هفته سوم بهمن؛ از تکذیب آزادی «عیسی شریفی» تا اعلام زمان برگزاری دادگاه «روح‌الله زم»

تهران (پانا) - مفقود شدن تعدادی از کولبران در سقز، تدوین سند پنج‌ساله «حفاظت از تالاب‌های ایران»، جزئیات حمله سگ‌ها به کودک ۷ ساله، اعلام زمان برگزاری دادگاه روح‌الله زم، تکذیب آزادی عیسی شریفی و آماده‌باش ایران برای مقابله با پیشگیری از کرونا بخشی از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم بهمن؛ از تکذیب آزادی «عیسی شریفی» تا اعلام زمان برگزاری دادگاه «روح‌الله زم»

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

مفقود شدن تعدادی از کولبران

در ابتدای هفته‌ای که گذشت به‌دنبال انتشار خبری در مورد مفقود شدن ۲۳ کولبر در ارتقاعات سقز، محمدباقر محمدی، مدیرعامل هلال احمر استان کردستان ضمن اصلاح شمارمفقودان، گفت که این افراد از بومیان محلی و تعدادشان ۱۶ نفر بوده که ۱۴ نفرشان پیدا شده‌ است.

در پی همین موضوع بلافاصله تیم‌های سقز و بانه و تیم‌های عملیاتی به محل اعزام شدند. به گفته محمدی، اطلاعاتی از دو نفر دیگر در دسترس نیست که البته به گفته همراهانشان ممکن است به سمت دیگر مرز رفته باشند، اما در حال پیگیری و جست‌وجو هستیم که اگر این طرف مرز باشند جست‌وجو را ادامه بدهیم.

نقش جگرکی سیار در آلودگی هوا!

انتشار خبری با عنوان «جگرکی سیار عامل آلودگی هوای پاکدشت» در حالی طی هفته‌ای که گذشت در شبکه‌های مجازی دست به دست و با واکنش‌های مختلف مواجه شد که ممکن است این سوال را در ذهن به وجود آورد که‌ آیا یک جگرکی سیار می‌تواند تا این حد بر ایستگاه سنجش کیفیت هوا اثر بگذارد؟ یوسف رشیدی،متخصص آلودگی هوا ضمن تایید این احتمال به خاطر حساسیت دستگاه‌های کیفیت هوا گفت که ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا دارای لوله‌های مکش کوچکی هستند که هوای اطراف خود را جمع‌آوری و آن را برای آنالیز به دستگاه می‌فرستد. هر گونه تغییر محیطی مرتبط با آلودگی هوا می‌تواند این دستگاه‌ها را نسبت به آلاینده‌های هوا حساس کند بنابراین این ادعا که استقرار جگرکی سیار در نزدیکی ایستگاه سنجش آلودگی هوا، آلودگی بالایی را در یک منطقه گزارش داده است می‌تواند درست باشد.

تدوین سندی برای حفاظت از تالاب‌ها

کم‌توجهی به وضع تالاب‌ها در روند توسعه این زیست‌بوم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌های جدی مواجه کرده است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار، نسبت به حفاظت و احیای تالاب‌ها اقدام کنند. در ایران نیز تالاب‌ها با چالش‌های ناشی از توسعه بی‌ضابطه، تغییرات اقلیمی و مشکلات با ریشه اقتصادی اجتماعی مواجه هستند و لازم است سازوکارهای قانونی ، اجرایی، دانش و فن‌آوری، فرهنگی و اجتماعی لازم برای حفظ و احیای این اکوسیستم‌ها ایجاد شود. بر اساس اعلام سازمان محیط زیست برای ۱۷ تالاب کشور برنامه مدیریتی ابلاغ شده است و برای ۱۷ تالاب دیگر نیز برنامه مدیریتی در حال تدوین است. حالا قرار است سند پنج ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۰ طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز تدوین شود، سندی که قرار در آن به مشارکت‌های جوامع محلی و بین‌المللی در حفاطت از تالاب‌ها توجه شود.

حمله سگ‌ها به کودک ۷ ساله

وقتی نصرت ۷ ساله و مادرش در منطقه قوچ‌حصار از کار به خانه برمی‌گشتند، نصرت که کمی جلوتر از مادرش مشغول بازی بوده مورد حمله تعدادی سگ ولگرد قرار می‌گیرد و به شدت مجروح می‌شود. مادرش هم که فرزند دیگر دو ساله‌اش را در آغوش داشته نتوانسته او را نجات دهد و اتفاقی تلخ رخ می‌دهد. همان زمان مادرش او را به چند بیمارستان می‌برد اما از آن‌جایی که مدارک مورد نیاز را نداشتند، از پذیرش نصرت ممانعت می‌کنند و در نهایت بیمارستان ولیعصر او را پذیرش می‌کند. نکته قابل توجه این است که برادر نصرت حدود دو ماه پیش مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفت و جان باخت. هرچند این مرگ مشکوک بوده و همچنان روند قضایی آن در جریان است اما تکرار دو اتفاق تلخ آن هم در یک خانواده نشان می‌دهد که آسیب‌های آن منطقه از ناامنی گرفته تا مشکلات مهاجرین و شرایط زندگی و ... با دستگیری و قلع و قمع و رد مرز حل نمی‌شود. محمود علیگو، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته است که این خانواده به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند و پلیس امنیت، اداره اتباع، شهرداری در فرآیند تعیین تکلیف این خانواده دخیل هستند اما هنوز اطلاعی نداریم که در این خصوص اقدامی انجام شده است یا خیر. البته حدود دو سال پیش یکبار پلیس امنیت این منطقه را پاکسازی کرده است. طبق قانون اگر یکی از والدین همراه بچه‌ها باشند باید رد مرز شوند و این کار برعهده اداره اتباع است و اداره اتباع باید وضعیت این خانواده را مشخص کند.

آیا خودروهای سنگین مجهز به فیلتر دوده می‌شوند؟

اواخر تابستان امسال بود که یکی از خودروسازان درخواستی مبنی بر توقف نصب «فیلتر دوده» بر روی خودروهای دیزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که با مخالفت این سازمان روبرو و قرار شد این موضوع با حضور ذی‌نفعان بررسی شود. در قانون هوای پاک نیز ذکر شده است که خودروهای دیزلی چنانچه با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند باید روی آن‌ها «فیلتر جاذب دوده» نصب شود. علاوه بر این مصوبه هیات وزیران در سال ۹۳ تردد وسایل نقلیه دیزلی را منوط به نصب «فیلتر دوده» کرده است بنابراین نصب فیلتر دوده روی دیزلی‌ها جایگاه قانونی دارد. سازمان محیط زیست همچنان با حذف «فیلتر دوده» مخالف است.

فیلتر دوده وسیله‌ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می‌برد. این فیلترها در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی ۸۵ تا ۹۰ درصد از دوده‌های خروجی یا کربن سیاه را حذف می‌کنند. کربن سیاه نیز بخشی از ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولی هنگامی‌ که در جو قرار می‌گیرد و آلاینده‌های دیگر روی آن تجمع پیدا می‌کنند اندازه آن به یک تا دو میکرون می‌رسد و به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ شود.

زمان برگزاری دادگاه روح‌الله زم

روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمد‌نیوز است. او در مهرماه سال جاری بازداشت شد. القاصی مهر، دادستان تهران از صدورکیفرخواست پرونده روح الله زم و برگزاری دادگاه او در هفته آینده خبر داد.

تکذیب آزادی عیسی شریفی

در هفته‌ای که سپری شد، نوزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. توضیح درباره آخرین وضع پرونده عیسی شریفی و تکذیب آزادی او، آخرین وضع پرونده بازداشت برخی جاسوسان آمریکایی، آخرین وضع پرونده جعبه سیاه بابک زنجانی و محکوم شدن علیرضا زیبا حالت منفرد به ۲۵ سال حبس، آخرین وضع پرونده قالیباف، توضیح درباره احضار پروانه سلحشوری(نماینده مجلس) به دادسرا، توضیح درباره پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان، آخرین وضع پرونده روح‌الله زم و آخرین وضع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که از زبان غلامحسین اسماعیلی اعلام شد.

آماده‌باش ایران برای پیشگیری از کرونا

با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نگرانی از شیوع این بیماری در سایر کشورها از جمله ایران باعث شده است تا تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این ویروس اتخاذ کنند به طوری که در ایران نیز آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس اتخاذ شده است اما عده‌ای با تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال برای مقابله با کرونا، اقدام به فروش این ماسک‌ها در فضای مجازی کرده‌اند.استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس، روشی معمول در بسیاری از کشورهاست اما همواره هستند افرادی که از این نگرانی سوءاستفاده می‌کنند و به اصطلاح می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. نمونه‌ای که در روزهای اخیر با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، در فضای مجازی شاهد آن هستیم به طوری که عده‌ای با تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال نسبت به فروش این ماسک‌ها به چند برابر قیمت معمول آن اقدام و آن را روشی برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده‌اند. موضوعی که حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گید بیماری‌هایی که از طریق غلتک‌های تنفسی منتقل می‌شود به طور معمول اینطور است که استفاده از ماسک‌های معمولی کاغذی کفایت می‌کند و به استفاده از ماسک 95 N نیاز ندارد. بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند از جمله «سل»، «آبله مرغان» و «سرخک» را به بیمار می‌گوییم که از ماسک 95N استفاده کنند. در پی انتشار این خبر، اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام کرد که افزایش قیمت هر نوع ماسک و کالای پزشکی ممنوع است.

همچنین در پی اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا، تیم اورژانس برای بازگشت ایرانیان ساکن در «ووهان چین» عازم این کشور شد و کاروان دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم ووهان، با پرواز اختصاصی به موطن بازگشتند و پس از انجام بررسی‌ها و اقدامات اولیه در محلی از پیش تعیین شده به محل اسکان و قرنطینه اعزام شدند. بنا به گفته دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشجویان ایرانی مقیم چین که به ایران وارد شده‌اند هیچ مشکلی نداشته‌اند و تاکنون ۹ مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده شده است که هیچ‌کدام مبتلا به این بیماری نبوده‌اند.

ممنوعیت شکار پرندگان

در پی مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در استان‌های شمالی کشور و بر اساس تصمیم جلسه مشترک سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی درباره مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مقرر شد تا تأیید نهایی سازمان دامپزشکی کشور هر گونه شکار پرندگان در دو استان‌ مازندران و گلستان همچنان ممنوع باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار