مشاور آموزشی رئیسجمهور تاکید کرد:
سواد؛ محور توسعه و اولویت راهبردی دولت چهاردهم
تهران (پانا) - مشاور آموزشی رئیسجمهور با تاکید بر سواد بهعنوان «محور توسعه پایدار»، بیسوادی را عامل تشدید فقر، نابرابری و هزینههای سنگین اقتصادی دانست و بیان کرد: ۴۳ درصد بزرگسالان بیسواد در فقر مطلق زندگی میکنند و سالانه ۳.۴ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل میشود. دولت اولویت خود را «عدالت آموزشی» و جذب بازماندگان از تحصیل اعلام کرد.

شهرام یزدانی، در مراسم اختتامیه دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش ابتدایی که بهصورت برخط برگزار شد، با تاکید بر نقش بنیادین سواد در توسعه پایدار کشور، بر ضرورت توجه همهجانبه به آموزش و پرورش به عنوان راهبردیترین حوزه حکمرانی تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه سواد، محوریترین عامل توسعه کشور است، گفت: بیسوادی عامل محرکه بسیاری از چرخههای معیوب اقتصادی، اجتماعی و سلامت است. بررسیها نشان میدهد که اطلس مناطق محروم کشور با نقشه بیسوادی، فقر و بیماری انطباق کامل دارد و این زنگ خطری جدی برای نظام حکمرانی است.
یزدانی افزود: طبق آمار، ۴۳ درصد از بزرگسالانی که تحصیلات کافی ندارند، در فقر مطلق بهسر میبرند. بیسوادی والدین، به ویژه مادران، نقشی بیبدیل در عدم موفقیت تحصیلی کودکان دارد. تحقیقات نشان میدهد ۷۲ درصد از کودکانی که دارای سواد پایین هستند، قادر به تکمیل تحصیلات خود نیستند.
وی همچنین با تاکید بر تأثیر اجتماعی سواد گفت: در میان مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت، سواد مادران مهمترین عامل شناخته شده است. هیچ عاملی به اندازه سواد مادر ایرانی بر سلامت خانواده و جامعه اثرگذار نبوده است.
از منظر اقتصادی نیز، یزدانی عنوان کرد: بیسوادی با کاهش بهرهوری نیروی انسانی، سالانه بیش از ۳.۴ میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل میکند. از این میان، تنها هزینههای مرتبط با سلامت ناشی از بیسوادی، بیش از ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تنها یک مداخله اساسی در حکمرانی کشور صورت گیرد که آثار مثبت گستردهای به همراه داشته باشد، بدون تردید آن حوزه، آموزش و پرورش خواهد بود.
مشاور آموزشی ریاستجمهوری با تاکید بر اولویت دولت در این زمینه افزود: از روز نخست انتصاب، رئیسجمهور با جدیت موضوع عدالت آموزشی و کاهش بازماندگان از تحصیل را پیگیری کردهاند. بازماندن حتی یک کودک از تحصیل، علامتی از ضعف در حکمرانی است. باید به سمت هدف صفر کردن آمار بازماندگان از تحصیل پیش برویم؛ چه در ساخت مدرسه و چه در رفع موانع اجتماعی و اقتصادی دیگر.
وی در پایان با اشاره به نقش تحولآفرین آموزش گفت: هدف نهایی، اثربخشی آموزش است؛ اینکه تلاش خانوادهها و نظام آموزشی منجر به یادگیری واقعی، تغییر رفتار پایدار و شکلگیری هویت دانشآموزان شود. امروز کشور ما در یک فرصت تاریخی قرار دارد؛ رئیسجمهوری که آموزش و پرورش را در صدر اولویتها قرار داده، وزیری کارآمد و مجموعهای از مدیران نخبه در ردههای مختلف. این نویدبخش آیندهای پویا و درخشان برای ایران عزیز است.
ارسال دیدگاه