دبیر ادبیات دبیرستان بشرا شهرستان فردیس:
۳ ضلع مهم شکوفایی استعدادهای ادبی دانشآموزانمعلمان،خانوادهها و جشنوارههای ادبی هستند
کرج(پانا)-دبیر ادبیات دبیرستان بشرا شهرستان فردیس گفت:معلمان،خانوادهها و جشنوارههای ادبی سه ضلع مهم در شناسایی و شکوفایی استعدادهای ادبی دانشآموزان هستند؛ مسیری که علاقهمندی و رشد فردی و اجتماعی آنان را تقویت میکند.

مریم اسلامی درگفتوگو با پانا درخصوص پیشرفت دانشآموزان در رشتههای ادبی اظهار کرد :« معلمان و مربیان نخستین کسانیاند که میتوانند استعدادهای پنهان دانشآموزان را شناسایی کنند.آنها بادقت در نحوه نوشتن انشا،بیان احساسات و خلاقیتهای کلامی شاگردان،علاقه و تواناییهای ادبی آنان را کشف میکنند.تشویق معلمان،معرفی آثار ادبی مناسب و ایجاد فرصت برای بروز خلاقیت،مسیر رشددانشآموزان را هموار میسازد و نقش چراغ راه و مشوق اصلی را ایفا میکنند.»
وی افزود:«علاقه به رشتههای ادبی از چند عامل شکل میگیرد؛خانوادهای که کتابخوانی در آن ارزشمند باشد،شیوه تدریس جذاب و فضای خلاق مدرسه،آشنایی با الگوهای موفق ادبی و همچنین فرصتهای ابراز خلاقیت در فعالیتهای فرهنگی،از مهمترین عوامل تأثیرگذار هستند.»
اسلامی در ادامه بیان کرد:«جشنوارههای ادبی نیز فرصتی ارزشمند برای دانشآموزان فراهم میکنند تا آثار خود را ارائه دهند،رقابت سالم را تجربه کنند،بازخورد تخصصی بگیرند و درکنار همسالان علاقهمند به تبادل تجربه بپردازند.این تجربهها اعتمادبه نفس را افزایش داده و انگیزه ادامه مسیر را تقویت میکنند.»
وی در پایان خاطر نشان کرد:«هرکدام از مهارتهای ادبی نقش ویژهای در پرورش شخصیت افراد دارند؛شعر تخیل و زیباییدوستی را تقویت میکند،داستاننویسی قدرت روایتگری و همدلی را بالا میبرد،نقد ادبی اندیشه انتقادی را پرورش میدهد و روزنامهنگاری مهارتهای ارتباطی و مسئولیت اجتماعی را افزایش میدهد.در این میان،داستاننویسی و روزنامهنگاری بیشترین تأثیر را در رشد فردی و اجتماعی دانشآموزان دارند؛زیرا هم بیان خلاقانه را پرورش میدهند و هم زمینه ارتباط مؤثر با جامعه را فراهم میسازند.»
ارسال دیدگاه