هفته چهارم بهمن؛ از تکذیب کرونا در کشور تا اولین دادگاه «زم»

تهران (پانا) - فرونشست در دریاچه ارومیه، موج سرما در کشور و فوت 8 نفر بر اثر سقوط بهمن در استان گیلان و اردبیل، تداوم تدابیر بهداشتی برای پیشگیری از کرونا و تکذیب ابتلا به این بیماری در ایران، کج شدن برج طغرل، تعطیلی جمعه‌بازار «پارکینگ پروانه» و برگزاری اولین جلسه دادگاه «روح‌الله زم» گزیده‌ای است از اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۳۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
هفته چهارم بهمن؛ از تکذیب کرونا در کشور تا اولین دادگاه «زم»

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

فرونشست در دریاچه ارومیه

اطلس فرونشست برای استان‌های زنجان، خراسان رضوی، کرمان، قزوین تهیه شده است و بنا بر اعلام سازمان نقشه‌برداری اطلس دریاچه ارومیه و استان سیستان و بلوچستان نیز در حال آماده‌سازی است. به گفته دکتر سعادت، مدیر کل ژئودوزی سازمان نقشه‌برداری، قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه فرونشست اتفاق افتاده است و با توجه به آمارهای دستگاه جی پی اس سالانه ۵ تا ۶ سانتی متر نشست در دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد.

به گفته او فرونشست به طور مستقیم روی خشکی دریاچه ارومیه تاثیر نداشته، فرونشست به دلیل برداشت و کاهش آبهای زیرزمینی اتفاق می‌افتد و می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث کاهش حجم دریاچه ارومیه شود.

همچنین در هفته‌ای که سپری شد قاسم تقی‌زاده، معاون آب و آبفای وزیر نیرو با انتشار فیلمی از بارش برف و دریاچه ارومیه در یکی از شبکه‌های اجتماعی گفت اگرچه تماشای برف در مسیر دریاچه ارومیه موجب امیدواری است اما میزان بارندگی‌ها در این حوضه آبریز هنوز نسبت به پارسال ۴۰درصد کمتر است. تداوم این روند احتمال کاهش میزان آب در این دریاچه را جدی تر خواهد کرد، هرچند هنوز تراز دریاچه نسبت به بهمن ماه پارسال ۶۰درصد افزایش دارد.

موج سرما در کشور

از ابتدای هفته‌ای که سپری شد، طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور دمای هوا تا پایان هفته در غالب مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش یافت و بارش برف و باران در اغلب نقاط کشور ادامه داشت. البته بارش برف در برخی شهرهای کشور از جمله رشت بیش از اندازه بود و سقوط بهمن باعث شد تا 7 تن در استان گیلان و یک تن در استان اردبیل جان خود را از دست بدهند. میرشمس مؤمنی زاده، فرماندار رشت نیز اعلام کرد که آب ۹۰ روستای شهرستان رشت قطع است.

تداوم تدابیر بهداشتی برای پیشگیری از کرونا

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نگرانی از شیوع این بیماری در سایر کشورها از جمله ایران باعث شده است تا تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این ویروس اتخاذ کنند به طوری که در ایران نیز آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس اتخاذ شده است. البته در این میان شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر ورود این ویروس به کشور، منتشر شده که قویا از سوی وزیر بهداشت تکذیب شد. بنا به گفته سعید نمکی، ویروس کرونای جدید، مردم مناطق زیادی از دنیا را دچار نگرانی کرده که با مراقبت شبانه روزی همکاران ما در وزارت بهداشت در مبادی ورودی و استانهای کشور، تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس جدید را در کشور نداشته‌ایم.

کج شدن برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. پس از اینکه خبری در فضای مجازی مبنی بر کج شدن برج طغرل در شهر ری منتشر شد، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث شورای اسلامی شهر تهران کج شدن برج طغرل را رد کرد و گفت: این مسئله را نمی‌توان با چشم عنوان کرد و باید کارشناسان میراث فرهنگی در این زمینه اعلام نظر کنند اما به طور کلی کج شدن برج طغرل را رد می‌کنم.

