اگر پوکی استخوان یا اضافه‌وزن زیاد دارید در خانه‌تکانی عید امسال بیشتر مراقب باشید

خطر سقوط بر اثر تمیزی!

تهران (پانا) - نفس خانه‌تکانی با زدودن خانه و وسایل زندگی از غبار و کثیفی برای شروع سال نو و با حس تمیزی و پاکی معنا پیدا می‌کند. یعنی هدف از این رسم یا سنت ایرانی، ایجاد شادی و نشاط در خانه است.

کد مطلب: ۱۰۲۶۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
خطر سقوط بر اثر تمیزی!

به‌گزارش جام‌جم، اما گاهی خانه‌تکانی غیر اصولی می‌تواند خانم‌ها و به‌ویژه کسانی را که سن‌شان بالاتر است در معرض کتف درد، گردن درد و کمر درد قرار دهد. اگر می‌خواهید کمتر به این آسیب‌ها دچار شوید، گفت‌و‌گوی ما را با ودیعه موثقی، فیزیوتراپیست و بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران و مرتضی نخعی، ارتوپد و جراح شانه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران بخوانید.

شکی وجود ندارد که خانه‌تکانی غیراصولی به‌جهت قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های پرخطر، آسیب‌رسان است. اما با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان گام‌به‌گام تمام امور مربوط به نظافت و تمیز کردن منزل را بدون به خطر انداختن سلامت انجام داد و خانه‌تکانی را به یک کار بسیار انرژی‌زا و شادی بخش برای همه خانواده تبدیل کرد.

وقتی عضلات‌تان بگیرد!
اگر کار بدنی زیاد انجام شود ممکن است عضلات دچار اسپاسم شود. به‌گفته دکتر نخعی، گرفتگی عضلات بخصوص در کسانی‌که عادت به انجام کار طولانی و سنگین ندارند، بیشتر اتفاق می‌افتد.
وی می‌افزاید: اگر عضلات‌تان به‌ویژه در ناحیه بازو، شانه، کمر و گردن دچار اسپاسم شد باید کار را متوقف کنید و موضع را با کیسه آب گرم یا دوش آب گرم، ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از ژل و پماد ضد درد استفاده کنید.

تشدید مشکلات گردن
افرادی که مشکلاتی در عضلات گردن یا عروق گردن دارند و با بالا گرفتن طولانی سر (برای پاک کردن شیشه‌ها یا لوستر) دچار سرگیجه می‌شوند، باید کار را متوقف و حتما به پزشک مراجعه کنند.
دکتر نخعی در این‌باره می‌گوید: کسانی‌که وقتی دستشان را بالا ببرند و حرکات سر زیاد و سنگین انجام دهند، دچار مشکلات شانه می‌شوند که درد ناشی از آن در سر و گردن و اطراف شانه منتشر می‌شود. در چنین مواردی از روش‌های کمکی (ماساژ، گرم کردن و داروهای ضد‌درد) به‌طور موقت می‌توان استفاده کرد. وی هشدار می‌دهد: اگر این دردها تکرار شود و بعدا هم دچار دردهای اطراف شانه شوید، احتمال آسیب ‌تاندون شانه وجود دارد که باید به‌سرعت تحت بررسی پزشکی قرار بگیرد.

زمین خوردن روی سرامیک
شستن جاهایی که کف‌شان سرامیک است باید با رعایت اصول ایمنی صورت بگیرد، وگرنه بسیار آسیب‌رسان خواهد بود. دکتر نخعی تاکید می‌کند: سرامیک، لیز است و امکان سر خوردن روی آن وجود دارد. البته در صورت به پا داشتن دمپایی مناسب، این خطر کمتر می‌شود. همچنین باید از گوشه‌ها حرکت کنید و از لبه‌ها برای حرکت روی زمین شسته شده کمک بگیرید. این جراح شانه یادآوری می‌کند: اگر زمین خوردید یا از چهار پایه افتادید و دچار درد در شانه، مچ‌دست یا مفصل شدید، احتمال شکستگی وجود دارد. ولی باید
از خود درمانی در چنین مواردی خودداری و به پزشک مراجعه کنید. اگر ضربه خوردید و جایی از بدن‌تان دچار درد واضح شد نیز به پزشک مراجعه کنید.

9 قدم برای خانه‌تکانی ایمن
دکتر موثقی برای حفظ سلامت و ایمنی حین خانه‌تکانی، رعایت نکات زیر را توصیه می‌کند: نظافت خانه را تقسیم‌بندی کنید و در چند روز متناوب و با استراحت بین آنها، کار را انجام دهید. برای بلند کردن و جا‌به‌جایی اشیای سنگین حتما از اطرافیان کمک بخواهید.
هنگام برداشتن اجسام از روی زمین پشت خود را صاف نگه دارید و به‌جای قوز کردن، زانوها را خم کنید. همچنین اگر جسم سنگینی را بلند کرده‌اید برای چرخش به جهت خاصی هرگز بالا تنه خود را نچرخانید، بلکه تمام بدن را جابه جا کرده و پاها را به آن سمت بگردانید.
برای تمیز کردن کف زمین، بهترین راه استفاده از یک تی بلند است. به‌نحوی که کمر راست نگه داشته شود و با هر دو دست و با کمک بازوها، تی را جابه‌جا کنید. اگر می‌خواهید کف زمین را با دست بشویید نیز حتما روی زانوهای خود بنشینید و کمر را صاف نگه دارید.

همیشه یک چهارپایه کوچک دم دست داشته باشید و به تناوب یکی از پاها را 4 تا 5 دقیقه روی آن بگذارید تا فشار از روی مهره‌های کمر برداشته شود. برای تمیز کردن کابینت‌ها و اشیا در ارتفاع پایین روی چهارپایه بنشینید و این کار را انجام دهید.
برای نظافت نقاط خارج از دسترس از نردبان دو طرفه استفاده کنید تا از کشیده شدن زیاد دست و گرفتگی عضلات گردن و بازوها پیشگیری شود.

با توجه به این‌که فرد در حین کارهای خانه ممکن است عرق کند و با جابه‌جا شدن در معرض سرما قرار بگیرد از پوشش مناسب استفاده کنید و از سرد و گرم شدن بدن خود پیشگیری کنید.
به‌صورت مداوم کار نکنید. در صورت احساس خستگی حتما 11 تا 15 دقیقه دراز بکشید و خود را گرم نگه دارید و حرکات کششی ملایم در تمام عضلات انجام دهید.
هنگام شستن قالی و پتو دقت کنید که این اقلام بعد از آبکشی بسیار سنگین می‌شوند و نباید به‌تنهایی آنها را حمل کنید، اول اجازه دهید آبشان کشیده شود تا سبک‌تر شوند.
حتما قبل از شروع خانه‌تکانی تغذیه مناسب و انرژی زا داشته باشید.برای جلوگیری از گرفتگی عضلات در طول خانه‌تکانی آب کافی بنوشید و قبل از شروع خانه‌تکانی بدن خود را به‌مدت چند دقیقه با حرکات ورزشی مناسب گرم کنید.

افتادن از ارتفاع؛ بزرگ‌ترین خطر
خطر اصلی طی خانه‌تکانی غیر اصولی، افتادن است. پس باید یکسری نکات ایمنی را در نظر گرفت که دکتر نخعی در این‌باره می‌گوید: هنگام خانه‌تکانی از چهار پایه بالا نروید و اگر قرار است بالا بروید، توجه داشته باشید که پایه‌های آن فاصله زیادی داشته باشد یا نردبان محکم و سالم بوده و اتصال بین دو قسمت آن نیز سالم باشد. همچنین تا جای ممکن یک نفر کنار چهارپایه یا نردبان بایستد و آن را نگه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار