یک کارشناس هوش مصنوعی در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
لزوم توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری هوشمصنوعی
تهران (پانا) - یک کارشناس هوش مصنوعی بر لزوم توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: هدف هوش مصنوعی حذف معلم نیست.

مجتبی طباطبایی در گفتوگو با پانا درباره نقش هوش مصنوعی در آموزش دانشآموزان گفت: «در گذشته، بهترین روش یادگیری، مدل استاد-شاگردی بود، یعنی یک معلم با یک دانشآموز کار میکرد و همهچیز را متناسب با نیازهای همان دانشآموز تنظیم میکرد اما با گسترش آموزش و محدودیتهای اقتصادی، مدل آموزش گروهی جایگزین شد که این امر، بخشی از دقت و کیفیت را زیر سوال برد.»
این کارشناس هوش مصنوعی اظهار کرد: «اکنون هوش مصنوعی این امکان را ایجاد کرده است که دوباره آموزش برای هر دانشآموز در مقیاس گسترده شخصیسازی شود. در واقع هوش مصنوعی میتواند از همان جلسه اول، با یک ارزیابی ساده، متوجه شود که دانشآموز چه مسایلی را بلد است و در چه بخشهایی ضعف دارد. سپس مسیر یادگیری را متناسب با شرایط هر فرد تنظیم میکند. اگر دانشآموز نیاز به تمرین بیشتر داشته باشد، تمرینهای سادهتر ارائه میدهد و اگر آمادگی داشته باشد، چالشهای سختتر پیشنهاد میشود.»
وی ادامه داد: «بازخوردهایی که هوش مصنوعی میدهد، فقط درست یا غلط نیست، بلکه دلایل اشتباهات را هم بررسی میکند و توضیحهایی متناسب با علاقه و نیاز دانشآموز ارائه میدهد. همچنین مرور مطالب بر اساس زمانهایی انجام میشود که احتمال فراموشی بیشتر است، تا یادگیری ماندگارتر شود.»
هدف هوش مصنوعی حذف معلم نیست
طباطبایی تأکید کرد: «هدف هوش مصنوعی حذف معلم نیست. این ابزار میتواند باعث شود که دانشآموزان سریعتر و بهتر یاد بگیرند، یادگیری آنها پایدارتر باشد و فاصله بین دانشآموزان قوی و ضعیف کمتر شود.»
لزوم توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری هوش مصنوعی
وی درباره نقش معلمان در استفاده از فناوری گفت: «نقطه شروع، توانمندسازی معلمهاست. اگر معلمان مسیر حرفهای روشنی داشته باشند، فناوری به آنها کمک میکند، نه اینکه مزاحم کارشان باشد. بنابراین در ابتدا باید کارگاههای آموزشی کوتاه برای آشنایی با کاربردها و خطرات هوش مصنوعی برگزار شود. سپس در کارگاههای عملی، معلمان یاد بگیرند چگونه یک درس کامل با کمک هوش مصنوعی طراحی کنند. پس از آن، درسها در کلاس اجرا شود و در نهایت یک اجتماع حرفهای از معلمان تشکیل شود تا تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند.»
این کارشناس هوش مصنوعی ادامه داد: «هوش مصنوعی میتواند زمان معلم را آزاد کند. بهعنوان مثال میتواند به سرعت اهداف درسی را استخراج کند، تمرین و مثالهای مناسب تولید کند، آزمونهای کوتاه بسازد، پیشنهاداتی برای گروهبندی دانشآموزان ارائه دهد، متنها را سادهسازی کند و نسخههای چندزبانه از مطالب تولید کند. هدف اصلی این است که وقت معلم صرف کارهای تکراری نشود، بلکه بیشتر روی ارتباط انسانی با دانشآموز، پاسخ به پرسشهای مهم و ایجاد انگیزه تمرکز کند.»
ضرورت حفط حریم خصوصی دانشآموزان در استفاده از هوش مصنوعی
طباطبایی درباره موضوعات اخلاقی و حفظ حریم خصوصی دانشآموزان هشدار داد و گفت: «اگر موضوع اعتماد و حفظ اطلاعات جدی گرفته نشود، فایدههای آموزشی هوش مصنوعی زیر سؤال میرود. مدارس باید دقیقاً مشخص کنند چه اطلاعاتی جمعآوری میشود، برای چه هدفی، تا چه مدت و چه کسانی به آنها دسترسی دارند. برای دانشآموزان کمسن، رضایت والدین لازم است. فقط اطلاعات ضروری باید جمعآوری شود و گزارشها باید تا حد امکان ناشناس باشند. همچنین باید امکان بررسی و دخالت انسانی در تصمیمگیریهای هوش مصنوعی وجود داشته باشد.»
وی افزود: «عدالت آموزشی هم باید رعایت شود تا محتوا و روشها برای همه دانشآموزان، از هر گروه و شرایطی منصفانه باشد. دانشآموزان باید حق داشته باشند اطلاعات خود را ببینند، اصلاح یا حذف کنند. هرگونه نظارت بهویژه تصویری، باید با توجه به ضرورت و تناسب انجام شود.»
طباطبایی تأکید کرد: «هوش مصنوعی فرصتی است برای بازگرداندن کیفیت آموزش فردی، به شرط اینکه معلمان توانمند شوند و اصول شفافیت، کاهش جمعآوری دادهها و رعایت عدالت بهدرستی رعایت شود. چون بدون اعتماد، یادگیری واقعی شکل نمیگیرد.»
ارسال دیدگاه