نگاهی به ۳۸ دوره جشنواره فیلم فجر(۱۲)

در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

تهران (پانا) - در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر فاطمه معتمدآریا برای سومین سال پیاپی برنده سیمرغ بلورین شد. این جشنواره برنده ای برای جایزه بهترین فیلم نداشت.

کد مطلب: ۱۰۰۳۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر چه گذشت

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری سید محمد بهشتی در بهمن سال 1372 برگزار شد.

فیلم‌ها

آخرین شناسایی (علی شاه حاتمی)، بدل (جهانگیر جهانگیری)، بلوف ( ساموئل خاچیکیان)، پایان کودکی (کودک قهرمان) (کمال تبریزی)، پرتگاه (بهرام ری پور)، پناهنده (رسول ملاقلی پور)، تاواریش (مهدی فخیم زاده)، ترانزیت (سیدعلی سجادی‌حسینی)، چشم شیطان (حسن هدایت)، خاکستر سبز (ابراهیم حاتمی کیا)، دمرل (یدالله صمدی)، روز فرشته (بهروز افخمی)، زیر درختان زیتون (عباس کیارستمی)، نان و شعر ( کیومرث پوراحمد)، همسر (مهدی فخیم زاده) از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره بودند.

برگزیدگان

در دوره دوازدهم جشنواره سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا نشد و محمد بزرگ‌نیا برای فیلم «جنگ نفتکشها» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به عزت الله انتظامی (روز فرشته) رسید و فاطمه معتمدآریا (همسر) نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. معمدآریا سال گذشته نیز بافیلم «هنرپیشه» برنده همین سیمرغ شده بود و سال پیش از آن هم با فیلم «مسافران» برنده سیمرغ نقش مکمل زن شد. این سومین سیمرغ معتمدآریا طی 3 سال پیاپی بود.

جعفر دهقان (حماسه مجنون) و نیکو خردمند (بازیچه) برنده سیمرغ نقش مکمل شدند و ناصر چشم‌آذر برای آهنگسازی دو فیلم «چشم شیطان» و «بلندی‌های صفر » برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شد.

پرکارترین‌ها

مهدی فخیم‌زاده دو فیلم «تاواریش» و «همسر» را در جشنواره دوازدهم داشت و علی شاه‌حاتمی سه فیلمنامه را به نگارش درآورده بود که سال پرکاری برای این دو فیلمساز محسوب می‌شود.

در میان آهنگسازان بازهم محمدرضا علیقلی پرکارترین موزیسین جشنواره بود که آهنگسازی 5 فیلم را برعهده داشت.ناصر چشم‌آذر نیز با 5 فیلم در این دوره از جشنواره حضور داشت.

در بین بازیگران اکبر دودکار با 4 فیلم و صدیقه کیانفر با 6 فیلم پرکارترین بازیگران این دوره بودند.

حواشی

در اختتامیه این دوره، هیئت داوران دربیانیه خود توجه کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما را به موسیقی فیلم و نقش تعیین‌کننده آن جلب کرد. در این بیانیه با اشاره به آثار سینمای جنگ گفته شد که جنگ ما با جنگ‌های دیگر دنیا متفاوت است و سینمای ایران نیز باید به اندازه خود جنگ ممتاز و متفاوت باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار