در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

کارگردان « تعارض»: باید تابع قوانین جشنواره باشم؛ حتی اگر با آن موافق نباشم

محمدرضا لطفی: از زمانی که دوربین‌ دیجیتال وارد عرصه سینما شد دیگر «پروانه ویدئویی» و «پروانه سینمایی» معنا ندارد

تهران (پانا) – کارگردان «ریست»(تعارض)، عقیده دارد از زمان ورود دوربین‌های دیجیتال همه فیلم‌ها به طریق ویدئویی فیلمبرداری می‌شوند و دیگر اصطلاحاتی چون «پروانه ویدئویی» و «پروانه سینمایی» معنا ندارد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان « تعارض»: باید تابع قوانین جشنواره باشم؛ حتی اگر با آن موافق نباشم

محمدرضا لطفی که امسال با فیلم سینمایی «ریست» در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر حضور دارد با این فیلم تجربه تازه‌ای از روایت را به سینمای ایران آورده است.

او یکی از فیلمسازان خبرساز این بخش است که فیلم بلند «روایت ناپدیدشدن مریم» را در سال‌های گذشته در گروه «هنروتجربه» اکران عمومی کرده است. این فیلم به دلیل روایت مستندگونه در ژانر وحشت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است.

با توجه به اینکه «ریست» دومین فیلم بلند فیلمساز است، بعد از اعلام 10 فیلم پذیرفته‌شده در بخش «نگاه نو»، حضور لطفی در بین کارگردان‌های فیلم‌اولی با علامت سوال مواجه شد.

کارگردان «ریست» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره برخی انتقادات مطرح‌شده درباره حضور در لیست فیلم‌های بخش «نگاه نو» می‌گوید: «بله من فیلم «روایت ناپدیدشدن مریم» را ساختم که در زمان خودش خوب دیده شد. آن فیلم را به شدت دوست دارم و به نظرم فیلم خوبی بود. اینطور نیست که من فیلم قبلی‌ام را زیر فرش پنهان کرده باشم، ولی درباره تصمیمات جشنواره مبنی بر حضور فیلم من در بخش «نگاه نو» ی جشنواره امسال صحبتی ندارم؛ چون این تصمیم مدیران جشنواره بود و من در آن دخالتی نداشتم. مسئولان جشنواره باید به این سوال پاسخ بدهند که چرا فیلم من در بخش «نگاه نو» قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم قوانین جشنواره در تعریف فیلم اول باید بازبینی شود چون از زمانی که دوربین‌ دیجیتال وارد عرصه سینما شد اصطلاحاتی چون «پروانه ویدئویی» و «پروانه سینمایی» دیگر معنا ندارد، چون همه فیلم‌ها امروز به طریق دیجیتال فیلمبرداری می‌شوند. در واقع این کیفیت فیلم است که تعیین می‌کند فیلم کجا به نمایش گذاشته شود؛ در هنروتجربه، در تلویزیون یا سایر گروه‌های سینمایی. معیارهای انتخاب فیلم باید از اساس بازنگری شوند.»

لطفی در پاسخ به این پرسش که «آیا آسان‌تر بودن اخذ پروانه ویدئویی باعث می‌شود فیلمسازان در آغاز کار برای گرفتن پروانه ویدئویی برای فیلم خود اقدام کنند؟» گفت: «باور کنید تا امروز پروانه ساخت هیچ‌یک از دو فیلمم را رویت نکردم. من فیلمسازم و کارم فیلم ساختن است. مسائلی مثل پروانه ساخت به تهیه‌کننده مربوط می‌شود. شما به عنوان کارگردانی که قصد شرکت در یک جشنواره را دارد باید تابع قواعد و قوانین آن جشنواره باشید؛ حتی اگر موافق آن قوانین نباشید. من هم طبق قانون فیلمم را به این بخش از جشنواره فیلم فجر دادم. باید این را هم اضافه کنم که رقابت در بخش نگاه نو چه بسا سخت‌تر از بخش سودای سیمرغ است.»

وی درباره ساختار روایی فیلم گفت: «فیلم «ریست» (تعارض) فیلمی چندلایه است، از یک طرف به دنیاهای موازی و تنهایی آدمها می‌پردازد و از زاویه دیگر داستان از دریچه لنز دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود که نتیجه ورود تکنولوژی به زندگی انسان امروز است.»

این کارگردان در پایان از حاصل کار خود در فیلم «ریست» ابراز رضایت کرد و افزود: «نسبت به فیلم قبلی آن را قدمی به جلو می‌بینم. این فرم و ساختار برای اولین‌بار در سینمای ایران اجرا می‌شود و خوشحالم که توانستم همه آنچه در ذهن داشتم را عملی کنم و در این راه به شرایط تن ندادم.»

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار