در گفتوگو با پانا مطرح شد
تمرکز کارستان بهارستان بر توسعه زیستبوم فعالان کودک و نوجوان
هدف کارستان این است که جریان تولید آثار کودک و نوجوان تقویت شود
تهران (پانا) - مدیر کارستان بهارستان با تشریح مهمترین مأموریتهای این مرکز فرهنگی، بر توسعه زیستبوم فعالان کودک و نوجوان، حمایت از تیمهای نوپا و شبکهسازی حرفهای در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری تأکید کرد.
سجاد عباسی، مدیر کارستان بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره اهداف این مجموعه فرهنگی اظهار کرد: «کارستان بهارستان تلاش میکند فعالیتهای فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه کودک و نوجوان را تقویت کند. مأموریت اصلی ما توسعه زیستبوم فعالان این حوزه است؛ به این معنا که هستههای مردمی و تیمهای نوپایی را که در زمینه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان فعال هستند، بهتر، قویتر و منسجمتر حمایت و میزبانی کنیم.»
وی افزود: «هدف ما این است که جریان تولید آثار کودک و نوجوان تقویت شود و در نتیجه، تولید مستمر و باکیفیتتری در این حوزه شکل بگیرد. یکی دیگر از محورهای جدی کارستان، شبکهسازی میان تیمهای مختلف است؛ چراکه محصول فرهنگی چه کتاب، چه انیمیشن و چه هر تولید هنری دیگر بدون ایجاد شبکه ارتباطی و همکاری بین گروههای تولیدکننده، امکان دیدهشدن و ورود به بازار را پیدا نمیکند.»
عباسی ادامه داد: «امروز برای موفقیت یک محصول، فقط تولید کافی نیست؛ بلکه لازم است این تولیدات در یک بازارسازی صحیح قرار بگیرند. این بازار زمانی شکل میگیرد که تیمها و گروههای فعال، در قالب یک شبکه با هم ارتباط داشته باشند.»
مدیر کارستان بهارستان درباره امکان حضور تولیدات این مرکز در جشنوارههای مهم کودک و نوجوان نیز توضیح داد: «مأموریت ما با مأموریت نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متفاوت است. کانون یک نهاد حاکمیتی است و در حوزه تولیدات هنری ورود مستقیم و تصدیگرانه دارد؛ بنابراین طبیعی است که تولیدات آن با پشتوانه رسمی به جشنوارههای مختلف راه پیدا میکند.»
وی تصریح کرد: «اما در کارستان، ما نقش تسهیلگر داریم؛ یعنی بهجای ورود مستقیم به تولید، تلاش میکنیم تیمها و هستههای مردمی را توانمند کنیم تا از مرحله نوپا بودن عبور کرده و به تیمهای حرفهای و مستقل تبدیل شوند. به همین دلیل، رقابت و حضور در جشنوارهها باید توسط خود این تیمها و بر اساس استقلال حرفهایشان انجام گیرد.»
عباسی در پایان یادآور شد: «هدف اصلی ما این است که مجموعهای پویا و اثرگذار در حوزه کودک و نوجوان شکل بگیرد و با همکاری نهادهای فرهنگی و رسانهای از جمله رسانه آموزشوپرورش بتوانیم شبکهای منسجم از تولیدکنندگان، مربیان و هنرمندان این حوزه ایجاد کنیم.»
ارسال دیدگاه