گزارش نیویورک تایمز از بازجویی‌ ایرانی‌تبارها در مرزهای آمریکا

تهران (پانا) - روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد، ده‌ها نفر از ایرانی‌ها و شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار در دو روز اخیر در یک ایالت مرزی آمریکا با کانادا مورد بازجویی نیروی‌های مرزی قرار گرفتند و ساعت‌ها به‌دلایل نامشخصی از ورود آنها به خاک آمریکا جلوگیری شد.

کد مطلب: ۱۰۰۲۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
گزارش نیویورک تایمز از بازجویی‌ ایرانی‌تبارها در مرزهای آمریکا

به‌گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی روز یکشنبه به‌وقت محلی به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت:‌ این اقدام به‌دنبال تشدید تدابیر امنیتی از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در مناطق مرزی پس از تهدید اخیر ایران علیه واشنگتن در پاسخ دادن به حمله تروریستی علیه قاسم سلیمانی انجام شده است.

بیش از ۶۰ نفر از مسافران ایرانی و ایرانی‌تبار که بیشتر آنها در حال بازگشت از سفرهای کاری یا تعطیلات بودند، قصد داشتند از کانادا وارد خاک آمریکا شوند اما نیروهای مرزی ساعت‌ها از آنها بازجویی و در مورد دیدگاه‌های سیاسی و وفاداری‌شان به جمهوری اسلامی سوالاتی پرسیدند.

براساس اعلام مقام‌های رسمی، بیشتر این مسافران پس از بازجویی و پرسیدن سوالات مورد نظر مسئولان مرزی آزاد شدند اما شماری از این افراد برای بیش از ۱۰ ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند.
اواخر شنبه‌شب به‌وقت محلی نیز شماری نیز که برای شرکت در کنسرتی در کانادا حضور یافته بودند، قصد بازگشت از این منطقه مرزی به خاک آمریکا را داشتند اما از عبورشان جلوگیری شد.

یکی از این شهروندان ایرانی- آمریکایی در این زمینه گفت: زمانی‌که یکی از اعضای خانواده ما از نیروهای مرزی پرسید چرا باید مورد بازجویی قرار بگیرند، آنها پاسخ دادند که این دوران بدی برای ایرانی‌هاست.
او گفت که این بازداشت موقت شهروندان آمریکایی توسط نیروهای مرزی آمریکا غیرقانونی است.

پس از حمله تروریستی آمریکا علیه سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و هشدار جدی ایران به آمریکا، گزارش شده است که وزارت امنیت داخلی آمریکا سطح امنیتی در برخی مناطق را افزایش داده و سیستم مشورتی ملی مقابله با ترویسم را به‌روز کرده و نسبت به هرگونه توانایی ایران برای ضربه زدن به آمریکا هشدار داده است.

یکی از این شهروندان ایرانی- آمریکایی نیز گفت که در این بازجویی از او پرسیدند که آیا در پنج سال اخیر به ایران سفر کرده است یا خیر و جزئیاتی از اعضای خانواده و اینکه ایا او سابقه فعالیت نظامی داشته پرسیده‌اند.

پیش از این «شورای روابط آمریکا و اسلام» در واشنگتن اعلام کرده بود که شماری از ایرانیان ایرانی-آمریکایی در سنین مختلف در گذرگاه مرزی «پیس آرک» در مرز کانادا با آمریکا هنگام ورود به ایالات‌متحده بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. ضمن آنکه شمار بسیار بیشتری نیز به دلیل نبود امکان بازداشت، از ورود به آمریکا منع و بازگردانده شده‌اند.
به‌گفته یک منبع آگاه در پاسگاه گشت مرزی و گمرک آمریکا، وزارت امنیت داخلی این کشور فرمانی ملی را به اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده صادر کرده که هر فردی با اصالت ایرانی که به صورت بالقوه مظنون باشد، باید بدون توجه وضعیت تابعیتش گزارش و در مرز بازداشت شود. ۲۰۲۳

این اقدام آمریکای در حالی صورت می‌گیرد که سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به‌دستور ترامپ و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار