تحلیلگر مسائل آموزشی:

کتاب‌های درسی در آستانه پوست‌اندازی؛محتوای آموزشی نو می‌شود

کرج(پانا) - تحلیلگر مسائل آموزشی در پی تحولات علمی و فرهنگی سال‌های اخیر، وزارت آموزش‌وپرورش از برنامه‌های جدیدی برای بازنگری در محتوای کتب درسی و به‌روزرسانی شیوه‌های آموزشی خبر می‌دهد؛ تغییری که می‌تواند مسیر یادگیری دانش‌آموزان را با نیازهای دنیای امروز هماهنگ‌تر کند.

کد مطلب: ۱۶۰۹۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
کتاب‌های درسی در آستانه پوست‌اندازی؛محتوای آموزشی نو می‌شود

سلیم طاهری در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:«با توجه به پیشرفت‌های علمی،فناوری و تغییرات اجتماعی در کشور،موضوع بازنگری و اصلاح کتب درسی به یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش تبدیل شده است. در جهان امروز، کتاب‌های درسی باید فراتر از انتقال اطلاعات صرف،عمل کنند و مهارت‌های تفکر انتقادی،خلاقیت، حل مسئله و یادگیری مادام‌العمر را در دانش‌آموزان تقویت کنند.»

وی ادامه داد:«در ماه‌های اخیر،جلسات متعددی میان مدیران وزارت آموزش‌وپرورش، صاحب‌نظران علوم تربیتی،معلمان باتجربه و پژوهشگران برگزار شده تا ابعاد این تغییرات مورد بررسی قرار گیرد.برخی منابع غیررسمی از احتمال حذف یا ادغام برخی واحدهای درسی کم‌کاربرد و جایگزینی آن‌ها با مهارت‌های نوین مانند سواد‌رسانه‌ای، آموزش فناوری‌های نو،آشنایی با محیط‌زیست و مهارت‌های زندگی خبر می‌دهند.»

 طاهری بیان کرد:«امروز دانش‌آموزان در فضای مجازی و محیط اجتماعی گسترده‌ای زندگی می‌کنند که به سرعت درحال تغییر است.نظام آموزشی نمی‌تواند با همان محتوای قدیمی پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.بنابراین، بازنگری کتب درسی امری اجتناب‌ناپذیر است.»

وی همچنین تأکید کرد:« این تغییرات اگر با پژوهش،نیازسنجی دقیق و بهره‌گیری از نظر معلمان انجام شود،می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد و دانش‌آموزان را برای ورود به جامعه و بازار کار آماده‌تر کند.»

این تحلیلگر مسائل آموزشی  اضافه کرد:«از دیگر برنامه‌های در حال بررسی،تقویت محتوای عملی و کارگاهی درکنار مباحث نظری است.این اقدام می‌تواند دانش‌آموزان را از یادگیری صرفِ تئوری خارج کرده و آن‌ها را به سوی تجربه عملی و کاربردی سوق دهد.»

طاهری در ادامه اظهار کرد:«برخی والدین و معلمان نیز نسبت به این تغییرات واکنش مثبت نشان داده و آن را نشانه‌ای از پویایی نظام آموزشی می‌دانند،اما در عین حال تأکید می‌کنند که اجرای این تغییرات باید تدریجی و با آموزش معلمان همراه باشد تا دانش‌آموزان دچار سردرگمی نشوند.»

وی در پایان گفت:« وزارت آموزش‌وپرورش با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی و استفاده از نظرات کارشناسان داخلی،در مسیر طراحی کتب درسی آینده‌نگر و مهارت‌محور گام برمی‌دارد.این اقدام اگر به‌درستی پیاده شود،می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش عمومی کشور باشد.»

 

 

خبرنگار : دانش‌آموز:مهرسانا سلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار