مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:
ایجاد تحول با نقش دادن به دانشآموزان میسر میشود
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در نشستی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و سایر اعضای ائتلاف نماد استان چهارمحالوبختیاری به بررسی آسیبهای محیط دانشآموزی در استان پرداخت.

سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، در نشستی با مسئولان عضو ائتلاف نماد استان ضمن تشکر ویژه از استاندار، معاون سیاسی امنیتی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر مدیران دستگاههای اجرایی استان، خواستار نگاه تحولی و خروجیمحور در مقابله با آسیبهای اجتماعی شد.
وی با اشاره به طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) بهعنوان خروجی دغدغهمندی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۴، گفت: نماد یک برنامه صرفاً آموزش و پرورشی نیست، بلکه یک اقدام فراقوهای است که با مشارکت ۱۴ دستگاه شکل گرفته و هدف آن مراقبت همهجانبه از کودکان و نوجوانان کشور است.
ابراهیمی با ابراز نگرانی از آسیبهای اجتماعی در برخی مناطق استان گفت: باید با همافزایی دستگاههای استانی، یک بسته مداخلهای فوری برای مدارس و خانوادهها طراحی و اجرایی شود.
وی در ادامه افزود: آسیبهای اجتماعی مسئلهای نیست که با دستورالعمل و بخشنامه حل شود. باید از نگاه صرفاً اداری و شکلی عبور کرده و با دغدغهمندی واقعی به میدان بیاییم. وقتی مسئله به فرزندان ما گره میخورد، دیگر کمبود اعتبار و نیرو معنا ندارد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اشاره به نقش حیاتی خانواده در این حوزه افزود: بالاترین عامل آسیبهای اجتماعی در کشور، براساس پایشهای ملی، ناکارآمدی و بحران در نهاد خانواده است. ما نهاد متولی خانواده نداریم و والدین ما آموزش لازم را برای ایفای نقش تربیتی دریافت نکردهاند. اگر به والدگری بهاندازه گواهینامه رانندگی اهمیت داده میشد، بسیاری از مشکلات امروز ما کمتر بود.
ابراهیمی با اشاره به آمادهبودن محتوای برنامه ملی نماد، افزود: همه ابزارهای لازم شامل ۱۰ مهارت ارتقای تابآوری و اجتماعی، برای سه گروه والدین، فرهنگیان و دانشآموزان آماده است.
وی همچنین پیشنهاد تشکیل شورای مشورتی نوجوانان در استان را مطرح کرد و افزود: تا زمانی که نوجوانان را فقط مخاطب قرار دهیم و به آنها نقش ندهیم، تحولی رخ نخواهد داد. در دوران دفاع مقدس نوجوانان میداندار بودند و رشد کردند. امروز نیز باید به آنان نقش بدهیم، اشتباهشان را بپذیریم و با سعهصدر تربیتشان کنیم. نوجوان میتواند خانواده را، مدرسه را و حتی جامعه را متحول کند.
در ادامه نشست، عبدالعلی ارژنگ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن بیان دغدغههای موجود در خصوص آسیبهای اجتماعی نوجوانان در استان، خواستار استمرار جلسات با فاصله زمانی دو هفتهای و با خروجی مشخص شد.
وی همچنین گفت: تا زمانی که تنها به گزارشنویسی و طرح مسئله بسنده کنیم، هیچ مشکلی حل نمیشود. ما نیازمند اقدام، پاسخگویی و پذیرش مسئولیت هستیم.
ارژنگ با اشاره به تجارب موفق در مدیریت بحرانهای امنیتی و اجتماعی در کشور گفت: در جنگ دوازدهروزه با بسیج مردمی پیروز شدیم؛ در اینجا هم اگر همه ظرفیتها پای کار بیایند، میتوانیم آمار آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم.
معاون استاندار همچنین خواستار بررسی دقیق وضعیت جذب اعتبارات توسط دستگاههای مختلف در حوزه آسیبهای اجتماعی شد و تأکید کرد: باید مشخص شود کدام دستگاهها موفق به جذب اعتبار شدهاند و این منابع در کجا هزینه شده است.
بهمن خدادادی؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آسیبهای اجتماعی استان آمادگی خود را برای اجرای برنامههای موثر و متمرکز با همکاری سایر دستگاهها اعلام کرد.
همچنین، مدیرکل کمیته امداد نیز با اعلام آمادگی برای حمایت از دانشآموزان دارای فقر مالی که تحت پوشش نهاد خاصی نیستند، افزود: در قالب طرح جامعه دانشآموزی، میتوانیم بخش قابل توجهی از دانشآموزان نیازمند را پوشش دهیم.
در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر اعضا بر ضرورت تغییر نگاه از اقدامهای نمایشی به اقدامهای مؤثر، میدان دادن به نوجوانان، شفافسازی عملکرد دستگاهها و بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای، مساجد و نهادهای فرهنگی برای آگاهیبخشی به خانوادهها تأکید کردند.
براساس این گزارش، ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه سفر خود با حضور در برنامه تلویزیونی «زیر یک سقف» به میزبانی صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، به تشریح نقش خانواده در سلامت روان کودکان، نوجوانان و جوانان پرداخت.
وی ضمن قدردانی از مهماننوازی مردم خونگرم و صمیمی چهارمحال و بختیاری، گفت: خانواده نخستین و اساسیترین نهاد اجتماعی است که در شکلگیری و رشد روانی، تربیتی و اجتماعی فرزندان نقش تعیینکنندهای دارد. از آنجا که کودکان در دل خانواده رشد میکنند، اگر بناست سلامت روان داشته باشند یا درمان شوند، این نیز باید در بستر خانواده محقق شود.
ابراهیمی با بیان اینکه والدگری نیازمند آموزش و مهارت است، افزود: همانگونه که برای رانندگی نیاز به آموزش و آزمون داریم، برای ایفای نقش مؤثر در تربیت فرزند نیز باید مهارت کسب کنیم. متأسفانه بسیاری از والدین بدون آموزش وارد عرصه خطیر تربیت میشوند و همین امر میتواند منجر به بروز آسیبهای روانی و اجتماعی در فرزندان شود.
وی با اشاره به اهمیت شناخت ویژگیهای رشدی کودکان و نوجوانان گفت: نوجوانی دورهای است که در آن فرزندان تمایل به استقلال و ابراز وجود دارند. اگر والدین با این تحولات آشنا نباشند، رفتارهای طبیعی نوجوان را بهاشتباه نوعی بیاحترامی یا لجبازی تلقی میکنند.
ابراهیمی با انتقاد از مقایسه فرزندان با نسلهای گذشته افزود: نوجوان امروز با چالشهای فراوانی از جمله فضای مجازی روبروست که تربیت و تابآوری متفاوتی را میطلبد. نسل جدید به دلیل مواجهه مداوم با این فضا، نیازمند پرورش مهارت تفکر انتقادی و قدرت تصمیمگیری است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از طرحهای آموزشوپرورش برای تابستان خبر داد و گفت: طرح "هر مدرسه، یک پایگاه سلامت روانی-اجتماعی" به همه استانها ابلاغ شده است. بر اساس این طرح، مشاوران مدارس با دانشآموزان در تماس خواهند بود تا در صورت نیاز، خدمات مشاورهای ارائه دهند.
ابراهیمی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷ مرکز مشاوره فعال آموزشوپرورش خدمات روانشناختی رایگان ارائه میدهند. همچنین خط ملی مشاوره ۱۵۷۰ نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پاسخگویی به والدین و دانشآموزان در سراسر کشور است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در پایان از خانوادهها خواست با اصلاح نگرش نسبت به تربیت فرزندان، آنان را برای مواجهه با چالشهای زندگی آماده کنند و گفت: فرزندان ما برای رشد نیاز به مواجهه با مشکلات دارند. مراقبت افراطی، آنها را آسیبپذیر میسازد. والدین باید به جای حذف چالشها، فرزندانشان را در عبور از آنها توانمند کنند.
ارسال دیدگاه