هفته آخر اسفندماه؛ از چرایی قرنطینه نکردن شهرهای آلوده به کرونا تا پشت پرده ساخت کلیپ بارش بادمجان

تهران (پانا) - تکذیب قرنطینه پایتخت، اعلام زمان جدید کنکورهای ارشد و دکتری 99، اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، دستگیری عوامل ساخت کلیپ بارش بادمجان، افزایش مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا و اعلام نرخ دیه سال 99 گزیده‌ای از اخبار حوزه اجتماعی در آخرین هفته اسفندماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
هفته آخر اسفندماه؛ از چرایی قرنطینه نکردن شهرهای آلوده به کرونا تا پشت پرده ساخت کلیپ بارش بادمجان

هفته‌‌ای که سپری شد آخرین هفته سال 1398 بود و در این هفته شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است. اخبار حوزه اجتماعی در هفته آخر اسفندماه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

تکذیب قرنطینه پایتخت

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، زمزمه قرنطینه کردن برخی شهرهای کشور از جمله تهران در فضای مجازی منتشر شد. البته خبر قرنطینه شدن شهرها از سوی مسئولان ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تکذیب و اعلام شد که این ستاد هیچ تصمیمی برای قرنطینه کردن شهرها ندارد. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با حضور در جلسه شورای شهر با بیان اینکه در شرایطی کشور وارد موضوع کرونا شد که شرایط سخت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران است، گفت: «در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنظینه کنیم اما پلنهای بعدی قرنظینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.»

اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا

اجرای طرح بسیج بهداشت حرفه‌ای برای مقابله با کووید 19 از سوی وزارت بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. در بخشی از سند بسیج ملی آمده است: تشدید بازرسی از کارگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ و مراکز ارایه دهنده خدمات و محیط‌های صنعتی که در ایام پیش رو و تعطیل و غیر تعطیل فعالیت دارند. نظارت بر عملکرد شهرک‌ها و مناطق صنعتی که کارگران در ایام تعطیلات به دلیل تعطیلی واحد به شهر و روستا مراجعه و باعث گسترش بیماری به مناطق پاک می‌شوند. نظارت بر عملکرد شاغلین و محیط کار بیمارستان‌ها، مراکز و مراکز ارایه دهنده خدمات معاینات شغلی انجام شود.

17361 مبتلا و 1135 فوتی کرونا

آمار ابتلا و فوتی و بهبودیافتگان روزانه از ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام می‌شود. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در 24 ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه 28 اسفندماه اعلام کرد که در این مدت 1192 مورد جدید ابتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 17361 نفر رسید. او همچنین گفت که 5710 نفر از بیماران کووید19 در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و 147 نفر از بیماران نیز در این 24 ساعت جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به 1135 نفر رسید.

اعلام زمان جدید کنکورهای ارشد و دکتری 99

مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها به دنبال شیوع ویروس تعطیل شدند. علاوه بر این برگزاری آزمون‌های مهم نیز بنا به تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا لغو شد. در هفته‌ای که سپری شد، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای تاریخ برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری سال 99 را اعلام کرد. بر این اساس آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۹ روز جمعه ۹ خردادماه سال آینده و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ خردادماه برگزار خواهد شد.

تعطیلی مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک

در پی شیوع ویروس کرونا، پلیس راهور ناجا اعلام کرد که مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک سراسر کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع بعدی تعطیل شد. پلیس راهور اعلام کرد: هموطنان عزیز می‌توانند خدمات مربوط به مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک را به فرصت مناسبی در سال آینده موکول کنند.

اعلام نرخ دیه سال 99

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بدون حضور خبرنگاران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. صدور رأی محمدرضا جهانبانی(20 سال حبس، 74 ضربه شلاق و استرداد ۵ هزار و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه) و عمار صالحی(به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل 10 سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی) به عنوان متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، آزادی 85 هزار زندانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اعلام نرخ دیه در سال 99 (در ماه‌های غیر حرام ۳۳۰ میلیون تومان) و دستگیری 60 محتکر اقلام بهداشتی در شهر تهران بخشی از آخرین اخبار حوزه قضا از زبان غلامحسین اسماعیلی بود.

دستگیری عوامل ساخت کلیپ بارش بادمجان

در هفته‌ای که سپری شد، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن از آسمان بادمجان می‌بارید. پس از پخش گسترده این کلیپ، سردار علی ذوالقدر، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت اعلام کرد که ۵ نفر از کسانی که در ساخت نماهنگ بارش بادمجان در تهران همکاری داشتند، دستگیر شدند. به گفته او، این عده با اظهار ندامت و پشیمانی از انتشار چنین نماهنگ، عنوان کردند که این اقدام در راستای یک کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

٧۵١ مصدوم در چهارشنبه سوری 98

در هفته‌ای که سپری شد، علی‌رغم هشدارهایی که مسئولان برای درخانه ماندن دادند، عده‌ای از شهروندان با بی‌احتیاطی به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری اقدام کردند. طبق اعلام سازمان اورژانس در حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری ٧۵١ نفر مصدوم شدند که از این تعداد، ۶١٢ نفر مرد و ١٣٩ نفر زن بوده‌اند. همچنین دو نفر نیز در حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری جان خود را از دست دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار