دبیر جشنواره سیلک کاشان:
«نمانقالی» سبکی نوین برای گسترش نقالی است
بروجن (پانا) - دبیر جشنواره سیلک کاشان، «نمانقالی» را سبکی جدید برای گسترش هنر نقالی و آشتی مردم با هنر آیینی - سنتی و نمایشهای ایرانی دانست.

مسعود نوریفرد، دبیر جشنواره سیلک کاشان در مورد چگونگی ابداع سبک نمانقالی در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «اساساً سبک نمانقالی، یک شیوه اجرایی و تلفیقی از نقالی و نمایش آئینی سنتی است. به جهت اینکه دنیا به سوی پیشرفتها حرکت میکند و مخاطبان ما نسل جدید، کودکان و نوجوانانی هستند که باید با ما ارتباط برقرار کنند و همینطور با توجه به اینکه خواستار استفاده از نقالی در موضوعات مختلف مانند نقل مفاخر، مکانها و... برای ترویج و گسترش آنها بودهام، برای اینکه امکان نداشت که از خود نقالی برای آنها استفاده شود از شیوه نمانقالی استفاده کردم که تاکنون استفاده نشده بود.»
وی در رابطه با سبک نمانقالی افزود: «با قرار دادن هوشمندانهٔ کاراکتر سیاه که یک شخصیت از نمایش آئینی سنتی و هنر نقالی که گونهای از نمایش آئینی سنتی است، برای بیان گونهای از نقلها و طومارهایی که توسط بنده نوشته شده و دارای جذابیت کمتری به لحاظ نمایش بودند، از این شیوه استفاده کردهام؛ برای مثال در سال ۱۳۸۹ برای نقل زندگی امیرکبیر، بعد از آن برای نقل زندگی قیاسالدین جمشیدی کاشانی و پس از آن نیز برای نقل مکانها مانند سیلک از این سبک استفاده کردهام.»
نوریفرد در رابطه با فواید استفاده از این سبک تصریح کرد: «هنگامی که قصد نوشتن طوماری راجع به یک مکان تاریخی، مثل تپههای سیلک که دارای ۸۰۰۰ سال قدمت هستند را داشته باشید، اکت نمایشی همانند داستانهای شاهنامه وجود ندارد؛ زیرا در داستانهای شاهنامه فردوسی، رزم و بزم، اکت نمایشی وجود دارد و مخاطب توجه کامل به نمایش دارد، اما در یک واقعهی تاریخی این امکان از شما گرفته میشود حالتهای نمایشی آن کم یا به طور کامل حذف خواهد شد.»
نوری فرد در ادامه بیان داشت: «در نقل تپههای سیلک کاشان که دورههای تاریخی روایت میشوند و بنده خواستار ایجاد جذابیت در اجرا برای گردشگرانی بودم که از آنجا بازدید میکردند، از این شیوه استفاده نمودم که در اصل توسط خودم ابداع شده بود و نام آن را نمانقالی نهادم. نمانقالی از ترکیب کلمات نمایش و نقالی به دست آمده است.»
مدرس نمایشهای آئینی سنتی در مورد نقش این سبک در ترویج هنر نقالی اظهار کرد: «به طور کلی این سبک میتواند در ترویج نقالی بسیار کمک کننده باشد؛ چرا که هنگامی که در نوروز بنده در باغ جهانی فین کاشان با این سبک نقالی کردم و زندگی امیرکبیر را برای مخاطبان به تصویر کشیدم، بیش از ۵۰ هزار نفر بازدید کنندهای که در آنجا از باغ فین بازدید میکردند و اجراهای من را مشاهده نمودند، در همان روزها و در همان سالها نیز این اتفاق ادامه پیدا کرد. لازم به ذکر است که هر ساله نیز این رویداد رخ میدهد و این کار واسطهای شد تا افراد زیادی با هنر نقالی آشنا و به آن علاقهمند شوند.»
مسعود نوریفرد ادامه داد: «بسیار اندیشیدم که چطور متنهایی که حالتهای نمایشی ندارند را با شیوهی نقالی ترکیب کنم؛ چرا که قصد بنده استفاده از هنر نقالی در بیان مطالبم بود و حالا برای انجام این کار به یک سیاهباز که علاوه بر سیاهبازی، با هنر نقالی آشنایی کامل و توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد، نیاز بود.»
نوری فرد افزود: «از دیگر موانع اجرای این ایده میتوان به این موضوع اشاره داشت که هنگام تصمیمگیری بر اجرای این ایده، افراد زیادی میتوانستند نسبت به آن حاشیهسازی کنند و همچنین باعث کنارهگیری بنده از این مسیر بشوند؛ اما نکته قابل توجه این است که با استمرار و اجرای صحیح این طرح و شیوه، همهی این چالشها را از من محفوظ نگه داشت و موجب گردید که سبکی جدید ایجاد شود. امروزه نیز مشاهده میشود که این سبک مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.»
وی خاطرنشان کرد: «نمانقالی بسیار مورد استقبال دیگران قرار گرفته است و در طی ۱۴ سالی که از آغاز این روش میگذشت، با وجود اینکه در روزهای نخست، بعضی افراد ایرادهایی از کار من میگرفتند اما بعدها متوجه شدم که این شیوه یک نوآوری بسیار جذاب و کارآمد بوده است که قابل استفاده میباشد.»
نوری فرد در پایان گفت: «جالب است بدانید در یکی از نمایشنامهها به اسم «مجلس زلیخا» در قسمتی که پردهخوان بر روی صحنه حاضر میشد تا پردهخوانی انجام دهد، یک سیاهباز وارد صحنه شد و اجراهای طنزگونهای با نقال داشت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. لازم به ذکر است که گرفتن تاییدیه از سوی استاد داوود فتحعلی بیگی باعث افتخار و خرسندی اینجانب در این مسیر بوده است.»
ارسال دیدگاه