الویری: شهرداری‌ها اماکن مناسبی را به نام سردار سلیمانی و هم رزمانش نامگذاری کنند

تهران (پانا) - رئیس شورای عالی استان‌ها از شهرداری‌های سراسر کشور خواست تا معابر مناسبی را به نام سردار قاسم سلیمانی و شهیدان هم رزمش نامگذاری کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۳۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد
الویری: شهرداری‌ها اماکن مناسبی را به نام سردار سلیمانی و هم رزمانش نامگذاری کنند

به گزارش ایسنا، مرتضی الویری در ابتدای بیست و هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: سلام و درود می‌فرستم بر روان پاک و مطهر شهدا و شهید والامقام و وارسته سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش که همگی عند ربهم یرزقون هست. این ایام ملت ما عزادار شهادت بزرگمردی است که برای دفاع از سرزمینمان چه در سال‌های جنگ تحمیلی و چه پس از آن و این سال‌ها که بنیادگرایان داعشی عرصه را بر زندگی و حیات مردم خاورمیانه تنگ کرده بودند ایستاد و خلافت آنها را که تا نزدیک مرز ما پیش آمده بودند در هم پیچید.

وی افزود: مردی که نامش نیز لرزه بر اندام زورگویان و مستبدان منطقه و جهان می‌اندازد. مردی که امروز امنیت و آرامش در خانه‌هایمان را مدیون استواری و استقامت او و همسنگرهایش هستیم. شهادت این بزرگمرد بار دیگر مردم ایران را فارغ از هر جناح و حزب و دسته‌ای در کنار هم گرد آورد. تشییع پیکر او نمادی از وحدت ملی بود. او که مصداق بارز وفاداری و از خودگذشتگی بود به نماد ایستادگی ملی بدل شد.

وی ادامه داد: اقدام سخفیانه آمریکا که به صورت واضح نقض قوانین بین المللی و نافی حقوق بشر و اقدامی تروریستی در حذف این شخصیت برجسته سیاسی و نظامی در کشوری ثالث است را از یاد نخواهیم برد. دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا برای این عمل تاییدی بر عملیات تروریستی این کشور در منطقه است.

وی تاکید کرد: برای قاسم سلیمانی شهادت کمترین پاداش بود رفتن او برای همه دوستداران ایران مصیبتی بزرگ است. وطن سرداری بی نظیر را از دست داده که جزو به سربازی برای دین و میهن به هیچ نیندیشده و هرگز خود را آلوده جناح بندی‌های سیاسی و تعاملات اقتصادی و حاشیه نکرده است. محبوبیت ملی او نیز به واسطه همین دوری از دسته بندی‌های سیاسی و عمل به تعهدات ملی است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف در مبارزات ملی ملت‌های مسلمانان با استکبار جهانی است افزود: آثار وجودی شهادت این سردار بزرگ به زودی در جمع آزادی‌خواهان جهان به ویژه در غرب آسیا نشان داده خواهد شد. ما معتقدیم بیداری اسلامی در منطقه شتاب خواهد گرفت و به امید خدا نیروهای مقاومت سلطه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در غرب آسیا پایان خواهد داد.

وی افزود: ضمن قدردانی از عموم هم وطنان و مردم شریفی که در جای جای ایران به سردار سلیمانی ادای احترام کردند حادثه روزهای گذشته در کرمان را نیز تسلیت می‌گویم و برای جان باختگان این حادثه طلب رحمت و مغفرت و عاقبت به خیری در سایه شهداهای گران قدر می‌کنم و برای خانواده آنها از خداوند متعال صبر مسئلت می‌کنم.

وی ادامه داد: حفظ جان انسان‌ها از مهمترین وظایف حکمرانان است اگرچه مردم در مراسم تشییع حضوری پر شور و انقلابی داشتند اما مسوولان باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم در صحت و امان را انجام می‌دادند. از این رو امیدوارم که ضمن بررسی و واشکافی دقیق عوامل این حادثه از بروز حوادثی این چنینی جلوگیری کنیم.

الویری ادامه داد: حضور و مشارکت مردم گرانترین و ارزشمندترین سرمایه ما در جامعه ایران است در شرایطی که دشمنان کشور از هیچ کوشسی برای به انزوا کشیدن و تحمل تحریم‌ها و سختی‌ها بر مردم دریغ نمی‌کنند باید قدر لحظه لحظه همراهی آنها را دانست. تامین امنیت و حفظ جان آنها وظیفه تمامی مسوولان است که هر گونه کوتاهی از این تعهد و وظیفه باید با پاسخی قاطع و برخوردی جدی مواجه شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: از شهرداری‌های سراسر کشور می‌خواهم همانند تهران معابر و اماکنی مناسب را به نام این قهرمانان سرافراز اختصاص دهند.

الویری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به میلاد حضرت مسیح (ع) و شروع سال نو میلادی گفت: ضمن یادآوری همزیستی صلح آمیز همیشگی ایرانیان در کنار پیروان ادیان دیگر در یک مرز و بوم تاکید می کنم که بازگشت به پیام صلح پیامبران اولوالعزم می‌تواند نجات بخش ما در دنیای کنونی باشد. تاسی و پیروی از کلام مسیح که برای پاسداشت صلح و دوستی آمده بود گره گشای معضلات کنونی جهان است امیدوارم که سال جدید میلادی سال صلح و آرامش برای انسان‌ها و هم برای طبیعت باشد نه جنگ و خشونت و تهدید.

وی افزود: سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ عزای دوم ملی را در هفته‌ای که گذشت برای ملت ما رقم زد و تعداد زیادی از سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم جان خود را از دست دادند امیدوارم مسوولان در به کار گیری و دادن مجوز به پروازهای خارجی علاوه بر قیمت، کیفیت هواپیما و رعایت استانداردهای ایمنی را با وسواس و دقت مورد توجه قرار دهند.

وی تاکید کرد: لایحه درآمدهای پایدار پس از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. متاسفانه کلیات این لایحه مستند به اصل ۱۰۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است. به نظر می‌رسد شورای نگهبان به وظیفه صرفا نظارتی شوراها اشاره کرده این در حالی است که در لایحه پیشنهادی موضوع اصلی تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و اختیارات شوراها بخشی از آن است. این لایحه فرصتی ارزشمند برای افزایش منابع جدید درآمد و تسهیل در استفاده از ابزارها و منابع جدید درآمدی برای شهرداری به وجود می‌آورد که در مجلس مدت‌ها کار کارشناسی روی آن صورت گرفته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به این که این لایحه فرصتی ارزشمند برای افزایش منابع جدید درآمد و تسهیل در استفاده از ابزارها و منابع جدید درآمدی برای شهرداری به وجود می آورد اظهار کرد: آن چه که در نظر شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص مصوبه درآمدهای پایدار آمده تقلیل نقش شوراها از نهاد مقررات گذار و ناظر به یک نهاد تشریفاتی است در تلقی این نهاد بسیاری از مقررات مذکور در لایحه درآمدهای پایدار که بر مبنای برداشت درست از قانون اساسی و نظرات امام راحل و آیت الله طالقانی و سایر موسسین جمهوری اسلامی ایران آمده است مغایر قانون اساسی دانسته شده است.

وی ادامه داد: به راستی نیاز به توضیح دارد که از نظر شورای نگهبان اصل ۱۰۳ قانون اساسی که صراحتا تصمیمات شوراها را برای مسوولان حوزه‌های تقسیمات کشوری لازم الاجرا می‌داند به چه معنا است؟ همچنین نیاز به توضیح دارد که از نظر شورای نگهبان مقررات گذار بودن شوراها در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل ۷ و ۱۲ قانون اساسی کی و چه زمان محقق خواهد شد. هم اکنون که بعد از پیگیری‌های مجددانه و نیز همراهی دولت در ارائه لایحه درآمدهای پایدار و همچنین کمک موثر مجلس به عنوان نمایندگان خواست و اراده عمومی شهروندان لایحه مذکور به تصویب رسیده است به شورای نگهبان ارسال شده شورای نگهبان با طرح نگاه خود در خصوص شوراها مانع قانونی شدن این لایحه شده است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان و ارگان حکومت در کشور باید بداند که اگر به دنبال کشوری توسعه یافته هستند ناگزیرند که روستاها و شهرهای توسعه یافته داشته باشند، نمی‌تواند کشوری توسعه یافته را طلب کنند و برنامه‌های توسعه ملی بنویسند بدون آن که اولین و اساسی ترین پایه‌های توسعه محلی در شهر و روستاها را نادیده بگیرند. سیاست یک بام و دو هوا در اداره امور شهر چیزی جزو توسعه نیافتگی و استمرار وضع نامناسب موجود را در پی نخواهد داشت لذا به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن انتقاد از این رویکردها از تلاشهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با درایت خود موجب تصویب لایحه مذکور شدند قدردانی می کنم.

وی تاکید کرد : از همه دلسوازان کشور درخواست دارم تا نگذارند مصوبه درآمدهای پایدار مسکوت بماند و تلاش کند تا با اصرار بر آن در مجلس و تصویب نهایی در مجمع تشخیص یک گام دیگر به اجرای بدون تنازل اصول قانون اساسی نزدیکتر شوند. تصویب این لایحه می توانست فرصت ارزشمندی را برای شهرداری‌ها و بودجه ریزی آنها فراهم کند.

وی تاکید کرد: در فصل سرما و با توجه به مشکلات ناشی از وارونگی هوا در کلانشهرها و مسائلی که گریبانگیر بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف شد لازم است در بودجه سال آینده توجهی جدی به توسعه حمل و نقل عمومی شود و منابع لازم برای این امر تخصیص پیدا کند. بی تردید حل بحران آلودگی هوا جزو با تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل سبز و پاک محقق نمی‌شود. از این رو لازم است تا درآمدهای حاصل از افزایش قمیت بنزین به این امر اختصاص پیدا کند و نتایج و اقدامات این حوزه به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار داده شود تا منجر به تشویق بیشتری در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار