گزارش پانا از وضع امدادرسانی و مشکلات آب در سیستان و بلوچستان پس از سیل

ویرانگری سیل در سرزمین نیمروز

سیل سیستان و بلوچستان به بزرگی سیل بهار امسال در خوزستان است و باید عزم ملی برای کمک رسانی به مردم صورت گیرد

زاهدان (پانا) - –یکی از کم برخوردار ترین استانهای کشور در حالی دچار سیلاب ویرانگر شده است که اندک زیر ساخت های روستایی آن از بین رفته است و تمامی راه های ارتباطی آن بسته شده است، اما نیروهای امدادی می گویند در تلاشیم تا راه های ارتباطی مناطق دور دست را باز کنیم.

کد مطلب: ۱۰۰۴۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ویرانگری سیل در سرزمین نیمروز

به گزارش پانا از سیستان و بلوچستان، حدود یک سوم یکی از بزرگترین استان های کشور پس از بارش سیل آسای 2 روزه به زیر آب رفته است. وسعت منطقه درگیر سیلاب و پراکندگی جمعیت ساکن در آن به حدی است که تنها با قایق و هلی کوپتر می‌توان به آنجا رفت. زیرا تنها راه ارتباطی شمال به جنوب این استان که یک جاده دو طرفه است بر اثر سیلاب سهمگین و تخریب پلهای بین راهی مسدود شده است و اوضاع را اسفبارتر کرده است.

13شهرستان سیستان و بلوچستان درگیر سیل ویرانگر است

کانون این بارندگی ها ایستگاه «دستگرد» از توابع بخش «بنت» در شهرستان نیکشهر با میزان ۱۳۶ میلی متر بوده است که ۱۲۰ میلی متر از این میزان بارندگی در کمتر از ۲۴ ساعت باریده و موجب آبگرفتگی و سیلابی شدن روخانه ها در این منطقه شده است.

آب، برق و تلفن 500 روستا قطع است

برآورد های اولیه نشان می دهد هزاران مترمربع زمین کشاورزی و انواع باغات و خانه ها در بیش از 500 روستا همچنان مملو از آب است و آب، برق و تلفن شان نیز قطع است و سازمان های امدادی هیچ راه ارتباطی زمینی با آنان ندارند. اما مسئولین ستاد بحران این استان می گویند با استفاده از سیستم بیسیم نیروی انتظامی اوضاع را رصد می کنند.

تنها راه دسترسی به مردم در نقاط مختلف روستایی از طریق هوایی و قایق است

به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری و پلان چابهار ارسال شد تا امدادگران بتوانند سریعتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.

تنها در یک نقطه از جنوب این استان (کنارک) بیش از 78 هزار نفر زندگی می کنند که از این تعداد 47 هزار و 261 نفر ساکن مناطق شهری هستند و 31هزار و 328 نفر ساکن مناطق روستایی هستند که صد در صد در سیلاب هستند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان سیل ویرانگر به 2400 واحد مسکونی در 6 شهرستان این استان آسیب های جدی وارد کرده است که عمده این واحدهای مسکونی از جنس گِل، کپر(نوعی آلاچیق از جنس شاخه های نخل) و خشتی است که ارزیابی ها همچنان ادامه دارد.

بیشترین خسارات، به زیرساخت ها و کشاورزی استان وارد شده است

تاکنون 2 نفر در سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند

برخی از مردم منطقه نیز به علت شدت و گستردگی سیل ویرانگر برای نجات جانشان از درختان منطقه بالا رفته اند و منتظر تیم های امدادی هستند که به داد آنها برسند در حالی که امداد و نجات هلال احمر این استان از نجات ده ها نفر توسط هلی کوپتر خبر می دهند. اما مقامات هلال احمر در منطقه حاضرند و می گویند بر اثر سیلاب ویرانگر این استان دست کم 2 نفر کشته شده است.

تخریب صد در صدی زیرساخت‌ها در برخی از مناطق این استان با توجه به جنس خاک منطقه(آبرفتی بودن) که آب را در خود نگه می دارد و به‌تدریج فروکش می کند، کمک رسانی به مردم در هزاران هکتار زمین را طولانی می کند. در واقع آب‌های سطحی به‌راحتی جذب زمین نمی‌شوند و کم کم سیلاب ایجاد می‌کنند.

همچنین حجم سیلاب دام و طیور آنان را از بین برده و برق مناطق نیز قطع شده و به دنبال آن نانوایی هم در کار نیست. وضعیت آب شرب بهداشتی هم معضلی سابقه دار در این مناطق بوده که با این اوضاع بحرانی سرنجام نامعلومی یافته است.

300 تمساح خشمگین در کمین مردم سیل زده جنوب شرق کشور

برخی از مناطق جنوبی از گذشته های دیرباز فاقد لوله کشی آب بوده و برای تامین آب شرب و شستشوی خود از گودالهای طبیعی(حوتگ) که در منطقه به صورت گسترده دیده می شود به طور مشترک با انواع حیوانات منطقه خصوصا تمساح پوزه کوتاه(گاندو) استفاده می کنند. این همزیستی سبب شده تا سالانه اتفاقات درد آور زیادی برای این مردم رقم بخورد. تابستان امسال بود که یکی از همین 300 تمساح منطقه دست دختر بچه 9 ساله ساکن یکی از روستا ها را بلعید و به دخترک دیگری نیز آسیب وارد کرد.

عدم شبکه آب رسانی روستایی و استفاده مردم از آب گودال‌ها(هوتگ)

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان سیلاب‌های تند اخیر و موانع مختلف شناور با اصابت به تمساح ها آنها را عصبانی و خشمگین کرده است و همین امر احتمال حمله گاندو به انسان را افزایش می دهد.

او هشدار می‌دهد که در مناطق سیلزده بومیان تا اطلاع ثانوی از نزدیک‌شدن به گوال‌های آبگیری‌شده و محل هایی که به هر نحوی آب در آنها جمع شده خودداری کنند تا مجددا طعمه گاندوها نشوند.

آب لوله‌کشی در مناطق زندگی تمساح‌ها نیست و مردم مجبورند از آب هوتگ ها استفاده کنند

اما پرسش اینجاست که مردم منطقه سیستم آبرسانی و لوله کشی ندارند که بخواهند به گودال ها نزدیک نشوند. آیا آنها باید تا باران بعدی از همان گودال ها(هوتگها) آب بخورند و استحمام کنند تا باران ببارد و دوباره گودال ها آبگیری شوند؟

بیشتر ساکنان روستاهای سیستان و بلوچستان کشاورز و دامدار هستند

عمده مردم درگیر سیلاب، پیش از این مشغول به کشاورزی و دامداری بوده اند و به واسطه یارانه دولتی توانسته اند روزگار خود را سپری کنند. آنانی هم که توان مهاجرتشان اندک بوده به استان های همجوار برای کارهای ساختمانی و سخت و طاقت فرسا رفته اند و تنها کسانی در منطقه مانده اند که زندگی سنتی را به زندگی مدرن ترجیح داده اند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر ۶۱۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

کمک های هلال احمر کافی نیست و نیاز به کمک های مردمی بیشتر هست

کارشناسان می گویند سیل سیستان و بلوچستان به بزرگی سیل بهار امسال در خوزستان است و باید عزم ملی برای کمک رسانی به مردم صورت گیرد و این در حالیست که از شب گذشته باران دوباره در مناطق سیل زده شروع به باریدن کرده است.

مردم منطقه از عدم کافی بودن کمکهای امدادگران به روستاها صحبت می کنند و می گویند: با توجه به شرایط جوی و پراکندگی مناطق درگیر سیل هنوز روستاهای زیادی هستند که کسی نتوانسته به سراغشان برود و همچنان در محاصره سیل هستند و با ارسال فایل های ویدئویی که توسط تلفن های همراه شان ضبط می کنند عمق بحران و فقر مردم را در فضای مجازی به ترسیم می کشند و درخواست کمک های بیشتری از سوی مسئولان و هموطنان دارند.

عکسها: دانش آموز مهدیس عبداللهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار