معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
آخرین مهلت مصاحبههای تشخیصی تا ۳۱ اردیبهشت است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه مصاحبه تشخیصی نقش کلیدی در شناسایی مشکلات و نیازهای فردی دانشآموزان ایفا میکند، گفت ۳۱ اردیبهشت، آخرین مهلت برای انجام مصاحبه تشخیصی تعیین شده است.

سیداحمد موسوی در گفتوگو با پانا با تأکید بر اینکه طرح غربالگری یک اقدام مهم و اساسی در نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود، اظهار داشت: «طرح غربالگری روانشناختی با توجه به اهمیت سلامت روان دانشآموزان و نقش آن در موفقیت تحصیلی و زندگی آنها، یک سرمایهگذاری ارزشمند به شمار میرود. یکی از نکات قابل توجه در این طرح، میزان مشارکت بالای دانشآموزان تهرانی در تمامی مقاطع تحصیلی است. در مقطع ابتدایی، ۹۷.۰۱ درصد دانشآموزان در غربالگری روانشناختی شرکت کردند که نشاندهنده آگاهی و تعامل مثبت خانوادهها و نهادهای آموزشی با این طرح میباشد. در مقاطع متوسطه اول و دوم نیز به ترتیب ۸۴ درصد و ۶۷ درصد از دانشآموزان در این فرآیند مشارکت داشتند. این آمار، ضمن نشان دادن اهمیت این طرح در سطح جامعه، زمینه را برای برنامهریزیهای دقیقتر و هدفمندتر فراهم میآورد.»
وی با اشاره بر آمار مصاحبه تشخیصی دانشآموزان شهر تهران، خاطرنشان کرد: «پس از اتمام مرحلهی غربالگری، مصاحبههای تشخیصی با هدف بررسی دقیقتر موارد مشکوک و ارائه خدمات تخصصی آغاز شده است. این مرحله که تا پایان اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت، نقش کلیدی در شناسایی دقیق مشکلات و نیازهای فردی دانشآموزان ایفا میکند. اگرچه پیشرفت در این زمینه قابل توجه است، اما تکمیل این مرحله و ارائه گزارش نهایی، تصویری کاملتر از وضعیت سلامت روان دانشآموزان را ارائه خواهد داد.»
موسوی ادامه داد: «در کنار غربالگری و مصاحبه تشخیصی، نمونهبرگهای نظرخواهی از دانشآموزان پایه نهم نیز با مشارکت ۸۴ درصدی جمعآوری شده است. این اقدام، فرصتی طلایی برای شنیدن صدای دانشآموزان و درک بهتر نیازها و دغدغههای آنها فراهم آورده است. تجزیه و تحلیل این دادهها میتواند در برنامهریزیهای آموزشی و اصلاح رویکردهای تربیتی، نقش تعیینکنندهای داشته باشد.»
این مقام مسئول با اشاره بر مشارکت دانشآموزان شهر تهران در آزمون رغبت و توانایی، اظهار کرد: «آزمون رغبت و توانایی نیز با مشارکت بسیار خوب ۹۶ درصدی دانشآموزان به انجام رسیده است. این آزمون، به عنوان ابزاری کلیدی برای شناسایی استعدادها و علایق دانشآموزان، میتواند در هدایت تحصیلی و شغلی آیندهی آنان بسیار مفید باشد. تجزیه و تحلیل نتایج این آزمون و تطبیق آن با نتایج غربالگری، تصویری جامع از تواناییها و نقاط قوت دانشآموزان ارائه خواهد داد.»
وی افزود: «از دیگر جنبههای قابل توجه طرح نماد، رصد و پایش مستمر وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموزان است که میتواند به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی کمک شایانی کند. خط ملی ۱۵۷۰ نیز به عنوان یک ابزار حمایتی، آماده ارائه مشاوره و راهنمایی تربیتی - تحصیلی به دانشآموزان و خانوادههاست. این خط تلفن میتواند به عنوان پل ارتباطی میان دانشآموزان و متخصصان روانشناسی عمل کند و فضایی امن برای بیان مشکلات فراهم آورد. این اقدامات نه تنها در راستای شناسایی مشکلات موجود بلکه به منظور تسهیل فرآیند درمان و ارجاع به مراکز درمانی نیز طراحی شدهاند. خرده مقیاسهای مرتبط با آسیبهای اجتماعی و درمانی نیز به منظور ارزیابی دقیقتر وضعیت دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد. این رویکرد جامع و چندبعدی، میتواند به ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان کمک کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اهمیت طرح نماد، گفت: «این طرح با رویکردی جامع و پیشگیرانه، به شناسایی و حمایت از دانشآموزان در معرض خطر کمک میکند و زمینهساز ارتقای سلامت روانی و اجتماعی آنان میشود. با توجه به چالشهای روزافزون اجتماعی جوانان، ضرورت چنین طرحی بیش از پیش آشکار است. ما باید از ظرفیتهای موجود برای بهرهگیری از طرح نماد به عنوان ابزاری مؤثر در ساختن آیندهای روشنتر برای نسلهای آینده استفاده کنیم.»
ارسال دیدگاه