سفر به قشم، جایی که طلای سبز ایران در آن قرار دارد

تهران(پانا)- اگر اهل سفر و گردش و طبیعت گردی در ایران باشید،

کد مطلب: ۱۰۲۲۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سفر به قشم، جایی که طلای سبز ایران در آن قرار دارد

حتما تا به حال درباره شگفتی های بی نظیر جزیره قشم شنیده اید. جزیره قشم را جاذبه های طبیعی منحصر به فردی همچون جزایر ناز، غار نمکدان، تنگه چاهکوه و دره ستارگان به شهرت جهانی رسانده و باعث جذب گردشگر از سراسر دنیا شده است. اما این مقاله درباره یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعت در قشم می باشد. جنگل حرا واقع در جزیره قشم جزء عجیب ترین جاذبه های گردشگری قشم است که بخاطر داشتن یک سری ویژگی های خاص به آن لقب طلای سبز ایران را داده اند. سالانه هزاران گردشگر از سراسر ایران و جهان تنها برای بازدید از جنگل های حرا با تور قشم لحظه آخر به این جزیره سفر می کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه چیز باعث شهرت این جنگل بین گردشگران شده است؟

جنگل حرا در جزیره قشم

جنگل های دریایی قشم در جوار سواحل زیبای خلیج فارس و دریای عمان واقع شده اند. موقعیت دقیق تر قرارگیری این جنگل ها در ضلع شمالی و غربی جزیره، در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان است. وسعت این جنگل ها به چیزی حدود 2400 هکتار می رسد و از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار می باشد. ویژگی که جنگل های حرا را با دیگر جنگل های ایران و جهان متمایز می کند، قرار گرفتن ریشه همه درختان در آب است. در حالت عادی وقتی شما به جنگل حرا نگاه می کنید، درختانی را مشاهده خواهید کرد که همگی آن ها تا گلوگاه در آب فرو رفته اند و در هنگام مد آب کم کم همه درختان از سر آب بیرون آورده و روی آن شناور می شوند. این درختان از آب شور دریا تغذیه می کنند به همین خاطر به آن ها، جنگل های دریایی قشم نیز گفته می شود.

آب شیرین کن قشم

همان طور که گفتیم درختان حرا آب ‌شور زی هستند..! اما در واقع این درختان مثل یک آب شیرین کن طبیعی و خدادادی عمل می کنند، به عبارت دیگر به خاطر خاصیت تصفیه کننده ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، قسمت های شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. به همین خاطر جنگل های حرا را گاها به آب شیرین کن قشم نیز می شناسند.

اکوسیستم جنگل های دریایی حرا

جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاه بسیاری امنی است برای پرندگان مهاجر از قبیل حواصیل هندی، سلیم خاکستری، اگرت ساحلی، کفچه نوک ‌تیز، کاکائی، اگرت بزرگ، حواصیل بزرگ و گیلانشاه از مناطق گرمسیری.

جنگل حرا همچنین زیست بوم مناسبی را برای نرم تنان، ماهیان و سخت پوستان پدید آورده و منبع غذایی خوبی برای ماهیان و پرندگان وحشی می باشد. از طرفی نیز سطح مرطوب جنگل حرا محل خوبی برای پروش مرغان ماهی خوار دریایی است. این جنگل همچنین محل عبور پرندگان مهاجری مثل مرغ باران و 43 گونه دیگر از مرغ های ماهی خوار است.

ویژگی های جنگل حرا قشم

جنگل های حرا جزء مناطق حفاظت شده جزیره قشم و از جمله ژئوسایت های ژئوپارک قشم می باشد. ژئوپارک قشم در فهرست میراث جهانی قشم قرار داشته که به تازگی نیز به دلیل تاسیس مرکز پرورش آبزیان در اراضی محدوده ژئوسایت غار نمکدان، ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو قرار گرفته است.

درختان این جنگل در طول سال همواره سبز و سر زنده هستند و تاکنون برگ درختان حرا زرد نشده است. طول تقریبی این درختان بین 3 الی 6 متر می باشد.

سطح آب جنگل حرا در قشم در حالت معمولی حدود 1 متر و نیم است، به همین خاطر در زمان مد دریا که آب ماهی ها را با خود به این جنگل می آورد، جنگل دریایی حرا قشم به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می کند.

گیاه درخت حرا دارای برگ های بیضی شکل و باریک هستند که پشت آن ها به رنگ سفید و یا خاکستری می باشد.

طول برگ درختان حرا حدود 5 الی 8 سانتی متر می باشد و میوه آن بادامی شکل است.

چگونه به جنگل حرا برویم؟

تا به این قسمت از مقاله گردشگران عزیز را با طلای سبز ایران یعنی جنگل های حرا در قشم آشنا کردیم. اما سوالی که احتمالا برای شما پیش خواهد آمد این است که چگونه می توان به این منطقه که یکی از معجزات طبیعت است سفر کرد؟ همراه ما باشید با اطلاعات مورد نیاز برای سفر به قشم و رفتن به جنگل های حرا.

برای رفتن به جنگل حرا، ابتدا باید به قشم سفر کنید. برای سفر به قشم دو راه زمینی و هوایی پیش روی شماست. تور قشم با قطار یکی از راه های سفر زمینی به این جزیره است. تورهای زمینی معمولا به خاطر ارزان تر بودن قیمت بلیط قطار، ارزان تر از تورهای هوایی هستند، اما اگر شما می خواهید حتما با هواپیما سفر کنید و از طرفی نیز برای سفرتان پول کمتری خرج کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از تور آف خورده قشم می باشد. مسافران تور قشم از تهران بعد از سوار شدن به قطار و طی مسیر حدود 18 ساعته به بندرعباس خواهند رسید. از بندرعباس نیز ادامه مسیر به جزیره قشم با لنج صورت می گیرد.

برای سفر با تور هوایی قشم نیز همه روزه پروازهای مستقیمی از تهران به قشم برگزار می شود که مقصد آن فرودگاه بین المللی قشم می باشد. تور قشم با هواپیما به خاطر راحتی بیشتر سفرهای هوایی محبوبیت بیشتری بین گردشگران داخلی و خارجی Qeshm Island Tour دارد.

بعد از رسیدن به جزیره، مسیر خود را از بزرگراه خلیج فارس شروع کنید. در این مسیر باید به ترتیب از روستاهای هلر، گیاهدان، رمکان، جیجان و تنبان عبور کرده تا به جاده شهرک کورزین برسید. این جاده را تا رسیدن به بریدگی جاده جنگل حرا طی کنید. پس از آن جاده جنگل حرا را نیز تا انتها طی کنید تا به محل قرارگیری جنگل های دریایی حرا واقع در سواحل شمال و غربی جزیره قشم برسید.

بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم

به طور کلی بهترین زمان سفر به قشم فصول سرد سال، در بازه زمانی آبان تا اوایل اردیبهشت ماه است. برای بازدید از جنگل های حرا نیز بهترین فصل پاییز است، چرا که در این زمان آب و هوای قشم در بهترین و معتدل ترین حالت خود قرار دارد. گردشگران عزیز توجه داشته باشید که نحوه دسترسی به جنگل حرا که در بالا شرح دادیم تا ابتدای جنگل ها بوده و برای رفتن به داخل این جنگل های دریایی تنها راه آبی امکان پذیر بوده و برای این کار باید از قایق های موجود در این منطقه استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که برای رفتن به جنگل حرا حتما باید یک تور لیدر کار بلد و یا ناخدای با تجربه همراه شما باشد، چرا که فقط آن ها کانال های آبی کوچک و گوناگون جنگل را می شناسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار