بخشیده شدن یک سرباز پای چوبه اعدام

تهران (پانا) - یک سرباز محکوم به قصاص با کمک خیّرین، ستاد دیه و دستگاه‌های ذی‌ربط در نیروهای مسلح پای چوبه اعدام بخشیده شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بخشیده شدن یک سرباز پای چوبه اعدام

به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، در خرداد ماه ۱۳۹۵ در جریان یک مشاجره لفظی، یک سرباز هم خدمتی‌اش را به قتل میرساند و نهایتا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ با حکم شعبه اول دادگاه نظامی یک استان آذربایجان غربی به جرم قتل عمد به قصاص نفس محکوم می‌شود.

پس از طی مراحل قانونی، رأی دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور تأیید و با استیذان از رئیس قوه قضائیه، اجرای حکم قصاص در دستور کار قرار می گیرد و درخواست‌های مکرر خانواده محکوم برای گذشت اولیاء دم نتیجه نمی‌دهد.

رضا صمیمی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: ظهور آثار و علائم ندامت و پشیمانی شدید در قاتل همچنین وقوع قتل بدون برنامه و انگیزه قبلی، مقامات سازمان قضایی نیروهای مسلح استان را بر آن داشت تا تمام تلاش و همت خود را برای گذشت خانواده مقتول بکار گیرند.

این مقام قضایی افزود: نهایتاً اولیاء دم رضایت خود را به پرداخت دو میلیارد تومان مشروط کردند که با توجه به فقر مالی خانواده ضارب، در طول نزدیک به دو سال و نیم گذشته، امکان عملی شدن خواسته اولیاء دم فراهم نشد و خواستار اجرای قصاص شدند.

وی گفت: با این اوصاف، اجرای احکام دادسرای نظامی آذربایجان غربی اقداماتی را برای تأمین مبلغ دیه آغاز و با همکاری ستاد دیه استان و نهادهای ذی ربط در نیروهای مسلح همچنین جلب همکاری خیّرین، جمعاً مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان فراهم شد.

صمیمی گفت: در روز اجرای حکم قصاص، در حالی که همه مقدمات فراهم بود، با وساطت ۵۰ نفر از خیّرین اردبیلی، مسئولان سازمان قضایی نیروهای مسلح، اداره کل زندان استان، معاونت حقوقی یگان ذی ربط و ستاد دیه استان، اولیاءدم در اقدامی انسانی، رضایت خود را اعلام کردند و متهم پس از طی تشریفات قانونی از زندان شد.

ب ار اساس گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح به دلیل این حرکت انسان دوستانه، مراسم تجلیل از خانواده مقتول در سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی برگزار شد.

رضا صمیمی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان در این مراسم، اقدام ارزنده اولیاءدم را الگوی مناسبی در عمل به سفارشات ائمه اطهار(ع) خواند و گفت: از دست دادن فرزند جوان، داغ بزرگی است و به این سادگی فراموش نمی شود ولی گذشت در اوج اندوه برای کشته شدن فرزند و بخشش یک زندگی و جلوگیری از غم یک پدر و مادر دیگر، پاداش مضاعفی دارد.

وی با تقدیر مجدد از خانواده مقتول گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح به سفارش دین مبین اسلام وظیفه دارد، اصل گذشت و اصلاح ذات‌البین را جاری و تا جایی که امکان دارد بین طرفین آشتی و گذشت ایجاد کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان از کلیه افرادی که در این پرونده برای رهایی یک جوان از اعدام تلاش کردند به خصوص خیرین استان اردبیل و شهرام پناهیان قاضی اجرای احکام دادسرای نظامی آذربایجان غربی تقدیر و تشکر کرد.

تأمین ۱۲۰ میلیون تومان دیه برای آزادی یک سرباز

با کمک انجمن خیریه امام زمان (عج) و حسینیه شهدای اسلامشهر دیه ۱۲۰ میلیون تومانی یک سرباز پرداخت و از زندان آزاد شد.

دادستان نظامی استان آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: این سرباز در اردیبهشت ۱۳۹۴ در جریان یک درگیری، هم خدمتی‌هایش را از ناحیه شکم هدف گلوله قرار داده و مجروح می نماید.

رسول صبحدل افزود: با وقوع این حادثه بلافاصله پرونده ای در دادسرای نظامی آذربایجان غربی تشکیل و نهایتاً متهم به جرم تیراندازی منجر به ضرب و جرح به پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان دیه در حق شاکی و از جهت جنبه عمومی جرم نیز به یکسال حبس تعزیری و ۸ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی افزود: ضارب پس از تحمل یکسال حبس تعزیری، به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه از سال ۹۵ تاکنون در زندان بسر می برد.

صبحدل گفت: تا اینکه هفته قبل دو خانم با مراجعه به اجرای احکام دادسرای نظامی استان آذربایجان غربی این مبلغ را پرداخت و موجبات آزادی سرباز زندانی را فراهم آوردند.

دادستان نظامی استان به تلاش های این دو خانم اشاره کرد و گفت: این دو خانم خیّر اسلامشهری به نام های صغری محسنی گواری و زهرا حق شناس با اطلاع از وضعیت متهم که اهل این منطقه بود همچنین عدم توانایی خانواده وی در پرداخت دیه، تلاش هایی را به نمایندگی از انجمن خیریه امام زمان(عج) و حسینه شهدای اسلامشهر آغاز می‌کنند.

به گفته این مقام قضایی، این دو خیّر با حضور در مساجد و تکایا و کمک شورای شهر و بازاریان اسلامشهر بخشی از مبلغ دیه را تهیه می‌کنند سپس یکی از خانم‌ها طلاهای خود را فروخته و با گرفتن ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه، نهایتا کل مبلغ ۱۲۰ میلیون تومانی دیه را تأمین می‌کنند.

صبحدل خاطرنشان کرد: این دو خانم، راضی به انتشار نامشان نبودند ولی به اصرار مسئولان سازمان و برای الگوگیری سایرین، موافقت آنها را جلب کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار