محمد احمدی*

داوران جشنواره فجر کجا هستند

هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هنوز مشخص نشده و این موضوع اگر چه برای کسانی‌که با رویه جشنواره آشنایی دارند عجیب نیست ولی محل اعتراض‌ها و دغدغه‌هایی شده است.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد

واقعیت این است که تمام فستیوال‌های بزرگ دنیا از یک دیسیپلین خاص پیروی می‌کنند، از یک نظم از پیش مشخص شده که تبعیت از آن جزو قواعد جشنواره است. به این ترتیب همه بخش‌های مختلف آن جشنواره مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده پیش می‌روند به این معنی که داوران این فستیوال‌ها مشخص هستند و برنامه نمایش فیلم‌ها بدون تغییر و بر اساس زمان‌بندی ثابت چیده شده است و مهمان‌هایی که قرار است در این رویداد حاضر شوند با هماهنگی‌های لازم فهرست شده‌اند. در این فستیوال‌ها مشخص است کنفرانس‌هایی قرار است برگزار شود و چه کسانی قرار است در این کنفرانس‌ها شرکت کنند اما متاسفانه در ایران و در جشنواره فجر چنین رویه‌ای وجود ندارد.

انگار همه ‌چیز به وقت اضافه کشیده می‌شود. این در حالی است که امروزه وضعیت به‌مراتب از سال‌های پیش بهتر شده است، تا چند صباح پیش فیلم‌های بخش مسابقه دو روز مانده به برگزاری جشنواره اعلام می‌شدند. چنین رویه‌ای برای جشنواره فجر خیلی غیرطبیعی نیست و اگر می‌بینیم داوران بخش مسابقه هنوز مشخص نشده‌اند، احتمالا تصور دست‌اندرکاران جشنواره این است که فرصت کافی برای رایزنی و گفت‌وگو با سینماگران وجود دارد و تا برگزاری جشنواره روزهای زیادی مانده است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که دیر اعلام شدن نام داوران اگر چه در ایران و در جشنواره فجر طبیعی جلوه می‌کند اما از قاعده و استاندارد دور است. ما نباید همه ‌چیز را به دقیقه نود واگذار کنیم؛

به هر حال تمام فیلم‌های جشنواره باید توسط هیات داوران در فضایی آرام دیده شود و مورد قضاوت قرار گیرد چون به اواسط جشنواره که برسیم، کاندیداهای بخش‌های مختلف باید اعلام شوند و در این مرحله کار به مرحله حساسی می‌رسد که اتفاقا مستلزم وجود فضایی آرام و بی‌هیاهو است. با در نظر گرفتن جمیع جهات بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که در این 8 - 27 سالی که در سینمای ایران کار کردم و در فستیوال‌های بزرگ دنیا هم شرکت داشتم، آشفتگی برنامه‌های جشنواره فیلم فجر برایم طبیعی شده است اما نمی‌توانم انتظار نداشته باشم که روزبه‌روز باید به سطح استاندارد جهانی نزدیک شویم و برنامه‌های‌مان را متناسب با فستیوال‌های بزرگ دنیا بچینیم.

البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه داریم اما اعلام نام داوران جشنواره حداقل کاری است که می‌توان در بهتر شدن این رویداد مهم داخلی انجام داد. باید بپذیریم وقتی دبیر جشنواره هر دو سال به یک‌بار عوض می‌شود و همه امور جشنواره مطابق با سلیقه آدم‌ها شکل می‌گیرد، توقع اعلام نام داوران طبق یک نظم استاندارد دور از ذهن است. به‌خاطر همین باید ریشه این مشکل را شناسایی کنیم و بعد به این برسیم که واقعا دلیل این ‌همه بی‌نظمی چیست؟ امیدوارم جشنواره فیلم فجر برای مدتی طولانی از یک دبیر ثابت برخوردار شود تا او بتواند به این رویداد مهم ملی و سینمایی نظمی ببخشد که شایسته نام جشنواره فجر باشد.

* تهیه‌کننده سینما

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار