بهار سلسله با بی رحم ترین مهمان

خرم آباد (پانا)- مردم الشتر(سلسله) در حالی به استقبال بهار می روند که هر روز بر آمار بیماران مبتلا به کرونا و تعداد فوت شدگان در این شهرستان افزوده می شود و دستان مردم نیز برای مقابله با این ویروس خالی است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
بهار سلسله با بی رحم ترین مهمان

به گزارش پانا، شهرستان زیبا با طبیعت دل انگیز سلسله سخت درگیر کرونا شده و مردم شهر هراسان از مهمان ناخوانده ای که در کوچه پس کوچه های شهر جولان می دهد.تنها سوغات این مهمان ناخوانده وحشت انگیز، هوایی است که به شدت مسموم از تنفس های شوم کروناست، با اینکه مردم در روزهای اول، حضور این ویروس را چندان جدی نگرفته و به راحتی در خیابان ها امورات شخصی خود را انجام می دادند اما با بالا رفتن آمار مبتلایان در شهرستان، هرلحظه مردم نگران تر می شوند و توصیه های بهداشتی را به طور جدی تر رعایت می کنند.

هرچند هستند برخی افرادی که هنوز نمی خواهند آنگونه حضور کرونا را جدی بگیرند اما اکثر مردم ضمن توجه به توصیه های بهداشتی پزشکان تمام سعی خود رابرای حفاظت از خانواده و اطرافیان در مقابل ویروس کرونا به کار می گیرند.

مردم سلسله این روزها حال و هوای روحی مساعدی ندارند، در این شهرستان به واسطه کوچکی وسعت، همه یکدیگر را می شناسند به همین دلیل وقتی خانواده ای درگیر کرونا می شود و یا داغدار عزیزی که به علت مبتلا شدن به این ویروس جان باخته شهروندان خیلی سریع متوجه موضوع می شوند و همین باعث شده تا فضای شهر بسیار بغض آلود و سنگین گردد.

سلسله ای که به واسطه جوشش چشمه ها و سراب های بی نظیر و دلکش و آب هوای معتدل و طبیعت بهشت گونه اش همیشه در ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و حتی کشور بود، در این روزهای قرنطینه هر روز سیاهپوش یک عزیز می شود.

اگر چه کرونا با تمام قدرت خود را آماده جولان در سلسله و گرفتن قربانیان بیشتری کرده اما با همان قدرت نیز مردم شهرستان خود را آماده نبرد با این ویروس مزاحم ناخوانده کرده اند، اقدام خودجوش به قرنطینه خانگی، تعطیل کردن کار و بارهایی که ضرورت ندارد و خلوت بودن کوچه و بازار شهرستان حکایت از عزم جدی مردم برای ایستادن در مقابل غول کرونا و شکست آن را دارد.

مردم با تمام قوا علیرغم وحشت و ترسی که از این ویروس مزاحم دارند، خود را آماده ساخته اند، اکثر مردم به پخت نان خانگی روی آورده اند، بازار را تقریبا تعطیل کرده اند، کمتر به ادارات مراجعه می کنند و همه اینها می تواند در صورت وجود امکانات بهداشتی و پزشکی، گامهایی استوار در جهت کنترل این ویروس منحوس و قطع زنجیره انتقال آن باشد.

اما متاسفانه دستان مردم سلسله خالی است، امکانات بهداشتی در شهرستان وجود ندارد و اگر هم هست، کافی نیست، مردم از نبود ماسک و دستکش گلایه دارند، بسیاری از آنها به ساخت ماسک های چندلایه خانگی روی آورده اند و حتی دستکش های نایلونی یکبار مصرف نیز وجود ندارد و برخی از شهروندان از ترس انتقال از کیسه های فریزر برای پوشاندن دستهای خود استفاده می کنند.

تنها بیمارستان دولتی سلسله که این روزها پذیرای بیماران کرونایی شهرستان نیز هست امکانات مناسبی ندارد، در حالی که بیماران مبتلا به این ویروس نیازمند پزشک عفونی هستند، حتی یک پزشک متخصص بیماری های عفونی هنوز برای شهرستان جذب نشده و این می تواند بحران را دوچندان کند.

با توجه به طبیعت سرد سلسله و سرمادوست بودن ویروس بنا به اظهارات پزشکان، ممکن است هرلحظه آمار بیماران کرونایی رو به افزایش باشد و لذا شهرستان سلسله نیازمند یاری مقامات کشوری برای مقابله با این ویروس، کنترل آن و پیشگیری از تلفات بیشتر است.

