هفته پایانی بهمن؛ از ورود کرونا به ایران تا مرگ دو نفر بر اثر این ویروس

تهران (پانا) - پیگیری زمین‌خواری لواسانات از سوی قوه قضاییه، مرگ یک کودک در پی حمله سگ‌های ولگرد، آماده‌باش ناجا برای تامین امنیت صندوق‌های رأی، برگزاری دومین جلسه دادگاه «زم»، پایان تحقیقات پرونده «اکبر طبری»، اعلام احکام قطعی متهمان محیط زیستی و ورود ویروس کرونا به ایران و مرگ دو نفر در قم بر اثر ابتلا به این ویروس بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
هفته پایانی بهمن؛ از ورود کرونا به ایران تا مرگ دو نفر بر اثر این ویروس

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

زمین‌خواری لواسانات روی میز قوه قضاییه

جلوگیری از زمین‌خواری یکی از برنامه‌های قوه قضاییه است که در دوره جدید مدیریت این نهاد به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیدار اخیر خود با خانواده شهیدان افراسیابی در پاسخ به گلایه این خانواده درباره پرونده زمین‎خواری در منطقه لواسانات گفت که مسئولان شهری متخلفی که در پرونده زمین‎خواری‌های لواسانات نقش داشتند، تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.درباره تصاحب بخش‎های از زمین پر وسعت کلاک هم گزارشاتی دریافت شد که با اقدام قوه قضاییه کل این زمین در منطقه کلاک از دست افراد متخلف بازپس گرفته شده و به بیت‎المال بازگردانده شد.

آیت‎الله رئیسی همچنین در این دیدار دستور ویژه‎ای نیز برای پیگیری پرونده تخلف مطرح شده از جانب خانواده شهیدان افراسیابی در منطقه لواسانات صادر کردند.

کاهش بودجه آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی سال‌هاست به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز طی سال‌های اخیر درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی به مسئولان هشدارهای لازم را داده‌اند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی نیز چند سالی است که بودجه‌ای را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی لحاظ می‌کند اما اعتباراتی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بودجه سال 99 دیده شده است کاهش یافته و به گفته سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران این بودجه کافی نیست. رئیس انجمن مددکاری با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی درباره توجه به برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با رویکرد سلامت اجتماعی و روانی در بودجه سال 99 نکاتی را ارائه داده و گفته است که تاملی بر گزارش تهیه شده در خصوص بودجه آسیب‌های اجتماعی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که نه تنها توجه به این موضوع اساسی بیشتر نشده است بلکه شاهد کاهش حدود 10 درصدی بودجه پیشنهادی در این حوزه هم هستیم. او از رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته است که برای افزایش بودجه این بخش تدابیر لازم اتخاذ شود.

مرگ یک کودک در پی حمله سگ‌های ولگرد

اوایل بهمن ماه بود که نصرت ۷ ساله و مادرش در منطقه قوچ‌حصار از کار به خانه برمی‌گشتند، مورد حمله تعدادی سگ ولگرد قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود. هفته‌ای که سپری شد نیز یک کودک در میبد در پی حمله سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد. به نقل از منابع محلی ساعت ۵ بعدازظهر دیروز جمعه دو پسر بچه ۸ و ۱۱ ساله، که ظاهرا از زاهدانی های مقیم میبد بوده اند در زمان جمع آوری ضایعات درمحله گود زباله خارج از محل مسکونی در کاشف آباد مورد حمله گله سگ های وحشی قرار می گیرند. دراین حادثه برادر بزرگتر فرار کرد اما برادر ۸ ساله طعمه سگ قرار می گیرد و جانش را از دست داد.

آماده‌باش ناجا برای تامین امنیت صندوق‌های رأی

انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی پیش رو است و فردا جمعه دوم اسفندماه برگزار می‌شود. پلیس اعلام کرده است که تامین امنیت صندوق‌های اخذ رأی برای صبانت از آرای مردم، در اولویت اصلی نیروی انتظامی قرار دارد. همچنین بر اساس اعلام پلیس تهران 14 هزار نیروی پلیس وظیفه تامین امنیت شعبه‌های اخذ رای را بر عهده دارند.

دومین جلسه دادگاه «زم»

همچنین در هفته‌ای که گذشت دومین جلسه دادگاه «روح‌الله زم» در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه روح الله زم با قرار گرفتن در جایگاه متهم از خود دفاع کرد. روح الله زم در این جلسه بیان داشت که اتهام افساد فی الارض را قبول ندارد.

«هانی کرده» از مرگ گریخت

اوایل دی ماه بود که «هانی کرده» از اراذل و اوباش سطح یک تهران در درگیری میان اراذل و اوباش از نواحی مختلف بدن و به علت اصابت ضربات قمه مجروح شد. او در هفته‌ای که سپری شد از بیمارستان مرخص شد.

ابتلای سالانه سه هزار کودک به سرطان

سالانه سه هزار کودک زیر ۱۵ سال مبتلا به سرطان می‌شوند یعنی از هر ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال، ۱۶ نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند. حسن ابوالقاسمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام این مطلب گفته است که ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی دارد و شایع‌ترین سرطان‌ها در بین کودکان، سرطان خون است. به گفته او، شایع ترین سرطان ها در بین کودکان سرطان خون است و بعد از آن به ترتیب سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی، سرطان های غدد لنفاوی، سرطان های تیغه عصبی، سرطان های کلیه، سرطان های استخوان و سرطان بافت نرم قرار می گیرند.

ذخیره مواد اولیه دارویی در کارخانه‌ها تا ۸ ماه

سال 98، از نظر اقتصادی سال بسیار سختی بود و می‌توان گفت، برای مدیران اجرایی کشور یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی پس از انقلاب بود. کمبود دارو یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام سلامت است که سعید نمکی، وزیر بهداشت صراحتا اعلام کرده است که امسال علی‌رغم سختی‌های موجود و فشار تحریم‌های ظالمانه وضع دارویی کشور نسبت به روز مشابه سال قبل، بهتر است. به گفته وزیر بهداشت، موضوع کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های دارویی یک مشکل حاد بود، اما با تشکیل یک قرارگاه، امروزه بین ۳ تا ۸ ماه، حداقل زمانی است که کارخانه‌‌ها ذخیره مناسب دارند.

پایان تحقیقات پرونده «اکبر طبری»

در هفته‌ای که سپری شد، بیستمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. در این جلسه آخرین اخبار حوزه قضا از زبان سخنگو اعلام شد. پایان تحقیقات پرونده «اکبر طبری»، اعلام احکام قطعی متهمان محیط زیستی، صدور کیفرخواست دو شهروند فرانسوی، آخرین وضع بازداشتی‌های حوادث آبان ماه و صدور رأی متهمان این حوادث، آخرین وضع پرونده علی اصغر پیوندی، رئیس مستعفی هلال احمر، صدور کیفرخواست متهمان به همکاری با زم، محکومیت قطعی 50 نفر از مفسدان اقتصادی، اعلام خبر آزادی «بهاره هدایت» و آخرین وضع رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی آخرین اخبار این حوزه از زبان سخنگوی دستگاه قضا است.

ورود ویروس کرونا به ایران

چندین هفته است که گسترش ویروسی شبیه به «سارس» در برخی کشورهای شرق آسیا، سبب نگرانی‌های بسیاری شده است. ویروسی جدید که از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شد. جلوگیری از شیوع ویروس اسرارآمیز «کرونا» چالش جدیدی است که اگر هرچه زودتر برای مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده نشود، میزان خسارت‌های آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود و معلوم نیست چند نفر را به کام مرگ خواهد کشاند. حالا در پایان هفته‌ای که سپری شد، وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد. طبق اعلام علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این دو فرد به علت کرونا در قم فوت شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار