معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش بر مبنای برنامه عملیاتی و تقویت منابع انسانی، آماده آغاز سال تحصیلی جدید است
تهران (پانا) – معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونان و مدیران کل استانها با محور توسعه عدالت آموزشی و پروژه مهر، با تشریح رویکردها و برنامههای وزارت متبوع برای سال تحصیلی پیش رو، از اولویتبخشی به کیفیت آموزش، تقویت سامانههای نظارتی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت نیروی انسانی خبر داد و اظهار کرد: آموزش و پرورش با اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ و تعامل سازنده میان استانها، در مسیر رفع دغدغههای مدارس و تحقق اهداف بالادستی حرکت میکند.

علی فرهادی، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها که با محوریت توسعه عدالت آموزشی، برنامههای پروژه مهر و کیفیتبخشی به آموزش برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقشآفرینی مدیران کل استانها در نیل به اهداف کلان دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: موفقیت برنامههای آموزش و پرورش منوط به همافزایی، برنامهریزی منسجم و تأکید بر کیفیتمداری در تمام زمینههاست.
وی ضمن تأکید بر اهمیت اسناد بالادستی و سیاستهای کلان کشور، تصریح کرد: برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ در بستر اهداف سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده و تمامی معاونتها، حوزهها و حوزههای ستادی و اجرایی موظف به رعایت اصول و راهبردهای این سند مهم هستند.
فرهادی افزود: این برنامه، حاوی ۳۵۳ برنامه و بیش از ۱۰۹۰ اقدام اجرایی بوده و با تقسیم مسئولیتها و تعیین شاخصهای عملکردی، به صورت مرحلهای و نظاممند در سطح استانها به اجرا درمیآید.
وی در توضیح فرآیند اجرایی برنامه بیان کرد: فرآیند پایش و ثبت روزانه و هفتگی تمام اقدامات، از طریق سامانه ویژهای که به همین منظور طراحی شده، انجام میشود و انتظار میرود مدیران کل و کارشناسان استانها با حساسیت ویژه، ضمن مطالعه مستمر محتوای برنامه، نسبت به تحقق کامل هر محور و ارائه بازخورد منظم اقدام کنند تا در پایان سال، ارزیابی دقیقی صورت گیرد.
فرهادی با اشاره به آمادهسازی مدارس برای پروژه مهر گفت: تمام استانها باید تا زمان آغاز سال تحصیلی، ضمن رصد مستمر نیازهای مدارس، با تعامل فعال و پیگیری تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز و برنامهریزی مناسب، زمینه ورود آرام و با انگیزه دانشآموزان و معلمان را به مدارس فراهم کنند.
او همچنین به تجهیز و بازسازی مدارس روستایی و مناطق کمتر برخوردار، به عنوان یکی از اولویتهای جدی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی آتی اشاره کرد و از مدیران خواست در این خصوص نظارت و اهتمام ویژه داشته باشند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع تامین و ساماندهی نیروی انسانی پرداخت و اظهار داشت: امسال با مدیریت مناسب منابع انسانی، جذب نیروهای تازه از طریق آزمونهای استخدامی و جذب فارغالتحصیلان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، تلاش شده تا نیاز مدارس به نیروی انسانی با اولویت معلمان کلاس درس برآورده شود تا کمبودی در این خصوص احساس نشود.
وی افزود: فرآیند رسیدگی به پرداخت پاداش استمرار خدمت فرهنگیان بازنشسته و رفع دغدغه واجدان شرایط نیز با دقت و در کمترین زمان انجام شده و افرادی که به دلایلی تاکنون موفق به دریافت پاداش نبودند، مورد حمایت ویژه قرار گرفتهاند تا حقی از هیچ نیروی خدوم و بازنشسته ضایع نشود.
فرهادی همچنین با اشاره به حساسیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی به عنوان یک مطالبه عمومی و اساسی، گفت: توسعه عدالت آموزشی، توجه به مناطق محروم، ایجاد فرصتهای برابر و نگاه ویژه به سند تحول بنیادین، واجبترین ماموریت این وزارتخانه است و تحقق این راهبردها مستلزم همکاری تمامی سطوح مدیریتی و نظارت مستمر است.
او یادآور شد: در برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴، بخش عمدهای از طرحها، لوایح، آییننامهها، دستورالعملها، طراحی سامانهها، تدوین اسناد و طراحی برنامههای اجرایی تدوین شده که انتظارات بالایی از کارشناسان و مدیران استانها برای پیگیری، اجرا و مستندسازی وجود دارد. لازم است کلیه ابلاغها، گزارشها و عملکردها به موقع و در قالب تعیین شده ثبت شود تا در فرآیند ارزیابیها، عملکرد دقیق هر منطقه و استان مشخص باشد.
در پایان، فرهادی ضمن تقدیر از زحمات مدیران کل و همراهی همیشگی همکاران حوزه برنامهریزی و منابع انسانی، ابراز امیدواری کرد: با همت جمعی، همکاری و هماهنگی بینبخشی و اتکا به کار جهادی و خرد جمعی، وزارت آموزش و پرورش بتواند سال تحصیلی آینده را با نگاه به ارتقای کیفیت، تحقق عدالت و رضایت فرهنگیان و دانشآموزان آغاز کند.
ارسال دیدگاه