هفته اول اسفند؛ عزم مسئولان برای شکست کرونا در ایران

تهران (پانا) - تشکیل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در کشور، آماده‌باش کشور برای مقابله با کرونا، اعلام منشأ ویروس کرونا در ایران، وقوع دو زلزله بزرگ در آذربایجان غربی، برگزاری سومین دادگاه «روح‌الله زم» و وقوع سیلاب در لرستان بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول اسفند؛ عزم مسئولان برای شکست کرونا در ایران

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

در پی شیوع کرونا در کشور، تمامی اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت. در ابتدای هفته‌ای که سپری شد وزارت بهداشت لیست بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران مبتلا به کرونا را اعلام کرد. در این راستا 63 دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های کشور لیست بیمارستان‌های خود را برای پذیرش بیماران اعلام کردند.

همچنین سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه اعلام کرد که آزمایشگاه‌های خصوصی مسئول تشخیص کرونا ویروس جدید نیستند. در این اطلاعیه صراحتا اعلام شد که هیچ آزمایشگاه خصوصی در تهران و سایر شهرستان‌ها مسئول تشخیص ویروس کرونا Covid-۱۹ نیست.

تمهیدات شهرداری تهران برای مقابله با کرونا

همچنین در اولین روز هفته، مسئولان شهرداری تهران در جلسه مشترکی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتند، دستورالعملی را برای اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا اتخاذ کردند. در شهرداری تهران تمهیداتی برای ممنوعیت فعالیت اغذیه فروشی در مترو، نحوه جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی، ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها و مترو، نحوه دفن فوت شدگان و فعالیت اماکن ورزشی شهرداری اتخاذ شد.

تایید تست کرونای شهردار منطقه 13

پس از اینکه در فضای مجازی خبری مبنی بر ابتلای شهردار منطقه 13 تهران به کرونا اعلام شد، پیروز حناچی، شهردار تهران در این‌باره گفت که شهردار منطقه ۱۳ از ۴ آزمایشی که برای وی انجام شده است ۳ آزمایش او مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است و فرآیند درمانی خود را طی می‌کند. شهرداری بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل خواهد کرد و در این زمینه همکاری نزدیکی بین وزارت بهداشت و شهرداری وجود دارد.

تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری

قرار بود فردا 9 اسفندماه آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 99 در حوزه‌های امتحانی برگزار شود اما در پی شیوع کرونا در کشور بر اساس تصمیم سازمان سنجش این آزمون روز ۲۸ فروردین ماه سال آینده برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه این آزمون نیز از ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ منتشر می‌شود.

لغو آزمون دستیاری پزشکی

همچنین ویروس کرونا آزمون دستیاری پزشکی را نیز لغو کرد. بر اساس اعلام مرکز سنجش پزشکی، دوره چهل‌وهفتم آزمون دستیاری که تاریخ برگزاری آن ۱۵ اسفند ۹۸ اعلام شده بود، لغو شد.

این در حالی است که بر اثر شیوع این بیماری، تمامی برنامه‌های فرهنگی دانشجویان هم تا اطلاع ثانوی لغو شد.

تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور به دستور رئیس‌جهوری، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شد. همچنین حجت الاسلام روحانی، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به سعید نمکی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

منشأ ویروس کرونا در ایران

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در اولین جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که متاسفانه ماسک و برخی مواد شوینده و ضدعفونی کننده با کمبود روبرو بودند و این موضوع نیز به دلیل هجمه بیش از حد مردم برای خرید این‌ مواد و البته بی‌انصافی دلال‌هاست که همواره دلال شرایط سخت مردم هستند و نان‌شان در همین گرفتاری‌هاست. به گفته او، طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد که برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش‌هایی که ارایه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند. بنابراین خواهشم از مردم این است که از قم به جایی سفر نکنند و در عین حال اعلام می‌کنم که اکنون رفتن به سمت قم و شهرهای زیارتی را مطلقا توصیه نمی‌کنیم؛ چرا که اکنون قم یک کانون بیماری است که باید آن را مدیریت کنیم و موارد زیادی را که از مناطق مختلف مورد بررسی قرار دادیم و مثبت شده‌اند، اکثرا منشاء سفر به قم داشته‌اند.

تکذیب خبر فوت ۵۰ نفر در قم

پس از اینکه احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در اوایل هفته‌ای که سپری شد، تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در شهر قم را 50 نفر اعلام کرد، با واکنش‌ مسئولان وزارت بهداشت روبرو شد. ایرج حریرچی با حضور در نشست خبری سخنگوی دولت اظهارات نماینده شهر قم مبنی بر فوت ۵۰ نفر در این شهر بر اثر ابتلا به کرونا را تکذیب کرد و گفت: هیچ کس صلاحیت اعلام اخبار در این زمینه را ندارد. نماینده قم نیز باید به ما رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند اگر تعداد فوت شدگان نصف این آمار هم باشد، من استعفا می‌دهم.

حریرچی کرونایی شد

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود اعلام کرد که تست کرونای ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مثبت شده است. حریرچی در این پست تصویری خطاب به مخاطبان گفت: «می‌خواستم به اطلاع شما برسانم من هم کرونایی شدم. از دیروز تب داشتم و تست اولیه آخر شب من مثبت بود. از دیشب خودم را در محلی ایزوله کردم که به من اعلام شد تست نهایی قطعی شده و در حال آغاز درمان هستم.»

علاوه بر این، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار متنی در صفحه توییتر از مثبت شدن تست کرونای خود خبر داد.

ممنوعیت عرضه قلیان در تهران

با توجه به اعلام پزشکان، قلیان یکی از مواردی است که می تواند در شیوع ویروس کرونا نقش داشته باشد و از این رو با هدف حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع این ویروس طبق اعلام معاون نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتطامی تهران بزرگ، تصمیم بر آن شد که عرضه قلیان در تمامی واحدهای صنفی ممنوع شود. او با بیان اینکه این ممنوعیت شامل قلیان سراها، کافی شاپ ها، سفره خانه ها و ... می شود، گفت: هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شده است.

139 مبتلا و 19 فوتی بر اثر کرونا

طبق اعلام کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت تاکنون 139 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 19 نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. به گفته او، ۳۹ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند. جهانپور همچنین گفت: استان قم، استان گیلان، تهران، استان مرکزی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، استان کرمان، اردبیل، مازندران، لرستان، فارس، سمنان، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان درگیر این ویروس هستند.

تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا

پس از اینکه اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد و طبق اعلام وزارت بهداشت مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان هفته‌ای که گذشت تعطیل شدند، طبق آخرین جلسه این ستاد که شامگاه روز چهارشنبه برگزار شد، مقرر شد که دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل شوند. همچنین بر اساس اعلام وزیر بهداشت قرار شد درباره تعطیلی مدارس هم جمعه شب اطلاع‌رسانی شود. همچنین در این جلسه سامانه ۴۰۳۰ برای پاسخگویی و مشاوره به مردم در زمینه کروناویروس راه‌اندازی شد.

به گفته سعید نمکی، قرار شد در ورودی شهرها اکیپ‌های ما مستقر شوند و افراد مبتلا یا مشکوک را متوقف کرده و با دستگاه های تب سنج، تب مردم را بررسی کرده و بیماران را شناسایی کنند. او تاکید کرد اگر فری را در مبادی شهری مشکوک تشخیص دهیم، او را قطعا به مدت ۱۴ روز در همان شهر قرنطینه می‌شود. محدودیت‌هایی نیز برای حرم رضوی اتخاذ شده است و درباره برگزاری نماز جمعه هم قرار شد در شهرها و مناطقی که آن‌ها را آلوده تشخیص دادیم، برگزاری نماز جمعه هم فعلا برای یک دوره متوقف شود.

طرح «ارتقای مهارت‌های شناختی اعتیاد» در 6 استان

طرح ارتقای مهارت‌های شناختی اعتیاد با همکاری موسسات خیریه در محله‌های پرخطر و حاشیه نشین در 6 استان در حال اجراست. فرید براتی سده، معاون سازمان بهزیستی درباره این طرح گفته است که در جلسه‌ای که با موسسات خیریه برگزار شد، قرار شد با هماهنگی موسسات خیریه کار آموزش از طریق سازمان بهزیستی انجام شود. این طرح هم‌اکنون در اصفهان، شهر قدس، تهران و سیستان و بلوچستان و ... اجرا شده است و قرار است به 8 استان تسری یابد.

دو زلزله بزرگ در آذربایجان غربی

در هفته‌ای که سپری شد دو زلزله به بزرگی 5.9 و 5.7 ریشتر قطور و خوی در آذربایجان غربی را لرزاند. در پی زلزله 5.7ریشتری شهرستان خوی 51 نفر مصدوم شدند.

دومین دادگاه عباس ایروانی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. عباس ایروانی متولد ۱۳۳۵ در تهران و مدیر سابق شرکت عظام است که متهم اول پرونده اقتصادی است. او به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت کلان و عمده تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. بر اساس کیفرخواست عباس ایروانی که در دادگاه او قرائت شد، مدیر گروه عظام (تولید کننده قطعات خودرو) متهم است به افساد فی‌الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان‌یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم.

سومین دادگاه زم

همچنین سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه زم به دفاع از خود پرداخت.

۲۲ مهرماه امسال بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز» خبر داد.

سیلاب در لرستان

همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی با ورود سامانه بارشی قوی که از اواسط هفته‌ای که سپری شد غرب کشور با احتمال وقوع سیلاب روبرو شد که در پی شدت بارندگی سطح آب رودخانه کشکان بالا آمد و سیلاب در رودخانه کشکان منجر به تخریب پل‌های موجود در مسیر رودخانه شد. طبق اعلام هلال احمر ۲۷۱ نیروی امدادی در قالب ۶۷ تیم عملیاتی از زمان شروع بارش‌ها و جاری‌شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان در آماده‌باش هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار