فعالحوزه رسانه درالبرز:
رسانههای محلی، سوادرسانه بومی را بنا می کنند
کرج (پانا) -با توجه به اینکه رسانههای محلی نقش بسیار پررنگی در ترویج سوادرسانهای در مدارس دارند یکی از فعالین این حوزه گفت: رسانههای محلی میتوانند محتوای سوادرسانهای را با توجه به مسائل و چالشهای خاص منطقه یا شهر خودشان بومیسازی کنند.

رضا رجبی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«رسانههای محلی معمولاً با مدارس و جوامع محلی ارتباطات قویتری دارند،این ارتباط نزدیک باعث میشود که راحتتر بتوانند به مدارس نفوذ کنند و برنامههای آموزشی خودشان را ارائه دهند،وقتی محتوا برای دانشآموزان ملموستر باشدیادگیری هم عمیقتر میشود.»
وی افزود:«اینگونه رسانهها میتوانندبا برگزاری کارگاهها و بازدیدها،فرصت تجربه عملی را برای دانشآموزان فراهم کنند،مثلاً دانشآموزان را با فرایند تولیدخبر آشنا یا به آنها اجازه دهند خودشان محتوای رسانهای تولید کنند.»
رجبی اضافه کرد:«ازآنجایی که این رسانهها معمولاً برای مردم منطقه شناختهشدهتر و قابل اعتمادتر هستند،پیامهای مربوط به سوادرسانهای از طریق آنها اعتبار بیشتری پیدا میکند؛رسانههای محلی میتوانند نقش یک پل ارتباطی را بازی کرده و مفاهیم سوادرسانهای را به خانوادهها منتقل کنند تا این آموزش فقط محدود به مدرسه نباشد.»
فعال حوزه رسانه در خصوص همکاری مستمر با مدارس اظهار کرد:«این آموزشها و دیدارها نه فقط یکبار،بلکه به صورت منظم باید کارگاههای عملی سوادرسانهای برای دانشآموزان و حتی معلمان برگزار کنندچراکه رسانهها میتوانندبا همکاری معلمان بخشی از منابع آموزشی از قبیل پادکست، ویدئوهای کوتاه و مقالات ساده در مورد سوادرسانهای تولیدکنند که در کلاسها استفاده شود.»
وی گفت:«حتی میشود در نشریات، وبسایتها یا برنامههای رادیویی و تلویزیونی محلی،یک بخش ثابت به سوادرسانهای اختصاص پیدا کند و مسابقات تولید محتوای رسانهای با موضوعات مرتبط برای دانشآموزان برگزار نمایند.»
رجبی ادامه داد:«علاوه بر رسانههای سنتی،شبکههای اجتماعی محبوب بین نوجوانان هم باید فعال باشند و محتوای سوادرسانهای را با زبان و فرمتهای جذاب برای آنها ارائه دهند،حتی محتوای زیرا این رسانهها در قالبهای پادکست یا ویدئوهای کوتاه و انیمیشن تولیدکننده برای دانشآموزان جذابتر است.»
فعال حوزه رسانه در پایان گفت:«باید معلمان را با اصول سوادرسانهای آشنا کنیم تا بتوانند این مفاهیم عمیق را در درسهای خودشان ادغام کرده و به دانش آموزان منتقل کنند.همچنین کارگاههایی برای والدین برگزار شود تا آنها هم با چالشهای فضای مجازی و راههای ترویج سوادرسانهای در خانه آشنا باشند.»
ارسال دیدگاه