آیا جمعه‌بازار «پارکینگ پروانه» تعطیل می‌شود؟

اخیرا علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه۱۲ تهران اعلام کرد که پاساژ پروانه از نظر سازه، ایمنی لازم را ندارد و در مقابل حریق ناایمن است و هر لحظه امکان بروز حادثه در این پاساژ وجود دارد و با توجه به حجم مراجعه به پاساژ پروانه و پارکینگ آن در جمعه بازار در صورت بروز حادثه اثرات مخاطرات آن کمتر از حادثه پلاسکو نخواهد بود. بنابر اعلام شهردار منطقه ۱۲، قرارداد بهره‌بردار با شهرداری تهران به پایان رسیده است و مزایده‌ای برای این پاساژ و پارکینگ آن برگزار نخواهد شد اما برای کسبه جمعه بازار چند مکان بررسی می‌شود که این افراد را در یک محل دیگر که ایمنی لازم را نیز دارد، مستقر شوند. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اعلام اینکه قرار نیست بازار روزهای جمعه پارکینگ پروانه تعطیل شود، گفت که این موضوع قابل تامل است و حتما از شهرداری پیگیری خواهم کرد. او همچنین درباره نگرانی دستفروشان بازار روزهای جمعه در پارکینگ پروانه به دلیل توقف فعالیت‌های این بازار در آینده، اظهار کرد: من تا جایی که مطلع هستم قرار نیست آنجا کلا تعطیل شود. موضوعی که مطرح شده، این است که آنجا مدتی تعطیل خواهد بود تا مقاوم‌سازی شود.

همچنین زهرانژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز اعلام کرد که شهرداری تهران برای کمک به پلاسکو، پیشنهاد کرد که از پارکینگ آن محدوده استفاده شود. اگر شورای عالی شهرسازی اجازه دهد، می‌تواند استفاده کند چون ما نمی‌توانیم پارکنیگ بسازیم. یکسری پارکینگ‌ها از قبل وجود دارد از جمله پارکنیگ پروانه که پیشنهاد شد. پارکینگ پروانه اکنون روزهای جمعه در اختیار دستفروشان است ولی بقیه روزها در اختیار آنها نیست. شهرداری منطقه 12 اعلام کرده است که چند مکان دیگر را با همان کیفیت برای این افراد آماده می‌کند تا بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

دادگاه «روح‌الله زم» برگزار شد

روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمد‌نیوز است. او در مهرماه سال جاری بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه نماینده دادستان ضمن حضور در جایگاه گفت: حسب محتویات پرونده متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد 5/5/57 صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال معاند آمد نیوز، بازداشت و دارای یک فقره سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

وی در ادامه با اشاره به اتهامات روح الله زم بیان کرد: روح الله زم متهم است به« افساد فی الارض»، در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، ارتکاب نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، فعالیت در کانال معاند سحام نیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶ ، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات متهم است. در پایان این جلسه قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: زمان برگزاری جلسه بعد متعاقبا اعلام خواهد شد.

اختصاص گرمخانه ویژه ترنس‌های بی‌خانمان‌

موضوع اسکان ترنس‌های بی‌خانمان در تهران، یکی از چالش‌های مدیریت شهری است که قرار است به گفته سید مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، گرمخانه‌ای ویژه برای افرادی که دارای اختلال جنسیتی هستند(ترنس‌ها) تا پایان سال جاری اختصاص می‌یابد. به گفته او مشکل اسکان ترنس‌ها یکسری موانع و مشکلات حقوقی هم از جهت روانشناختی و بحث‌های عرفی داشت و اکنون توافق خوبی بین شهرداری تهران، استانداری و نیروی انتظامی در حال شکل‌گیری است و سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی نیز به جمع همکاری با ما اضافه خواهند شد. سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی همچنین گفت: پیش‌بینی من این است که قبل از سال بتوانیم محلی امن (گرمخانه اختصاصی) برای اسکان ترنس‌های بی‌خانمان ایجاد کنیم. آمادگی ایجاد این مکان را داریم و زیرساخت آن فراهم شده است و از حیث اینکه همکاری دستگاه‌ها را داشته باشیم به مصوبه نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار