جلوگیری از خسارت سیلاب در کرمان با عملیات آبخیزداری

کرمان(پانا) - معاون توسعه امور عمرانی فرمانداری کرمان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با اشاره به حوادث طبیعی که هر از چند گاهی در کشور رخ می دهد گفت: در زمان بروز حادثه همه دست به دست هم می دهند و سعی می کنند از آن عبور کنند بایستی ساز و کاری اندیشیده شود که پیش از حادثه اقداماتی انجام داد و بتوان خسارت را به حداقل رساند .

کد مطلب: ۱۰۱۹۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از خسارت سیلاب در کرمان با عملیات آبخیزداری

وفا خیراندیش گفت: این وظیفه تنها بر عهده دستگاه های دولتی نیست و حتی بخش خصوصی هم باید در زمان بحران همکاری کند.

سرهنگ امیری، نماینده مدیر بحران قرارگاه جنوب شرق ارتش نیز با ارائه گزارشی از اقدامات صورت پذیرفته در سیل سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با دستور فرماندهی آجا، 3 فروند بالگرد با 15 نفر پرسنل به مدت 11 روز با انجام 54 سورتی پرواز کار امدادرسانی به سیل زدگان سیستان را انجان دادند.

همچنین تجهیزاتی از قبیل نفربرهای آبی خاکی BTR ، لودر ، بولدوزر ، کانکس اورژانس، تانکر سوخت ، تانکر آب و ... به این منطقه ارسال شد.

او از طبخ روزانه 5000 غذای گرم خبر داد و گفت: طبخ و توزیع 5000 پرس غذای گرم بین حادثه دیدگان از اقدامات دیگر ارتش بود .

امیری در ادامه اظهار کرد: تقویت یگانهای بلیات ارتش می تواند امدادرسانی ارتش را در زمان های بحرانی بسیار موثرتر کند. در حال حاضر برای این یگان ها ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشده است و اقدامات صورت پذیرفته با استفاده از بودجه های عملیاتی ارتش بوده است.

در ادامه رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه مدیریت حوضه آبخیزداری به خوبی صورت نپذیرفته اذعان کرد: در بحث جلوگیری از جاری شدن سیل انجام اقدامات آبخیزداری بسیار حائز اهمیت است.

او تاکید کرد: در زمان بارندگی شدید به دلیل اشباع زمین آب جاری می شود و اگر نتوان سرعت جریان آب را کم کرد، علاوه بر جاری شدن سیلاب، فرسایش خاک و ضعیف شدن سفره آب زیرزمینی را نیز مشاهده خواهیم بود .

او افزود: روان آبها بایستی مدیریت شوند و با اقداماتی نظیرسیل بند، کاشت درخت، بوته های مرتعی و...سرعت جریان آن کم شود تا از بروزسیلاب جلوگیری شود.

رجبی زاده عنوان کرد: مدیریت آب تنها با احداث سد حاصل نمی شود. چرا که اگر در حوضه بالادست کار آبخیزداری به خوبی صورت نپذیرد، عمر سد بسیار کاهش می یابد .

او با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به بحث آبخیزداری عنوان کرد: در سال های گذشته رهبر معظم انقلاب با اختصاص منابعی از محل صندوق توسعه ملی با این امر موافقت کرده که سبب انجام اقدامات خوبی در این زمینه شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برای شهر کرمان 2 حوضه آبریز خطرناک داریم اظهار کرد: بند مملکت که از جاده کوهپایه شروع و به جاده قدیم ماهان ختم می شود و حوضه ماهان که روستاهای لنگر و قناتغستان در آن مسیر وجود دارند در صورت بارندگی شدید می توانند خطرساز باشند.

او افزود: مطالعات در خصوص بند مملکت در سال 92 صورت پذیرفته و با وجود محدودیت اعتبارات، کار آغاز شده است.

پیش بینی می شود 53 میلیارد تومان اعتبار برای احداث و بازسازی مجدد قسمتهایی از این بند لازم باشد که البته 10 میلیارد تومان از آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

رجبی درخصوص حوضه آبریز ماهان توضیح داد: باید اول کار مطالعاتی صورت پذیرد. این حوضه به دلیل فاصله کم ارتفاعات تا مناطق مسکونی و جمعیت زیاد ساکن در منطقه خطرناک است.

او اضافه کرد: با انجام کار آبخیزداری مناسب می توان علاوه برجلوگیری از سیل تا حد زیادی سفره های آب زیرزمینی را غنی و از بحران کم آبی جلوگیری کرد.

طهماسبی نماینده شهرداری کرمان هم درخصوص آب گرفتگی معابر شهر کرمان گفت: 68 دستگاه پمپ ثابت و سیار در نقاط مختلف شهر قرار داده شده تا در زمان بارندگی شدید روان آبها را جمع آوری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار