مدیرعامل موسسه فرهنگی منادی تربیت تشریح کرد؛
جزئیات طراحی زیستبوم جدید پرورشی و بستههای تربیتی
تهران (پانا) - مدیرعامل موسسه فرهنگی منادی تربیت، درباره طراحی زیستبوم جدید پرورشی و بستههای تربیتی توضیحاتی ارائه کرد.

سید نوید برکچیان در روز نخست برگزاری گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استانهای کشور درباره طراحی زیستبوم جدید پرورشی و بستههای تربیتی بیان کرد: آموزشوپرورش ابلاغیهای مبتنی بر طراحی زیستبوم جدید پرورشی با پنج پیشران اصلی ارائه کرده است و موسسه منادی نقش یار، دبیرخانه و طراح این زیستبوم را بر عهده دارد. هدف موسسه، آمادهسازی زیستبوم به گونهای است که بتواند در مدارس با لحاظ تمام نکات اجرایی و قانونی به مرحله اجرا برسد. در سه ماه گذشته منابع، ساختار و فرایندهای موسسه برای ماموریت جدید آرایش یافتهاند.
مدیرعامل موسسه فرهنگی منادی تربیت درخصوص بسته ایرانی توضیح داد: این بسته یکی از پیشرانهای پنجگانه زیستبوم جدید پرورشی است و با محوریت مهندسی پیام و تولید طراحی شده است. بسته بهعنوان یک جعبه ابزار مربی عمل میکند و تلاش دارد خردهروایتها و کلانروایتهای شبکه پیام را در قالب فعالیتها و محصولات به دانشآموز منتقل کند. این بسته یک فناوری تربیتی است که قابلیت استخراج پیامها و خردهروایتها و اندازهگیری اثربخشی آن وجود دارد.
مربی پرورشی مخاطب اصلی بسته فناوری تربیتی
مدیرعامل موسسه فرهنگی منادی تربیت در ادامه مربی پرورشی را مخاطب اصلی بسته فناوری تربیتی دانست و افزود: مربی پرورشی مخاطب اصلی این بسته است و به او فرصت طراحی و انتخاب در فعالیتهای پرورشی را میدهد. بهعنوان مثال، در موضوع هویت ملی و جنگ، بسته ۳۳ پیام و خردهروایت استخراج کرده که برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه در سه سطح طراحی و فعالیتها و محصولات مرتبط با آنها تعریف شده است.
برکچیان افزود: پیامها از صحبتهای مقام معظم رهبری استخراج شده و با فعالیتها و محصولات فیزیکی مانند کتاب، روزنامه دیواری و ویژهنامه در اختیار مربیان قرار میگیرد. همچنین، یک دوره آموزشی آنلاین هشتساعته برای آمادهسازی مربیان در نظر گرفته شده است.
وی به اهمیت نظرسنجیهای مستمر اشاره کرد و توضیح داد: این نظرسنجیها برای شناخت موضوعاتی مانند هویت ملی، دینداری، مهاجرت و دیگر مسائل بین دانشآموزان انجام میشود و دادهها در قالب گزارش در اختیار استانها قرار میگیرد.
برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در مدارس کشور
مدیرعامل موسسه منادی تربیت همچنین از برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در مدارس کشور خبر داد و اظهار کرد: بزرگترین رویداد کتاب کودک و نوجوان پس از نمایشگاه بینالمللی کتاب خواهد بود. ناشران کتابهای خود را در پلتفرم مجازی ثبت میکنند و استانها بستههای نمایشگاهی متناسب با مدارس خود را انتخاب و توزیع میکنند.
وی درباره تجهیز کتابخانههای کلاسی گفت: سال گذشته ۵ هزار کتابخانه با بودجه مستقیم از مجلس تجهیز شد و امسال نیز این طرح ادامه خواهد داشت. این روند با مدیریت اداره کل فرهنگی و معاونت پرورش استانها انجام خواهد شد و مدارس مناطق قرمز در اولویت قرار میگیرند. منابع این طرح از طریق تفاهمنامه با انجمن خیرین مدرسهساز و سازمان نوسازی تأمین میشود.
برکچیان درباره پروژه تپش نیز توضیح داد: این پروژه مجموعهای از بازیهای هدفمند برای مدارس است و در فاز اول هزار و ۳۰۰ بسته آماده شده است. هدف از این پروژهها ارتقای فعالیتهای پرورشی و ارائه تجربههای متنوع به دانشآموزان است. این بستهها برای مناطق محروم و اردوگاهها با تأمین منابع صد درصدی تولید شده و در اختیار مدارس قرار میگیرد.
در ادامه امیر جمشیدی، مدیر پروژه تپش نیز درباره جریان طراحی و اجرای بستههای بازی در مدارس بیان کرد: بستههای بازی تپش حاصل چند سال تجربه در حوزه تعلیم و تربیت و فعالیت مربیان پرورشی در سراسر کشور است و با هدف پاسخ به نیازهای مدارس طراحی شدهاند.
جمشیدی تأکید کرد: بازی و سرگرمی نقش محوری در آموزش و مهارتآموزی دارند و میتوانند زنجیره ارزش فعالیتهای پرورشی را در مدرسه تکمیل کنند.
وی به مشکلات فضای آموزشی مدارس اشاره کرد و گفت: بستههای بازی تپش با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شدهاند تا فضای مدرسه و اردوها را متنوع و جذاب کنند. از جمله آن تمرکز بر آموزش خشک حافظهمحور، کاهش فعالیتهای گروهی و جسمی دانشآموزان و کمبود جذابیت در کلاسها است.
جمشیدی توضیح داد: بستههای بازی شامل بازیهای حرکتی، مهارتی، کارتی و رومیزی هستند و برای گروههای مختلف سنی از هشت تا هجده سال قابل استفادهاند. این بازیها در کلاس، ساعت پرورشی یا حتی زمان تفریح قابلیت اجرا دارند و با طراحی مناسب، امکان اجرای همزمان برای گروههای بزرگ دانشآموزی فراهم شده است.
وی اضافه کرد: بازیها با استانداردهای فضای بازی و سرگرمی طراحی شده و مواد استفاده شده مقاوم بوده است و قابلیت دوام در محیط مدرسه را دارند. از نکات مهم آینده تپش، ایجاد لیگ بازیهای درونمدرسهای و امکان توسعه خلاقانه بازیها توسط مربیان پرورشی در استانها است. بستههای بازی تپش فرصتی برای ارتقای فعالیتهای پرورشی و مهارتآموزی دانشآموزان فراهم کرده و مربیان میتوانند با استفاده از آنها محیط آموزشی جذاب و اثرگذار ایجاد کنند.
ارسال دیدگاه