کارشناسمسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان البرز:
ارزشیابی تکوینی کیفیت آموزش را ارتقا میدهد
کرج (پانا) - کارشناسمسئول آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز معتقد است که ارزشیابی تکوینی با ارائه بازخورد مستمر و شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان به جای تمرکز صرف بر نمره پایانی، مسیر یادگیری را اصلاح کرده و کیفیت آموزش را ارتقا میدهد.
نجمه درودی در گفتوگو با پانا در مورد نقش ارزشیابی تکوینی در بهبود فرآیند یادگیری دانشآموزان گفت: «ارزشیابی تکوینی، نقش کلیدی در یادگیری دانشآموزان دارد؛ زیرا با ارائه بازخورد مستمر، نقاط قوت و ضعف آنان را آشکار میکند و باعث افزایش انگیزه، خودتنظیمی و درک عمیقتر مفاهیم میشود. »
وی نقشهای اصلی ارزشیابی تکوینی در یادگیری دانشآموزان را اینگونه بیان کرد: «ارزشیابی تکوینی به معلم و دانشآموز کمک میکند تا در طول فرایند یادگیری، مشکلات و تواناییها مشخص شوند و مسیر آموزش اصلاح گردد زیرا بازخوردهای توصیفی و سازنده باعث تقویت باورهای انگیزشی دانشآموزان و کاهش اضطراب ناشی از امتحانات پایانی میشود.»
درودی این نوع ارزشیابی دانشآموزان را به مشارکت فعال در کلاس و تعامل بیشتر با معلم و همکلاسیها ترغیب کرد و گفت: «دانشآموزان یاد میگیرند که مسئولیت یادگیری خود را بر عهده بگیرند و با استفاده از بازخوردها، مسیر پیشرفتشان را مدیریت کنند.»
وی همچنین در مورد استفاده معلمان از این روش اضافه کرد:«معلمان با استفاده از نتایج ارزشیابی تکوینی میتوانند روشهای تدریس خود را اصلاح و متناسب با نیازهای دانشآموزان تنظیم کنند. برخلاف ارزشیابی پایانی که بیشتر بر نمره تمرکز دارد، ارزشیابی تکوینی یادگیری عمیقتر و پایدارتر را تقویت میکند.»
درودی در پایان عنوان کرد: «ارزشیابی تکوینی نه تنها ابزاری برای سنجش دانشآموزان است، بلکه فرایندی آموزشی محسوب میشود که با بازخوردهای مداوم، مشارکت فعال و اصلاح مسیر یادگیری، کیفیت آموزش را ارتقا میدهد.به همین دلیل، بسیاری از پژوهشها آن را یکی از مؤثرترین راهکارها برای رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان معرفی کردهاند.»
ارسال دیدگاه