هفته سوم اسفند؛ از بسیج پلیس برای مبارزه با احتکار تا ممنوعیت طلاق تا پایان سال

تهران (پانا) - برگزاری اولین جلسه دادگاه محتکران اقلام مربوط به کرونا، تشکیل کمیته ملی تحقیقات ویروس کرونا، ممنوعیت ثبت طلاق تا پایان سال، بسیج پلیس در مبارزه با احتکار، برگزاری اولین دادگاه پرونده شرکت عظیم خودرو و تدوین برنامه 10 ساله برای حفاظت از تالاب انزلی بخشی از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۹۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم اسفند؛ از بسیج پلیس برای مبارزه با احتکار تا ممنوعیت طلاق تا پایان سال

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است. در پی شیوع کرونا در کشور، تمامی اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت.

پسماندهای کرونایی معضل جدید شهرها

یکی از معضلاتی که این روزها در پی شیوع ویروس کرونا شاهد آن هستیم، پسماندهای رها شده مربوط به ویروس کرونا در معابر و خیابان‌هاست. محمد حیدری، کارشناس محیط زیست با بیان اینکه پسماندهای مربوط به بیماری کرونا، ناقل این ویروس هستند، گفت که با توجه به روند صعودی انتشار ویروس کرونا در کشور ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای در همه مراحل و چرخه تولید تا دفع نهایی پسماندها اعمال شود. به گفته او، طبق قانون مدیریت پسماند، پسماندهای تولیدی در مراکز درمانی به چهار دسته پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی تقسیم‌بندی شده است که پسماندهای آلوده به ویروس کرونا، جزو پسماندهای عفونی محسوب می‌شوند. او همچنین توصی کرد که افراد وقتی اقلامی همچون دستکش و ماسک را استفاده کرد برای دور انداختن پسماند، آن را در یک نایلکس ویژه بیاندازد و سپس به سطل آشغال منتقل کند و از رها کردن این اقلام در محیط خودداری کنند.

همچنین حسن پسندیده، مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماندهای ویروس کرونا گفت که این سازمان بخشنامه‌ای در زمینه نظارت عالیه بر مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی و وابسته به ویژه در مراکزی که بیماران کرونایی تحت مداوا هستند به وزارت کشور، وزارت بهداشت و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها ارسال کرده است و به مراجع ذیربط اعلام شده است در شرایط خاص کنونی، تمام پسماندهای جمع آوری شده از مخازن شهری، به صورت مستقیم به محل دفن، منتقل و از ورود به خط پردازش، بازیافت و کمپوست برای کاهش سطح خطرات جلوگیری شود.

برگزاری اولین جلسه دادگاه محتکران اقلام مربوط به کرونا

در این روزها که شیوع ویروس کرونا در کشور گسترش پیدا کرده و روندی صعودی را طی می‌کند، برخی افراد سودجو و فرصت طلب از کمبود اقلام بهداشتی سوءاستفاده کرده و اقدام به احتکار این اقلام کرده‌اند. در پی کشف انبار محتکران از سوی نهادهای قضایی، قرار شد جلسه دادگاه محتکران به صورت علنی و در اولین فرصت برگزار شود. در ابتدای هفته‌ای که سپری شد نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محتکران ماسک و اقلام بهداشتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه، شاه محمدی، نماینده دادستان علاوه بر تشریح مشخصات متهمان پرونده گفت: متهم ردیف اول رضا ستوده فرزند یدالله متولد سال ۵۳، باسواد، پزشک عمومی و بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ماه ۹۸، متهم ردیف دوم ابوبکر کووایوو فرزند بیک مراد با تابعیت تاجیکستان بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ماه ۹۸، متهم ردیف سوم یونس احراروو، با سواد متاهل اهل تاجیکستان بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸، متهم ردیف چهارم کریم ستوده فرزند یدالله متولد سال ۴۷ باسواد متاهل فاقد سابقه کیفری بازداشت از تاریخ ۷ سفند ۹۸، متهم ردیف پنجم ناظم میزایف با تابعیت آذربایجان، بازداشت از تاریخ ۷.۱۲.۹۸، متهم ردیف ششم سعید عباسی قله جوق فرزند علی، متولد سال ۷۱، باسواد مجرد فاقد سابقه کیفری بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ۹۸، متهم ردیف هفتم مهرداد حاذقی کلوانق فرزند علی متولد سال ۶۸ با سواد مجرد فاقد سابقه کیفری و بازداشت از تاریخ ۷ اسفند ماه ۹۸ که اتهام ایشان اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی است.

