حسین درودی*
واقعه عاشورا چگونه حق و باطل را از هم جدا میکند
تهران (پانا) - برای شناخت واقعه عاشورا نیاز است از باطن این بخش از اسلام به ظاهرش پرداخته شود چراکه این حادثه تاریخی در هر زمان و مکان میتواند کاربرد تمام ساحتی داشته باشد و موقعیت و وظیفه مظلوم و ظالم و همچنین حق و باطل را معین و مشخص کند.

امروز بسیاری از مردم جهان با توجه به نبرد مقتدرانه ایران اسلامی با نظام استکباری و نیروی نیابتی آن یعنی رژیم جنایت پایه صهینونیستی در انتظار این هستند که بدانند مردم ایران به ویژه رهبری آن شجاعت مثل زدنی در برابر این دشمنان بی خرد و بی رحم را از کجا و چه کسی الهام گرفته اند از همین رو لازم ضروری است جهت عمق باطنی این نظام تربیت پیشه به باطن عاشورای حسینی از زاویه و نیز پنجره صحیفه امام سجاد (ع) پرداخته شود.
ویژگی های امام زین العابدین و امام العارفین در کربلا
۱- تدریس باطن عاشورا در قالب مناجات لطیف و عرفان اصیل اسلامی مانند شعار باطن شناختی حضرت زینب در جواب عبید الله بن زیاد (ما رأیت الا جمیلا)
۲- گزارشگری از وقایع سهمگین کربلا و به زبان امروز روضه خوانی بدون واسطه در مدت ۳۰ سال برای مردم گوچه و بازار
۳- رمز گشایی از برخی صحنه های کربلا مانند مناجات پدر بزرگوارش با خداوند در بحبوجه نبرد مانند نماز ظهر عاشورا و حالت استیصال و تنهایی با خالق یکتا مانند بی رحمی های دشمن به کودکان حضرت سید الشهدا و تدریس درس بندگی و تبیین اوج گرفتن حضرت از فرشتگان مقرب الهی مانند مناجات حضرت(الهی رضا برضاک)
۴- تبلیغ خون امام حسین (ع) از طریق سجده بر تربت پاک و پاگیزه کننده پدر مهربان خویش و نیز برکات کنار زدن پرده های هفتگانه حجاب در مناجات با خداوند متعال توسط نمازگزار
۵- بوسیدن رگ های گردن حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نیز دل نوشته افشاء کننده علل ستیز یزید با حضرت و نگارش بر روی قبر که این قبر کسی است که میان دو نهر آب به شهادت رسیده است.
۶- تبیین و پاسخگویی چند وجهی به انتشار شبهات و تهمت های دستگاه اموی به حضرت سید الشهدا مانند خروج بر خلیفه و چشم داشت بر حکومت و عدم آگاهی از شکست در کربلا
۷- افشای یزید و یزدیان در شام با سخنرانی الهام گرفته از آثار آباء و اجداد خویش و نیز فقرات اذان نماز بر بالای منبر در حضور سفرای خارجی و امرای داخلی و آگاه سازی مردم عالم و هدایت بشر به سوی صراط امامت
۸- هدایت علاقمندان به اهل بیت (ع) مانند جمعیت توابین و انتقام خواهی مختار بن ابی عبیده ثقفی و همچنین متقاضیان تبعیت از امامت
صحیفه سجادیه گنجی است که برای اهل توحید و آزادمنشی پایان پذیری ندارد چراکه این کتاب ادبیات با خالق هستی و نیز زبان ملائکه الله را به بشر آموزش می دهد و از همه مهمتر تفاوت میان امام و امت را در سخت ترین نبرد انسان با شیطان انسی و جنی تفسیر و تبیین میدانی می کنند و سبک کارگشایی در پیچ و خم های زندگی مؤمنین را به زیبایی ترسیم کرده اند؛ از همین رو است که مقام معظم رهبری و امام جامعه اسلامی جهت غلبه بر دشمن دون پایه رژیم صهینونیستی دستور به قرائت سوره مبارکه فتح و دعای ۱۴ صحیفه سجادیه را داده اند.
چرا به کتاب صحیفه سجادیه اخت القرآن و زبور آل محمد و انجیل اهل بیت نسبت داده می شود؟
از آن رو که در مثلث اندیشه شناسی و اندیشه سازی و اندیشه نمایی بشری یکی از ضروریات و ملزومات تعریف انسان شناختی بصورت تمام ساحتی است که تفکیک میان جسم و جان آدمی پدید نیاید بدین سبب باید زیر ساخت سازی صورت گیرد تا مرز میان انسان با حیوانات به گونه ایی مشهود گردد که انسان قیمت خویش را فقط فردوس برین بداند و بس و منکر زیست ابدی نگردد.
کتاب انجیل اصیل اگر بدون تحریف و تصحیف باشد مملو از مناجات آسمانی است بر خلاف کتاب تورات اصلی که منطوی احکام توحیدی می باشد و لکن قرآن حکیم به سبب معجزه و مانا بودن و ساختار محیط بر زمان و مکان قادر است تمام کتب آسمانی را در چتر حمایتی همه جانبه خود داشته باشد تا فهم دو کلید واژه ابتداع و اختراع آمده در دعای اول صحیفه پیام تربیتی آن عبارت است از اینکه انسان نسبت به خالق هستی به قیاس باطل دچار نگردد و به انکار قدرت خداوند گرفتار نشود؛ اینکه انسان خداوند بی نیاز و خودش را در یک سبد هم سطح و هم قرینه معادل سازی می کند که نتیجه شوم آن این می شود که خالق هستی را برای خواهش ها و تمنیات خویش با عقیده بر محتاج بودن خداوند متعال مورد خطاب قرار می دهد و این سر منشأ تمامی نا امنی ها و جنایات بشر در طول تاریخ انسان بوده و خواهد بود.
چرایی شرک انسان در امتحانات الهی
انسان در برخوداری از نعمات الهی او را کریم و در امتحانات و ابتلائات و ناکامی ها و تلخی های زیست خویش حق تعالی را دشمن و اهانت گر به خود وجدان می کند که این سبک خداشناختی سبب می گردد محبت خداوند به انسان را انفعالی و فقیرانه در ذهن خود مهندسی می کنند از همین رو سبک زندگی آدمی مشرکانه و مزورانه و شیطان سالار می گردد.
تطهیر سازی کتاب انجیل توسط صحیفه سجادیه
کتاب قیم صحیفه سجادیه، مباحث غیرتوحیدی اناجیال را درخور زبان توحیدی و در شأن یک پیامبر برگزیده الهی نمیداند زیرا آن ادبیات در انجیل ها سبب آلودگی به شرک و اسیر و بنده شیطان شدن می گردد و در عوض غنای محتوایی و شکلی مناجات امام سجاد(ع) در پساعاشورای حسینی میرساند که در کدام بخشهای مناجات حضرت عیسی بن مریم(ع) و در اناجیال(انجیلهای چهارگانه)، تصرف و تحریف انجام شده است.
برای اثبات این مدعی میتوان از مضامین دعای یکم صحیفه سجادیه مستنداتی را برای اهل تحقیق تبیین کرد، در فرازهایی از دعای تطهیر کننده اول صحیفه سجادیه آمده است: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلاَ أَوَّلٍ کَانَ قَبْلَهُ وَ الْآخِرِ بِلاَ آخِرٍ یَکُونُ بَعْدَهُ اَلَّذِی قَصُرَتْ عَنْ رُؤْیَتِهِ أَبْصَارُ النَّاظِرِینَ وَ عَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِینَ اِبْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ ابْتِدَاعاً وَ اخْتَرَعَهُمْ عَلَى مَشِیَّتِهِ اخْتِرَاعاً ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ؛ حمد و سپاس خدای را، آن نخستین بیپیشین را و آن آخرین بیپسین را، خداوندی را که دیده بینایان از دیدارش قاصر آید و اندیشه واصفان از نعت او فروماند. آفریدگان را به قدرت خود ابداع کرد و به مقتضای مشیت خویش جامه هستی پوشید و به همان راه که ارادت او بود روان داشت و رهسپار طریق محبت خویش گردانید.» از فراز دعای امام زین العابدین (ع) می آموزیم که کلید واژه ابتداع قدرت و اختراع مشیت لازم. ضروری است در مراکز آموزشی برای انسان موحد و اهل ایمان تفسیر و تبیین گردد تا معنای عظیم و عمیق ( هیهات منا الذله) عاشورا به عنوان یک سلاح شکست ناپذیر درک و دریافت گردد.
در بحث اول و آخر دعای نخست این مجموعه بی نظیر میرساند که تثلیث در اناجیال ساخته ذهن بشری است و حتی در محاورات زبان فارسی هم اصطلاح «اول خدا، دوم شما» رایج شده است که به نظر میرسد از جمعیت مسحیت به میان جامعه مسمانان راهیافته است و بشر پیوسته خدایی را که در ذهن خویش میسازد، را به دلیل حب ذاتی که از حس وجودی خلقت خویش دارد دچار توهمی می شود که خود خواهی خویشتن را مقدم بر خالق هستی میداند در صورتی که هستی اولین انسان یا همان حب ذات از آفریدگار وجود است از همین رو به افرادی که به آنان نیاز مادی یا معنوی دارند در رتبهسازی ذهنیاش، مقام دوم را اعطا میکند، یعنی مداوم با تضادی همیشه درگیر بوده و هست؛ زیرا خالق بینیاز را با خلق محتاج در ذهنش جمع کرده و جای داده که در نتیجه او را به دوگانگی مزاحم و تحیرآور و تعجب آفرین گرفتار ساخته که علامت و نشان این مدعی سرگشتگی و سیراب نشدن درون انسان خود باخته و منفعل عصر رسانه امروز است که البته این درد بی درمان در جهان معاصر بر هیچ بنی بشری قابل کتمان نیست.
از همینرو، حضرت امام زین العابدین و امام العارفین بعد از واقعه عاشورا نیاز اصلاح امت جد بزرگوارش را ترمیم و تصحیح اعتقادی ظاهری و باطنی تشخیص داد زیرا براین باور بودند که مسمانان نیاز دارند بدانند در کربلا چرا امام حسین (ع) پیشنهاد مذاکره و تسلیم را ذلت و شرک تشخیص دادند، چون حضرت بر این پایه اعتقادی بودند که این خداوند هستی است که قادر است نیاز سنجی حقیقی از بندگانش داشته و در نهایت از عزت بی بدیل خویش به آنها اعطا کند و آنها را غنی و قانع کرده و آرامش بخشد چراکه خدای محتاج نمی تواند به انسان محتاج عزت و قدرتی را بدهد که خود به آن نیاز دارد در کربلا هم اثبات شد امام حسین (ع) از خلق اظهار بی نیازی کرد حتی موجودات ماورایی از همین رو خداوند منان ایشان را عزیز ابدی کرد و این نیاز هر انسانی است که اگر قصد حاجتروایی حقیقی و بی نیازی از خلق را دارد می باید به حضرت سرور و سالار شهیدان کربلا اقتدا بکند، به همین منظور حضرت امام سجاد (ع) بعد از آن همه مصائب بر خاندان آل الله به تبیین اعتقادی جهت نجات امت رسول الله (ص) در نجات از حیرت ضلالت و گمراهی ترکیبی اقدام کردند.
پژوهشگر علوم تربیتی و مدرس سند تحول بنیادین
ارسال دیدگاه