سلسله به تجهیزات پزشکی نیاز دارد

فرماندار سلسله گفت: با توجه به شیوع بسیار ویروس کرونا در شهرستان، نیازمند امکانات بهداشتی و پزشکی بیشتربرای مقابله هستیم.

وی با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان گفت: از نظر میزان آلودگی، در صدر شهرستان های لرستان قرار داریم و انتظار می رود که دانشگاه علوم پزشکی استان برای مقابله توجه ویژه ای نسبت به شهرستان داشته باشد.

فرماندار سلسله با تاکید بر لزوم تامین امکانات بهداشتی مورد نیاز شهرستان عنوان کرد: انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی به عنوان قرارگاه مقابله با کرونا نسبت به تهیه امکانات بهداشتی مورد نیاز شهرستان به خصوص برای کسانی که خدمات عمومی به مردم ارائه می دهند اقدام نماید.

خسروی با بیان اینکه تامین سلامت مردم وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است افزود امداد رسانی این دانشگاه درحال حاضر متناسب با شرایط بحران نیست و در حالیکه آرامش شهروندان مورد توجه قرار گیرد اما باید آنان را نسبت به موقعیت حساس و خطرهای پیش روی جامعه آگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه آمار واقعی بیماران و تعداد فوت شدگان منطقی به نظر نمی رسد، افزود: مردم زمانی می توانند بیماری را جدی بگیرند و رعایت نکات بهداشتی را پیگیرانه تر انجام دهند که از درصد ابتلای افراد باخبر باشند.

فرماندار سلسله ادامه داد: باید شبکه بهداشت و درمان برای قطع زنجیره انتقال و کنترل ویروس در شهرستان، خانواده های افراد مبتلا را هم کنترل کند.

خسروی با اشاره به کمبود امکانات پزشکی در شهرستان برای مقابله با کرونا عنوان کرد: غربالگری زمانی نتیجه خواهد داد که ما در شهرستان دارای پزشک متخصص عفونی برای تشخیص صحیح باشیم، متاسفانه در شهرستان پزشک عفونی نداریم و امکانات بیمارستان محدود است.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال می رود در روزهای آتی تعداد بیماران مبتلا افزایش یابد، باید دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تجهیز یکی از سالن های ورزشی شهرستان به عنوان بیمارستان صحرایی اقدام نماید چرا که در صورت وجود امکانات نیاز به اعزام بیماران به لرستان نیست و این امرمی تواند بخشی از بار فشار به مرکز استان را نیز کاهش دهد.

خسروی گفت: بنا به تصمیم شورای تامین شهرستان، ورود به مناطق گردشگری شهرستان به منظور پرهیز از تجمعات و شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

وی بیان کرد: این تصمیم در راستای کنترل بهتر و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شهرستان اتخاذ شده و شامل تمامی گردشگران بومی و غیربومی می گردد.

وی با اشاره به اعلام وضعیت قرمز در شهرستان سلسله گفت: با توجه به افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا، ۲ ایستگاه تب سنج نیز در ورودی های شهرستان ایجاد شده و سرنشینان خودروهایی که مشکوک تشخیص داده شوند برای انجام آزمایشات دقیق تر قرنطینه می شوند.

وی گفت: به شهروندان توصیه می کنیم که جز در موارد اضطراری و ضروری از منزل خارج نشوند تا امکان کنترل این ویروس در شهرستان بهتر فراهم شود.

ادارات و بانک های سلسله شیفتی شد

فرماندار سلسله گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال، تمامی ادارات دولتی و بانک های شهرستان شیفت بندی شد.

وی عنوان کرد: این تصمیم در راستای توجه به سلامت کارکنان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شهرستان اتخاذ شده است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات شهرستان حجم بالای مراجعات مردم به بانک ها و ادارات دولتی برای انجام امورات شخصی است که همین امر می تواند نقش مهمی در سرایت بیماری و انتشار آن به سایر افراد داشته باشد.

خسروی گفت: توصیه می شود که شهروندان در شرایط فعلی کارهای غیرضروری خود را به روزهای دیگری موکول کنند و تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند.

وی تصریح کرد: قطع زنجیره انتقال در گرو رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی و خارج نشدن از منازل تا اطلاع ثانوی است.

پاساژها و فروشگاه های زنجیره ای سلسله تعطیل شدند

فرماندار سلسله گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شهرستان تمام پاساژها و فروشگاه های زنجیره ای در این شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل می شوند.

وی با اشاره به آمار بالای ابتلای افراد به ویروس کرونا در شهرستان سلسله، ادامه داد: باید شبکه بهداشت و درمان با همکاری اداره صنعت و معدن کلیه پاساژها، فروشگاه های زنجیره ای و مشاغل پرتردد را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند.
خسروی با تاکید بر اینکه کلیه خبازی های سطح شهرستان موظف به بکارگیری یک نفر با رعایت نکات بهداشتی لازم برای اخذ وجه و تحویل نان هستند، عنوان کرد: کلیه مشاغل پرتردد سطح شهر به غیر از قصابی ها و فروشندگان مرغ و ماهی و سوپرمارکت ها نیز باید تعطیل شوند تا هرچه سریعتر شاهد قطع زنجیره انتقال در شهرستان باشیم.
فرماندار سلسله با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت موظف است نسبت به شناسایی بیماران و افراد مشکوک اقدام و از تردد آنها در سطح شهر خودداری نماید، ادامه داد: کلیه این مصوبات باید به مدت یک هفته در شهرستان اجرا شوند و چنانچه شیوع ویروس ادامه داشته باشد تا اطلاع ثانوی ادامه خواهند یافت.

برگزاری آیین‌های عزاداری و شادی در سلسله ممنوع است

دادستان دادگاه عمومی و انقلاب سلسله گفت: تا اطلاع ثانوی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزاری هرگونه آیین عزاداری و شادی در سلسله ممنوع شده است.

محسن همتی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در شهرستان و لزوم به کار گیری اقدامات پیشگیرانه در کنترل این بیماری، عنوان کرد: مراسمات تجمعی همچون شادی و عزاداری که در آنها افراد زیادی دور هم جمع می شوند می تواند یکی از مهمترین منابع انتقال این ویروس به سایر افراد باشد لذا تصمیم بر آن شد که تا اطلاع ثانوی هرگونه مراسم شادی و عزاداری تجمعی در شهرستان ممنوع شود.

وی با اشاره به اطلاع رسانی های لازم در اینخصوص، گفت: همچنین به اداره اماکن و نیروی انتظامی شهرستان ابلاغ کرده ایم تا کلیه تالارهای سطح شهرستان تعطیل شوند و در صورت مشاهده تخطی از این دستور از سوی مدیران تالارها، برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت و تالار مربوطه پلمپ خواهد شد.

دادستان دادگاه عمومی و انقلاب سلسله بیان کرد: هم اکنون این یک مشکل اجتماعی است و کنترل آن نیازمند همکاری و همدلی همه جانبه تمام افراد اجتماع است لذا انتظار می رود که کلیه شهروندان موارد مربوطه را رعایت نمایند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی سلسله نیز پیش از این اضافه کرد: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری نمازجماعت در کلیه مساجد شهرستان تعطیل شد.

حجت الاسلام سید نصرت الله موسوی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامتی و رعایت حقوق برادران و خواهران ایمانی، برگزاری نمازجماعت در مساجد شهرستان تعطیل شد.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص پیشگیری و لزوم حفظ سلامت فردی و اجتماعی، ادامه داد: مقام معظم رهبری با تاکید بر رعایت توصیه ها و دستورالعمل های مسوولان درخصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی فرمودند که از این دستورها نباید تخطی شود چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسوولیت کنیم بنابراین هرچه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کنه حسنه و هرچه به شیوع آن کمک کنه سیئه است.

سلسله کانون کرونا در لرستان است

نماینده ویژه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در شهرستان سلسله با اشاره به افزایش آمار کروناهای مثبت در شهرستان سلسله، اظهار داشت: ویروس کرونا به شدت مسری شده و آمار فوتی ها در حال افزایش است.

رضا پیری علم با تاکید بر عزم جدی برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند موثر باشد و مقابله با این ویروس عزم جدی تمام دستگاه ها را می طلبد.

وی ادامه داد: امکاناتی از جمله پزشک عفونی در اختیار بیمارستان الشتر برای رسیدگی به بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت اما قرنطینه خانگی باید در اولویت قرار گیرد و اعمال شود.

پیری علم با تاکید بر اینکه تنها راه مبارزه، پیشگیری است، افزود: باید ارتباط داخلی دستگاه های اجرایی نیز به حداقل برسد و گندزدایی محیط های شهری و روستایی کماکمان در دستور کار باشد.

اکنون 58 بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان تحت مداوا هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار