نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۳۲)

در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر «رستاخیز» ساختة احمدرضا درویش با بردن 8 سیمرغ رکورددار شد؛ فیلمی که بعد از گذشت 6 سال تا امروز رنگ اکران به خود ندید. مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره نیز با حواشی بسیاری همراه بود.

کد مطلب: ۱۰۰۸۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد در بهمن‌ماه 1392 در تهران برگزار شد.

فیلم‌ها

29 فیلم در بخش مسابقه و 2 فیلم غیررقابتی سودای سیمرغ از این قرار بودند:

۱-آذر، شهدخت، پرویز و دیگران ساختهٔ بهروز افخمی

۲-آرایش غلیظ ساختهٔ حمید نعمت اله

۳-اشباح ساختهٔ داریوش مهرجویی

۴-امروز ساختهٔ رضا میرکریمی

۵-انارهای نارس ساختهٔ محمدرضا مصطفوی

۶-برف ساختهٔ مهدی رحمانی

۷-بیگانه ساختهٔ بهرام توکلی

۸-پنجاه قدم آخر ساختهٔ کیومرث پوراحمد

۹-تمشک ساختهٔ سامان سالور

۱۰-چ ساختهٔ ابراهیم حاتمی کیا

۱۱-چند متر مکعب عشق ساختهٔ جمشید محمودی

۱۲-خط ویژه ساختهٔ مصطفی کیایی

۱۳-خواب‌زده‌ها ساختهٔ فریدون جیرانی

۱۴-رد کارپت ساختهٔ رضا عطاران

۱۵-رستاخیز ساختهٔ احمدرضا درویش

۱۶-زندگی جای دیگری است ساختهٔ منوچهر هادی

۱۷-شهابی از جنس نور ساختهٔ محمد رضا اسلاملو

۱۸-شیار ۱۴۳ ساختهٔ نرگس آبیار

۱۹-شیفتگی ساختهٔ علی زمانی عصمتی

۲۰-طبقه حساس ساختهٔ کمال تبریزی

۲۱-عصبانی نیستم ساختهٔ رضا درمیشیان

۲۲-فصل فراموشی فریبا ساختهٔ عباس رافعی

۲۳-قصه‌ها ساختهٔ رخشان بنی اعتماد

۲۴-گنجشکک اشی‌مشی ساختهٔ وحید نیکخواه آزاد،مسعود کرامتی وغلامرضا رمضانی

۲۵-متروپل ساختهٔ مسعود کیمیایی

۲۶-مردن به وقت شهریور ساختهٔ هاتف علیمردانی

۲۷-مهمان داریم ساختهٔ محمد مهدی عسگرپور

۲۸-همه چیز برای فروش ساختهٔ امیرحسین ثقفی

۲۹-کلاشینکف ساختهٔ سعید سهیلی

۳۰-خانه پدری(خارج از مسابقه) ساختهٔ کیانوش عیاری

۳۱-زندگی مشترک آقای محمودی و بانو(خارج از مسابقه) ساختهٔ روح‌الله حجازی

برگزیدگان

در این دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلم به مشترکا به «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساختهٔ بهروز افخمی و «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش رسید و سیمرغ بهترین کارگردانی به احمدرضا درویش اهدا شد. سیمرغ بهترین فیلم‌نامه هم به بهروز افخمی نویسنده « آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» رسید. در این دوره فیلم « شیار ۱۴۳» و «خط ویژه» نیز برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران بازیگر «طبقه حساس» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی بازیگر فیلم « شیار ۱۴۳» رسید. بابک حمیدیان (چ - رستاخیز) و شبنم مقدمی (امروز) نیز برنده سیمرغ‌های نقش مکمل شدند.

حواشی

رئیس جمهور حسن روحانی در پیامی به مناسبت آغاز سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر، نوشت: «خواستهٔ این برادر کوچکتان این است که از آنچه پشت سر گذاشته‌ایم فاصله بگیریم، دوران جدیدی آغاز شده و وقت آن است که با کرامت، ار آنچه پیش از این در حوزهٔ سینما گذشته، بگذریم؛ اگر چه آن عبرت‌ها را هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

سعید راد در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از بهروز وثوقی و محمدعلی فردین، بازیگران دوران قبل از انقلاب ایران تجلیل کرد و آن‌ها را «ستون‌های بازیگری سینمای ایران» خواند. این کار باعث ایجاد واکنش‌های متفاوتی شد. محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری با طرح این پرسش که "چرا باید در نظام جمهوری اسلامی از چنین افرادی تجلیل کرد" یادآور شد: «بعد از ۳۵ سال در یک جشنواره رسمی و با هزینه بیت‌المال از افراد فاسد تجلیل کردند و این در حالی بود که وزیر ارشاد به جای برخورد با این عناصر برای آن‌ها کف زده که این کار برخلاف اصول کلی نظام و انقلاب است.»

قرار بود همچون سال‌های قبل حسین پاکدل مجری سال‌های گذشته در صداوسیما اجرای برنامه اختتامیه را بر عهده داشته باشد، اما ناگهان او از این کار به دلیل ممنوع‌التصویری در تلویزیون کنار گذاشته شد. و اجرای برنامه به محمدرضا شهیدی‌فرد محول شد؛ تغییر مجری، اجرای ضعیف و حرفهای کنایه آمیز شهیدی‌فرد به هنرمندان در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشت.

هنگام پخش مستقیم مراسم پایانی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از شبکه نمایش، هنگامی‌که محسن دارسنج، جایزه دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم «همه چیز برای فروش» دریافت کرد، آن‌را به فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی تقدیم کرد که آن سال بنا بر آن‌چه که ازسوی دبیر جشنواره «ملاحظات» عنوان شد، از این جشنواره کنار گذاشته شد. در این هنگام زمانی‌که دارسنج در کلام خود به کلمه «آشغال‌ها» رسید، تلویزیون پخش مستقیم مراسم را برای دقایقی قطع کرد. این اتفاق موجب شد وقتی‌که پخش مستقیم مراسم مجدداً به آنتن تلویزیون بازگشت، از پوشش اهدای سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی جا بماند.

نوید محمدزاده در این دوره جشنواره با کسب آرای داوران به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای کسب سیمرغ انتخاب شد. اما ساعاتی پیش از آغاز اختتامیه، تهیه‌کننده فیلم در نامه‌ای به دبیر جشنواره آن را از داوری خارج کرد، و جایزه به رضا عطاران اهدا شد.

فیلم «رستاخیز» برنده 8 سیمرغ بلورین جشنواره 32 که به داستان واقعه عاشورا می‌پردازد تا امروز پروانه نمایش دریافت نکرد و هرگز اکران نشد. در سال 98 بعد از انتشار غیرقانونی نسخه عربی فیلم، خبرهایی مبنی بر صدور مجوز پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی به گوش رسید ولی هنوز عملی نشد. فیلم درویش همچنان در توقیف به سر می‌برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار