افزایش فروش برخی کالاها از زنجبیل تا عنبرنسا
کرونا بازار کدام مشاغل را در ایران داغ کرد؟
تهران (پانا) - با شیوع کرونا در ایران، بازارها تغییراتی جدی را تحت تاثیر کاهش شدید مشتریان از یک سو و تعطیلی برخی از واحدهای صنفی از سوی دیگر تجربه کردند.
به گزارش خبرآنلاین، در شرایط کنونی اما برخی مشاغل با رونق ویژه ای مواجه شدهاند. هر روز اخبار متعددی در خصوص کشف ژلهای ضدعفونی و ماسک و ... در سراسر کشور به گوش میرسد اما همچنان بازار این محصولات داغ داغ است، هر چند پشت شیشههای داروخانهها دست نوشتههایی مبنی بر اینکه ژل داریم، ماسک نداریم و ... به چشم می خورد.
داروخانهها
داروخانه ها این روزها وضعیت فوق العاده ای دارند . در شرایطی که قفسه ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی در فروشگاههای زنجیرهای خالی است داروخانهها به یکی از پرمراجعهترین واحدهای صنفی در این روزها بدل شدهاند . متصدی یک داروخانه که به محض ورود هر مشتری تاکید میکرد فقط الکل یک لیتری داریم، در پاسخ به این سئوال که این روزها چقدر با افزایش فروش مواجه شده اید، گفت: وقعا آمار نمیتوانم بدهم ولی مشتری وقتی میبیند مواد ضدعفونی نیست صابون آنتی باکتریال یا صابونهای خاص و ژلهای شستشوی دست که غیر الکلی هستند را میخرد و از این بابت ما با افزایش فروش مواجه هستیم .
مسئول صندوق بک داروخانه در مرکز شهر نیز در حالی که بدون ماسک نشسته بود، در پاسخ به سئوالات متعدد مشتریانش درباره چرایی نبود ماسک گفت: میبینید خودم هم بدون ماسک نشستهام.او در جواب این پرسش که فروش کدام اقلام افزایش یافته است؟ تاکید کرد دستمالهای مرطوب ، پنبه و شویندههای غیر الکلی حتی در این شرایط افزایش یافتهاند البته فروش الکل سفید با رشد فزاینده روبروست. وی گفت: موجودی ما دقیقا در کوتاه تری زمان ممکن به پایان می رسد. به گفته وی فروش انواع ویتامین نیز روندی تصاعدی را تجربه کرده است.
عطاریها
جالب اینجاست که بازار عطاریها این روزها داغ تر از همیشه است . خرید اسپند، پودر زنجبیل، عنبرنسا،چهار تخم، میخک و ... با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. هر آنچه در عطاریها با عنوان ضدعفونی کننده و دارای طبع گرم عرضه میشود ، این روزها بازار گرمی را به خود اختصاص دادهاند . در این میان داغ شدن بازار برخی کالاها مانند کود الاغ و ... کمی تعجب آور می نماید. نه فقط در عطاری های سطح شهر که در فضای مجازی نیز بازار خرید و فروش عنبرنسارا داغ است . هرکیلوگرم کود الاغ در سایت دیوار بین ٧٥ تا ١٥٠هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. در یکی از این آگهیها گفته شده که کودها متعلق به الاغ جوان و ماده است که خاصیت ضدعفونی قویتری دارد و از طالقان برای مشتریان ارسال میشود. در آگهی دیگری کود الاغ در بستههای ٣٠٠ گرمی بسته بندی شده است و هر بسته ٣٠٠ گرمی ٥٠هزار تومان فروخته میشود. هرکیلوگرم اسفند هم که تا پیش از این در بازار تهران حدود ١٠ تا ١٢هزار تومان فروخته میشد، حالا به کیلویی ٢٥ تا ٣٠هزار تومان رسیده است.
میوه فروشیها
هر چه قنادیها خلوت تر می شود، میوه فروشیها بازار داغتری را می یابند . انتشار اخباری در خصوص تقویت سیستم ایمنی و خوردن ویتامین کافی خصوصا ویتامین c برای مقابله با کرونا سبب شده است قیمت پرتقال و لیموشیرین و لیموترش و البته سیر و زنجبیل را به شدت بالا برد . حالا زنجبیل حتی به قیمتهایی بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو فروخته می شود و قیمت لیموشیرین نیز در برخی واحدهای صنفی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان شده است . سیر به ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است .یک فعال در صنف میوه فروش در منطقه شرقی تهران در خصوص تغییرات رخ داده دروضعیت کاری گفت: مشکل افزایش قیمت فقط به ما مربوط نیست، برخی در میادین همه زنجبیل و سیر و لیموشیرین را می خرند و بعد به مغازهها با قیمت بالا میفروشند. وی گفت: نه فقط فروش این اقلام که حتی فروش سایر میوهها نیز رشد کرده است و دلیلش فقط افزایش مصرف نیست . مردم ازترسشان از وانتیها و میوه فروشان سیار کمتر خرید می کنند ، در نتیجه مراجعه آنها به میوه فروشی ها افزایش یافته است . وی گفت: ما از مشتریان خواستهایم حتما با دستکش مخصوص که تا کنون استفاده نکرده اند میوه انتخاب کنند، در ضمن زیاد به میوه ها دست نزنند تا سلامت دیگر مشتریان به خطر نیفتد.
فروشندگان لوازم بهداشتی
اگر پشت شیشه مغازه لوازم آرایشی نوشته ای هر چند کوچک باشد با این مضمون که ژل ضد عفونی داریم، آن وقتی است که می شود در مورد گرمی بازارشان توضیحاتی داد.
یک فروشنده لوازم بهداشتی در منطقه ولیعصر گفت: کسی لوازم آرایش نمی خرد اما هر چه شوینده صورت و دست و ... داشتم تمام شد،حتی شوینده هایی که الکلی نبود. وی گفت: این روزها مراجعان زیادی دارم که با قیمت های بالا ژل دست و ... را برای فروش می آورند و ما هم می خریم چون خریدار دارد ، کسانی که محصولاتشان را در داروخانه پیدا نمی کنند، سراغ ما می آیند اما شاید باور نکنید حتی شیرپاک کن ها و پاک کننده های آرایشی ما با افزایش فروش مواجه شده اند.
سوپرمارکتها
گذشته از واحدهای صنفی پیش گفته،سوپرمارکتها و مغازه های سطح شهر با افزایش قابل توجه مشتری از یک سو و افزایش حجم خرید کالاهای اساسی و شوینده ها از سوی دیگر مواجه هستند . این رشد در شرایطی اتفاق افتاده است که فروشگاه های زنجیره ای و ... نیز با افزایش فروش همراه هستند.
کرونا هر چند اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی و اصناف را با بحرانی ناخواسته مواج کرده است اما سبب شده است تولید کنندگان لوازم بهداشتی سه شیفته مشغول فعالیت باشند. در این میان فروش سایر لوازم بهداشتی نظیر دستمال های مرطوب ، پد الکلی و ... نیز با افزایش قابل توجه همراه شده است .
ارسال دیدگاه