قرار بود جلسه دوم روز دوشنبه 19 اسفندماه برگزار شود که زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.

کرونا 30 بهمن در ایران ثابت شد

نخستین کیس ویروس کرونا در ایران، 19 فوریه (30 بهمن) ثابت شد. این گفته رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران است که در هفته‌ای که سپری شد به قم سفر کرده است. او در دیدار با استاندار قم گفته است که دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کرونا است و در این راستا نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

تشکیل کمیته ملی تحقیقات ویروس کرونا

از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور وزارت بهداشت اقداماتی را برای شکست دادن ویروس کرونا در کشور اتخاذ کرده است، در هفته‌ای که سپری شد، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته ملی تحقیقات COVID ۱۹ را به منظور هدایت متمرکز و هدفمند برای تشخیص و درمان ویروس کرونا را تشکیل و راه‌اندازی کرد. نخستین جلسه این کمیته با حضور ۱۸ نفر از محققان و دست‌اندرکاران حوزه پژوهش و فناوری در سطح دانشگاهی و ملی برگزار می‌شود. همچنین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعتباری معادل ۵ میلیارد تومان برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با این ویروس به دانشگاه‌هایی که شیوع این بیماری در منطقه تحت پوشش آنها بالا و در عین حال زیرساخت فیزیکی و انسانی برای پژوهش بر این بیماری را دارا هستند، اختصاص می‌دهد.

افزایش مسمومیت با الکل و هشدار مسمومیت با الکل

با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید در کشور و تاکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) جهت پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستان های کشور، مواردی از مسمومیت و فوت در اثر مصرف خوراکی و یا غرغره نمودن محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و در برخی موارد، مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری ازعفونت کرونا ویروس جدید گزارش شده است. در هفته‌ای که سپری شد مسمومیت با الکل تقلبی جان ۷ نفر را در اهواز گرفت. احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: با توجه به شایعات بی‌پایه مبنی بر موثر بودن مصرف خوراکی الکل جهت مقابله با ویروس کرونا، شهروندان نیازهای بهداشتی خود شامل الکل را از داروخانه های سطح شهر تهیه کنند. همچنین مهرناز خیر اندیش، مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخصوص هشدار مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) اطلاعیه ای صادر کرد.

تشکیل تیم‌های مراقبتی ضد کرونا در ادارات و شرکت‌ها

بسیج ملی مبارزه با کرونا آغاز شده و بر اساس آن قرار است تیم‌های مراقبتی با اهداف و وظایف مشخص و در مکان‌های مختلف در راستای آموزش، بیماریابی و گندزدایی اقدام کنند. ‌با راه‌اندازی بسیج ملی مبارزه با کرونا از سوی وزارت بهداشتی‌ها، اقداماتی در قالب این بسیج پیش‌بینی شده که بر اساس آن قرار است یکسری تیم‌های مراقبتی برای آموزش، بیماریابی و گندزدایی مکان‌های مختلف تشکیل شوند.

هشدار برای سلامت زباله‌گردها

علیرغم آنکه شهرداری تهران اعلام کرده که هیچ‌گونه تفکیک زباله انجام نمی‌شود، اما همچنان زباله‌گردها و کودکان زباله‌گرد در سطح شهر دیده می‌شوند. حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا در مورد زباله‌گردی و کودکان کار هم نگرانی جدی وجود دارد، گفت که علیرغم آنکه شهرداری تهران اعلام کرده که اکنون هیچ‌گونه تفکیک زباله انجام نمی‌شود، اما همچنان زباله‌گردها و کودکان زباله‌گرد در سطح شهر دیده می‌شوند. لازم است هرچه سریعتر با این موارد برخورد و مشخص شود که آیا این افراد وابسته به پیمانکاران هستند یا خیر. یا حتی در موارد مشاهده موارد مذکور، با پیمانکار آن منطقه برخورد شود. همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان طی نامه‌ای از وزیر بهداشت خواست تا با ایجاد شرایط مناسب برای کودکان کار و خیابان جهت جلوگیری از شروع کرونا بین این کودکان، موافقت کند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا طبق اعلام وزارت بهداشت روندی صعودی دارد، این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان امور اجتماعی کشور جمعیتی حدود 11 میلیون در محلات حاشیه‌نشین کشور ساکن هستند که بخش اعظمی از آنها در حاشیه کلانشهر تهران سکونت دارند و از آنجا که تهران در صدر آمار مبتلایان قرار دارد، باید تمهیداتی هم برای مناطق حاشیه‌نشین از سوی مسئولان اتخاذ شود. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اظهار کرد که از آنجا که بیشترین جمعیت مناطق حاشیه‌نشین در کلانشهر تهران هستند، نگرانی از شیوع ویروس در این مناطق نیز وجود دارد. البته تمهید ویژه‌ای از سوی مدیریت شهری برای حاشیه‌نشینان اتخاذ نشده است اما وزارت بهداشت قطعا برای همه شهروندان تدابیر لازم را در نظر گرفته است.

بسیج پلیس در مبارزه با احتکار

مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی به صورت جدی در سراسر کشور از سوی پلیس در حال اجرا است. سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از بسیج تمامی ظرفیت‌های پلیس در مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالاهای بهداشتی و پزشکی با محوریت پلیس امنیت اقتصادی خبر داد و اعلام کرد که با تشکیل قرارگاه های فرعی استانی ضمن رصد، کنترل و هدایت لحظه‌ای رده‌های انتظامی سراسر کشور در خصوص جلوگیری تاثیرات منفی شیوع کرونا طرح تشدید مبارزه با احتکار، گرانفروشی و قاچاق کالای بهداشتی و پزشکی به کلیه رده‌های انتظامی سراسر کشور ابلاغ و اکیپ‌های نامحسوس برای شناسایی و کشف انبارهای احتکار کالاهای بهداشتی و پزشکی با محوریت پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور انجام می‌شود.

فراخواناعزام پزشکان داوطلب به مناطق مورد نیاز شیوع کرونا

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ در نظر دارد در راستای تامین نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان‌های سراسر کشور برای اعزام نیروی انسانی داوطلب در گروه‌های پزشکی و پیرا پزشکی اقدام کند.

تدوین برنامه 10 ساله برای حفاظت از تالاب انزلی

بسیاری از تالاب‌های کشور حال و روز خوبی ندارند. تالاب انزلی نیز یکی از این تالاب‌هاست که با مشکلات زیست‌محیطی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. سازمان محیط زیست برنامه‌های متعددی را برای حفاظت از تالاب‌های در معرض خطر در دستور کار دارد، قرار است به گفته احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه‌ای 10 ساله برای حفاظت از تالاب انزلی تدوین شود. او با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست سیاست‌های جدیدی را برای مدیریت تالاب‌ها از جمله تالاب انزلی شروع کرده است، گفته است که یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها تعیین نیاز آبی تالاب‌ها از جمله تالاب انزلی است منتهی علاوه بر نیاز آبی، باید مشکلات زیست محیطی این تالاب نیز برطرف شود.

ممنوعیت ثبت طلاق تا پایان سال

سامانه «تصمیم» که زیر نظر سازمان بهزیستی فعال است تا پایان سال غیرفعال شده و ارتباطی با عملکرد دفاتر ثبت طلاق ندارد. زوجین متقاضی طلاق توافقی قبل از مراجعه به دادگاه باید در این سامانه ثبت نام کنند، مشاوره بگیرند و سپس به دادگاه مراجعه کنند. بر این اساس، زوجینی که تقاضای طلاق داشته و حکم دادگاه را برای انجام طلاق توافقی خود دارند، می توانند به دفاتر ثبت طلاق مراجعه و طلاق خود را ثبت کنند. علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: صدور و ثبت طلاق برای کسانی که حکم دادگاه را دارند بلامانع است ولی کسانی که هنوز ثبت نام خود را در سایت «تصمیم» انجام نداده‌اند فعلا نمی‌توانند مراحل طلاق خود را طی کنند.

محدودیت‌های ترافیکی نوروز 99

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، محدودیت‌های ترافیکی نوروز 99 را اعلام کرد. بر این اساس، با توجه به افزایش تردد و حجم فزاینده سفر در تعطیلات نوروز 1399 و به منظور ارتقاء ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی از روز سه‌شنبه 27 اسفندماه تا پایان روز شنبه 16 فروردین ماه سال آینده به شرح زیر اجرا می‌شود. طبق اعلام پلیس راهور، در تمامی محورهای برونشهری که در ایام فوق ممنوعیت و محدودیت ترافیکی برای انواع تریلر و کامیون اعمال می‌شود، عبور و مرور انواع تریلر، کامیون، تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی یا دارای مجوز از پلیس راهور ناجا از این امر مستثنی بوده و ممنوعیت تردد این قبیل وسایل نقلیه فقط در راه‌هایی اعمال می‌شود که مقررات یکطرفه شدن عبور و مرور در آنها اجرا می‌شود یا ممنوعیت تردد در طول سال دارند.

افزایش ۱۱ درصدی کرایه‌های تاکسی در پایتخت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران طی یک دو فوریتی با افزایش ۱۱ درصدی کرایه های تاکسی در سال ۹۸ موافقت کردند. محسن هاشمی در جریان بررسی این دو فوریت با بیان اینکه افزایش ۱۱ درصدی کرایه ها تا پایان امسال از سوی دولت تصمیم گیری شده و برای طی کردن مسیر قانونی باید در شورا مصوب شود، گفت: در حال حاضر زمان برای اجرای این مصوبه دولت دیر هم شده و از سرپرست معاونت حمل و نقل درخواست کردم مصوبه دولت را اجرایی کند تا ما آن را در صحن تصویب کنیم که امیدوارم اجرایی شده باشد. پیشنهاد ۱۱ درصدی به دلیل افزایش نرخ بنزین بوده و برای اجرا در سال ۹۸ به تصویب خواهد رسید. حسن رسولی در مخالفت با دو فوریت گفت: چرا ۹ روز مانده به پایان سال این افزایش را تصویب کنیم و این ۱۱ درصد به نرخ افزایش در سال ۹۹ اضافه شود که محسن هاشمی توضیح داد: این ۱۱ درصد برای افزایش نرخ پایه امسال است و سال آینده نیز ۲۵ درصد به کرایه ها افزوده خواهد شد.

اولین دادگاه پرونده شرکت عظیم خودرو

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، اولین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی برگزار شد. این پرونده جمعا حدود ۱۳۰۰ شاکی دارد. در این جلسه کیفرخواست متهمان پرونده قرائت شد.

پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

در ادامه روند پیگیری‌های قوه قضاییه مبنی بر تشکیل پرونده قضایی و تحت تعقیب قرار دادن عاملین و آمرین ترور سردار شهید سلیمانی، سردمداران دولت و ارتش آمریکا و وابستگان آنها در منطقه، در هفته‌ای که گذشت نشست تخصصی ویژه بررسی اقدامات صورت گرفته در پیگیری این پرونده با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد حقوق بشر و دادستانی تهران در حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد. در این جلسه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مستندسازی و جمع آوری اسناد و مدارک آشکار و پنهان این اقدام مجرمانه به عنوان ضروری ترین اقدام لازم جهت رسیدگی حقوقی به پرونده ترور شهید سلیمانی گفت که لازم است همه ستادها و دستگاه های ذیربط در اسرع وقت و با تکمیل مستندات، حسب درخواست قضات ویژه تعیین شده در این پرونده نسبت به جمع آوری و ارائه سایر اسناد و مدارک اقدام کنند.

آخرین آمار ابتلا و فوتی کرونا

آمار ابتلا و فوتی و بهبودیافتگان روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مستقر در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام می‌شود. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شناسایی موارد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور، گفت که طی 24 ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه 21 اسفندماه بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۹۰۰۰ نفر رسید. در طول این ۲۴ ساعت ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۵۴ مورد رسید.

او همچنین اعلام کرد که تاکنون ۲۹۵۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار