار کرد: از زمانی که سکان هدایت هیات وزنه‌برداری استان را برعهده گرفتم، برای هر سال برنامه‌ریزی مدون داشتیم و با یک سازماندهی خاص کارمان را آغاز کردیم. در این برنامه نیز به برگزاری مسابقات استانی توجه ویژه‌ای برای رشد و توسعه زیرساخت‌ها داشتیم و مسابقات را به صورت منظم برگزار کردیم.

او ادامه داد: یک خلاء در وزنه‌برداری خوزستان احساس می‌کردیم و آن هم این بود که حتما باید میزبان رقابت‌های کشوری باشیم زیرا این مهم در رشد وزنه‌برداری خوزستان تاثیر بسزایی داشت و گرفتن این میزبانی‌ها منجر به این شد که تقریبا به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم. همچنین در سال‌جاری موفق شدیم لیگ‌های استانی را در رده‌های سنی مختلف در هر دو بخش آقایان و بانوان به انجام برسانیم. البته برخی رقابت‌ها به‌دلیل شیوع کروناویروس لغو شدند و تلاش می‌کنیم آن‌ها را سال آینده برگزار کنیم.

رئیس هیات وزنه‌برداری خوزستان همچنین با اشاره به قهرمانی تیم استان در مسابقات بزرگسالان کشور به میزبانی اهواز، عنوان کرد: پنج سال است که به صورت مداوم میزبان رقابت‌های کشوری این رده سنی هستیم.

او با بیان این که در رویدادهای بین‌المللی نیز موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شدیم، افزود: افشین طاهری در رده سنی جوانان، سید ایوب موسوی در رده سنی بزرگسالان رقابت‌های قهرمانی جهان و گزینشی المپیک و رضا دهدار در رقابت‌های قهرمانی جهان رده سنی بزرگسالان به چند مدال رنگارنگ دست پیدا کردند. دهدار در مسابقات جهانی به مدال طلا رسید که تنها نشان طلای تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران بود. همچنین در حال حاضر موسوی به اردوی تیم‌ملی دعوت شده است تا برای رقابت‌های آسیایی پیش رو آماده شود.

قریشی گفت: هنوز استان خوزستان ضعف‌های بسیاری در وزنه‌برداری دارد و از نظر کمیت و کیفیت هنوز به رشد کافی نرسیده‌ایم. باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا در سال آینده وضعیت وزنه‌برداری استان بهتر شود. خوزستان استانی است که در رشته قدرتی وزنه‌برداری بسیار مستعد است و همیشه طی سال‌های متمادی حرف برای گفتن داشته است. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی دقیق‌تر بتوانیم به اهداف مدنظر در زمینه قهرمان‌پروری دست پیدا کنیم.

او بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی علمی که به صورت مدون و سازمان‌دهی شده داشتیم و با پیش‌بینی اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رشته وزنه‌برداری خوزستان، با رشد مواجه بوده‌ایم و این رشد قابل دیدن است و نظر کارشناسان مربوط نیز همین است. البته وزنه‌برداری خوزستان می‌تواند بهتر از این هم باشد و ان‌شاءالله با اتحاد و همدلی بین مربیان و روسای هیات‌های شهرستانی و باشگاه‌ها بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی بهتری در وزنه‌برداری خوزستان باشیم.

رئیس هیات وزنه‌برداری خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت وزنه‌برداری بانوان استان به چه صورتی است و تا چه اندازه به اهداف مدنظر دست پیدا کرده‌اید؟ گفت: متاسفانه در بخش بانوان ضعف داریم. این رشته راه‌اندازی شده است و کمیت را هم ارتقاء داده‌ایم اما از نظر کیفیت هنوز رشد خوبی را نداشته‌ایم و سطح رکورد بانوان پایین است زیرا ما این رشته را از سنین پایه در بخش بانوان آغاز کردیم و اکنون وزنه‌برداران ما نوجوان هستند. ضمن این که هنوز رشته وزنه‌برداری بانوان در خانواده‌ها جا نیفتاده است و احساس می‌کنند که این رشته برای بانوان مناسب نیست. در صورتی که بسیار مناسب است و فیزیولوژی و آناتومی آقایان و بانوان، اختلاف زیادی با هم ندارد و همانطور که وزنه‌برداری برای آقایان مناسب است، برای بانوان نیز در چهارچوب رعایت اصول مکانیکی مناسبت است.

او بیان کرد: خدا را شکر مربیان ما طبق اصول و قواعد، تمرینات بانوان را آموزش داده و زیر نظر دارند. ما برای این بخش نیز کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار کردیم اما جا دارد که وزنه‌برداری خوزستان توسعه پیدا کند. متاسفانه برخی رؤسای هیات‌های شهرستانی نتوانسته‌اند وزنه‌برداری بانوان را راه‌اندازی کنند و این یک ضعف است. البته به آن‌ها تذکر داده‌ایم و با توجه به این که در ورزش، برابری جنسیتی مطرح است، امیدوارم این روسای هیات‌ها به راهکارها توجه کرده و هر چه سریع‌تر اقدام به راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان کنند تا در وزنه‌برداری بانوان هم مانند وزنه‌بردای آقایان رشد کافی را داشته باشیم.

قریشی در پاسخ به این سوال که چرا وزنه‌برداری خوزستان از نظر کمیت و کیفیت هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است؟ گفت: کیفیت در دل کمیت است و باید ابتدا کمیت را افزایش دهیم تا بتوانیم روی کیفیت نیز کار کنیم. در مجموع استقبال از وزنه‌برداری بد نیست و البته چندان هم توسعه نداشته است زیرا ورزش سنگینی و البته دارای یک بنیه علمی بسیار خوب در استان خوزستان است. مربیان کاربلد و با تجربه‌ای در استان داریم. وزنه‌برداری یک رشته کهن در خوزستان است و باید تلاش کنیم تا وضعیت آن بهتر شود. در حال‌حاضر در برخی شهرستان‌ها وزنه‌برداری نداریم. در سال ۹۸، وزنه‌برداری آغاجاری را راه‌اندازی کردیم و فعال شدن وزنه‌برداری ماهشهر و باغملک نیز در دستور کار قرار دارند. وزنه‌برداری سخت‌افزار و حجم مالی بسیاری را می‌طلبد و باید بتوانیم این امکانات و منابع مالی را در اختیار شهرستان‌ها بگذاریم تا این رشته در شهرستان‌هایی که فاقد وزنه‌برداری هستند، راه‌اندازی شود.

او در پایان با اشاره به آموزش وزنه‌برداری از مبتدی تا پیشرفته به صورت مجازی برای اولین‌بار در کشور توسط هیات خوزستان، اظهار کرد: با این آموزش خانم‌ها نیز می‌توانند در خانه، وزنه‌برداری را یاد بگیرند. ضمن اینکه نکات بهداشتی، مصرف مکمل‌ها و شیوه تمرینات را هم آموزش می‌دهیم و این کار مهمی است که برای اولین بار در کشور توسط استان خوزستان در حال اجرا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار