گزارش پانا از جدیدترین دستورالعمل ابلاغی وزیر آموزش و پرورش؛

همه جزئیات ثبت‌نام تا پذیرش در مدارس سمپاد

تهران (پانا) - محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته دستورالعمل سنجش و پذیرش دانش‌آموزان دبیرستان‌های دوره اول متوسطه و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 1400-1399 که توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و دیگر حوزه‌های مرتبط تدوین شده است را به استان‌ها و همچنین مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
همه جزئیات ثبت‌نام تا پذیرش در مدارس سمپاد

براساس مفاد این دستورالعمل، مسئولیت برگزاری دقیق و مطلوب عملیات سنجش و آزمون ورودی در استان برعهده مدیرکل آموزش و پرورش استان است اما تمامی فرآیندها اعم از ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان، صدور اقلام پیش از آزمون، چاپ، بسته‌بندی و ارسال دفترچه‌های سوالات براساس حوزه،بندی، تصحیح پاسخ‌برگ‌ها، اعلام نتایج و پاسخگویی به درخواست‌های تجدیدنظر به صورت ستادی و متمرکز با هماهنگی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با نظارت و تایید مرکز حراست و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان انجام می‌شود.

همچنین سنجش و پذیرش پایه هفتم و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم برای دانش‌آموزان مدارس داخل و خارج از خارج از کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

زمان ثبت‌نام، دریافت کارت و برگزاری آزمون مدارس استعدادهای درخشان

طبق دستورالعمل ابلاغی ثبت‌نام داوطلبان سنجش پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ به مدت ۸ روز تا روز شنبه سوم اسفند ۱۳۹۸ از طریق سامانه azmoon.medu.ir انجام می‌شود. همه فرایند ثبت‌نام به صورت اینترنتی توسط شخص داوطلب انجام می‌شود و مدارس محل تحصیل داوطلبان صرفاً متعهد به ارائه رمز همگام به آنها هستند. در هنگام ثبت‌نام نیز دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در فرآیند سنجش و آزمون ورودی از طریق همین سامانه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که مشخصات مدارس استعداد درخشان سراسر کشور از آن طریق قابل مشاهده خواهد بود.

سنجش پایه هفتم دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت همزمان و نیز آزمون ورودی پایه دهم برای دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور ساعت ۱۴ همین روز برگزار خواهد شد و داوطلبان می‌توانند کارت ورود به جلسه را ۵ روز قبل از این تاریخ برگزاری آزمون از طریق سامانه azmoon.medu.ir دریافت کنند.

نحوه ثبت‌نام در آزمون مدارس استعدادهای درخشان

داوطلبان برای ثبت‌نام باید ابتدا وارد سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir شده و فرم تقاضانامه ثبت‌نام را تکمیل کنند. آن‌ها باید بعد از بارگذاری فایل عکس مبلغ ۲۵۰.۰۰۰ هزار ریال صرفاً به صورت اینترنتی برای وجه ثبت‌نام پرداخت کرده و شماره پیگیری را دریافت و آن را برای استفاده‌های بعدی نزد خود نگه دارند.

شرایط ثبت‌نام در دبیرستان‌های استعدادهای درخشان

آنگونه که در این دستورالعمل آمده است داشتن تابعیت ایرانی، کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و کسب مقیاس خیلی خوب در همه دروس در نوبت اول پایه ششم در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ جهت ثبت‌نام سنجش پایه هفتم و داشتن حداقل معدل کل سالانه ۱۹ در پایه هشتم خرداد سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جهت ثبت‌نام آزمون ورودی پایه دهم از جمله شرایط ثبت‌نام داوطلبان ورودی دبیرستان‌های دوره‌های اول و دوم استعدادهای درخشان است.

همچنین در این دستورالعمل آمده است که دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان از شرکت در آزمون ورودی معاف هستند و پذیرش نهایی این دسته از افراد در پایه دهم منوط به احراز شرایط ادامه تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مدارس استعدادهای درخشان است.

محتوای سنجش پایه هفتم و آزمون پایه دهم

محتوای سنجش پایه هفتم «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت» است که به ازای هر پاسخ صحیح در این سنجش ۳ نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط یک نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود و به سوالات بدون پاسخ هم نمره داده نمی‌شود؛ اما داوطلب اگر در سوالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد یک نمره منفی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

محتوای آزمون پایه دهم اما شامل دو دسته سوالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی هر کدام دارای ۵۰ درصد امتیاز است. سوالات استعداد تحلیلی به شیوه چهارگزینه‌ای به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی و سازماندهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می‌شود. همچنین سوالات استعداد تحصیلی به شیوه چهارگزینه‌ای در سطح محتوای کتاب‌های درسی با تاکید بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سوالات طراحی می‌شود.

اما سوالات درس قرآن و معارف اسلامی از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می‌شود و داوطلبان اقلیت‌های دینی رسمی کشور هم شامل مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به سوالات مشترک اقلیت‌های دینی براساس محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی با کد ۱۱۹/۲ پایه هشتم چاپ سال ۱۳۹۷ و کد ۹۲۰ پایه نهم چاپ سال ۱۳۹۸ پاسخ خواهند داد.

منابع، تعداد و ضرایب سوالات آزمون ورودی پایه دهم به شرح جدول زیر است:

همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است که پذیرش دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون برای ورود به دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان صرفاً بر اساس نتیجه سنجش داوطلبان و برای دوره دوم استعدادهای درخشان براساس رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.

همچنین داوطلبان آزمون ورودی دوره دوم متوسطه در اولویت‌های انتخابی خود در زمان ثبت‌نام در آزمون فقط مجاز به انتخاب یک رشته تحصیلی هستند و تغییر رشته پذیرفته‌شدگان در دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان در سال اول پذیرش ممنوع است و در سال بعد علاوه بر کسب حداقل امتیاز قبولی رشته مورد نظر در آزمون ورودی، دارا بودن شرایط و ضوابط تغییر رشته تحصیلی الزامی است. در صورت عدم احراز شرایط ثبت‌نام در رشته تحصیلی مورد تقاضای دانش‌آموز هم مطابق ضوابط هدایت تحصیلی، قبولی داوطلب در آزمون لغو و بی‌اثر خواهد بود.

ضوابط نقل و انتقال دانش‌آموز

داوطلبانی که پس از زمان ثبت‌نام یا بعد از پذیرش به هر دلیل تصمیم می‌گیرند در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ در شهرستانی غیر از شهرستان محل سکونت فعلی اقامت کنند تنها در صورت پذیرش در یکی از مدارس انتخاب شده خود در شهرستان مبدا و دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه شهرستان مقصد و در صورت داشتن ظرفیت، با کسب موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان‌های مبدا و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت‌نام در سایر مدارس استعدادهای درخشان خواهند بود، اما در سال اول پذیرش، انتقال دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان در داخل یک شهرستان در دوره‌های اول و دوم متوسطه حتی در صورت داشتن شرایط، ممنوع است.

در این دستورالعمل همچنین تاکید شده است که انتقال دانش‌آموزان پذیرفته شده دوره اول در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ در سنوات و پایه‌های بالاتر یعنی تا پایان دوره اول متوسطه نیز تنها در صورت دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه مقصد و موافقت اداره کل استان‌های مبدا و مقصد امکان‌پذیر است.

اعلام نتایج و ثبت‌نام قبول‌شدگان در مدارس استعدادهای درخشان

طبق اعلام سازمان ملی استعدادهای درخشان کلید تصحیح سنجش هفتم و آزمون ورودی پایه دهم به همراه نحوه محاسبه امتیاز سنجش و آزمون داوطلبان، حداکثر ۳ هفته پس از برگزاری، از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر می‌شود.

برای همه داوطلبانی که در آزمون پذیرفته نمی‌شوند حداکثر ۱ هفته پس از اعلام نتایج آزمون، کارنامه عدم قبولی شامل پاسخ‌های صحیح و غلط، نمره هر ماده درسی و امتیاز داوطلب صادر خواهد شد اما برای پذیرفته‌شدگان آزمون کارنامه صادر نمی‌شود.

در صورت شرکت همزمان دانش‌آموزان همزاد (دوقلو یا بیشتر، هم‌جنس یا غیرهمجنس) در سنجش و آزمون ورودی مدارس استعداد درخشان و پذیرش یکی از آن‌ها، دیگری فقط به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد امتیاز آزمون آخرین فرد در مدرسه پذیرفته‌شده، می‌تواند براساس اولویت‌های انتخابی خود مازاد بر ظرفیت پیش‌بینی شده در مدارس استعداد درخشان ثبت‌نام کند.

مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان داخل کشور در دبیرستان‌های دوره‌های اول و دوم استعدادهای درخشان حداکثر تا پایان مردادماه ۱۳۹۹ اما با توجه به تفاوت پذیرش دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور، مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان این مدارس تا پایان شهریور سال آینده خواهد بود.

طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف هستند شماره تلفن مشخصی برای پاسخگویی به داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها اعلام کنند.

داوطلبان برای اطلاع بیشتر از جزئیات سنجش و پذیرش در دبیرستان‌های دوره اول متوسطه و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان می‌توانند دستورالعمل این آزمون را مطالعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار