مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور تشکل‌ها:

سازمان دانش‌آموزی یک سازمان مولد، تولید کننده و مرجع تربیتی است

سازمان دانش‌آموزی تشکیل شد تا به نیازهای حیاتی که در مدرسه پاسخ داده نمی‌شد، پاسخ دهد

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور تشکل‌ها با بیان اینکه سازمان دانش آموزی تشکیل شد تا به نیازهای حیاتی که در مدرسه پاسخ داده نمی‌شد، پاسخ دهد و به عنوان بازوی توانای امور تربیتی قرار بگیرد، آن را یک سازمان مولد، تولید کننده و مرجع تربیتی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۵۷۱۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی یک سازمان مولد، تولید کننده و مرجع تربیتی است

نخستین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان دانش‌آموزی پایتخت با حضور علی نقی یزدان پناه مشاور وزیر در امور تشکل‌ها، مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، رحمت الله رضایی، معاون امور تشکل‌های سازمان دانش‌آموزی کشور، سیداحمد موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، نرگس مظفر رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و نمایندگان تشکل‌ها و مدیران و نیز نماینده مجلس دانش‌آموزان برگزار شد.

یزدان پناه ضمن تبریک هفته روابط عمومی شرح مبسوطی از دلایل تشکیل سازمان دانش آموزی بیان کرد و گفت: سازمان دانش آموزی تشکیل شد تا به نیازهای حیاتی که در مدرسه پاسخ داده نمی‌شد، پاسخ دهد و به عنوان بازوی توانای امور تربیتی قرار گرفت. این سازمان آمد تا فرایند تربیت را به عنوان یک مکمل اصلاح کند، چون تربیت در سازمان دانش آموزی، اتحادیه و بسیج، استمرار یافته و سازمان‌دهی شده است یعنی این تربیت منقطع نیست. در واقع جنس پرورشی، جنس انتخابگری و داوطلبانه بودن است، برعکس آموزش که مبتنی بر اجبار است؛ سازمان دانش آموزی در حقیقت آمد تا این تربیت استمرار یافته را انجام دهد.                              

مشاور وزیر در امور تشکل‌ها با اشاره به اینکه سازمان دانش‌آموزی باید یک سازمان مولد، تولید کننده و مرجع تربیتی باشد بیان کرد: مهم ترین مساله ای که در این سازمان مبناست "کار گروهی" است، کار گروهی در قالب تشکیلات معجزه می‌کند.

وی درباره نقش سازمان دانش‌آموزی با طرح این سوال که کار تشکیلاتی چه اهمیتی دارد بیان کرد: اولین اصلی که ضرورت کار تشکیلاتی را دوچندان می‌کند ضرورت دینی و اخلاقی است، ضرورت فردی، اجتماعی، اقتصادی و تربیت سیاسی از دیگر موارد و ضرورت‌های با اهمیت کار تشکیلاتی است.

وی به ویژگی‌هایی که آموزش و پرورش باید به دانش‌آموزان منتقل کند اشاره کرد و آنان را خطرپذیری، مسئولیت پذیری، مشارکت جو کردن دانش‌آموزان، نظم پذیری، تاب آوری و تمرین در شرایط سخت بودن خواند‌ و تاکید کرد این ویژگی‌ها از سوی سازمان دانش‌آموزی محقق می‌شود.

یزدان‌پناه به کارکردهای آموزش و پرورش در جامعه اشاره کرد و افزود: اولین کارکرد آموزش و پرورش انتقال فرهنگ است، یعنی آداب، سنن و رسوم را باید منتقل کنند و آداب و سنن با برنامه‌های پرورشی منتقل می‌شود نه با آموزش؛ با روش‌های مستقیم نمی‌توانید آداب و سنن را منتقل کنید به همین سبب من همیشه بر این باورم که یکی از مهمترین رسالت سازمان دانش آموزی برپایی اردوهاست، خصوصا اردوهای  ملی که کلکسیونی از اقوام ایرانی هستند و زمانی که کنار هم حضور پیدا می‌کنند آداب و سنن منتقل می‌شوند.    

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی شهر تهران رویکرد سازمان را تعمیق امر تربیت و بازوی پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش دانست و گفت: در قالب کار تشکیلاتی و گروهی باید به دنبال تقویت توانمندی، رشد استعدادهای فردی و گروهی، مسئولیت پذیری، خود باوری، مطالبه‌‌گری و اهل تشخیص شدن دانش‌آموزان باشیم.

مجید پارسا افزود: سازمان دانش‌آموزی تاثیرگذار است و عمق آن مانا بودن تربیت و رفتار صحیح را رقم می‌زند، سازمان باید تربیت را درونی کند این موضوع در قالب تشکیلات اتفاق می‌‌افتد.                                                                                                                       

وی افزود: محورهایی که آموزش و پرورش دنیا در این سال‌های اخیر طی کرد تحت عنوان آموختن برای دانستن بود اما بعد از این موضوع، آموختن برای به کار بستن و سپس آموختن برای زیستن و اکنون آموختن برای با دیگران زیستن مطرح است. ما باید چگونه زندگی کردن را به دانش‌آموزان بیاموزیم چرا که آموزش و پرورش توسعه یافته به این مرحله رسیده است.

وی بیان کرد: در راستای تحقق اهداف دولت در گسترش عدالت آموزشی و ارتقای زیرساخت‌های تعلیم و تربیت، مدارس صرفاً محل تحصیل نیستند، بلکه نقش بنیادینی در شکل‌گیری شخصیت، تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی و پرورش استعدادها دارند. بی‌توجهی به زیرساخت‌ها در این حوزه، محروم کردن آینده از فرصت‌های پیشرفت است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی، موضوع احداث مدرسه پیشتاز  توسط دانش آموزان را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود با راه‌اندازی پویش دانش‌آموزی و استفاده از ظرفیت پیشتازان و البته کل دانش‌آموزان پایتخت در امر مدرسه سازی، به طور مثال طرح و ایده "هر دانش‌آموز یک آجر" یا "هر دانش‌آموز یک سهم پنجاه هزار تومانی" را برای احداث یک مدرسه بنام سازمان دانش‌آموزی شهر تهران را پیش ببرید.

سپس ادامه داد: باتوجه به اینکه پایتخت پیشران و پیشانی کشور است و معمولا شروع اتفاقات بزرگ از شهر تهران کلید می‌خورد، ابراز امیدواری کرد که ساخت مدرسه بنام سازمان دانش‌آموزی نقطه عطفی برای این حرکت عظیم در سراسر کشور شود و با عنایت به اهمیت مدرسه سازی و احداث فضاهای آموزشی و تربیتی توسط خیرین و تاکید رئیس جمهور محترم، این مهم محقق شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین بر اهمیت رسانه، تبلیغات و روایت‌گری تأکید کرد و گفت: روایت‌گری گام به گام این پروژه‌ و حضور رسانه در ترویج و توسعه و گسترش این نهضت بزرگ تأثیر به‌سزایی دارد، راه اندازی پویش‌های دانش آموزی، استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی و نیز کانال‌ها و گروه‌های مدرسه در پیام رسان شاد، این امر را تسهیل می‌کند. خیرین مدرسه‌ساز نه‌تنها در ساخت فضاهای فیزیکی بلکه در ترسیم افق روشن آینده دانش‌آموزان نقش کلیدی دارند و بی‌تردید نام آن‌ها در حافظه تاریخی آموزش و پرورش این استان ماندگار خواهد ماند.

سپس نرگس مظفر با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان دانش‌آموزی در چند ماه اخیر، درخصوص نقش سازمان دانش‌آموزی گفت: یکی از کارهای اصلی سازمان تغییر در رفتار بچه‌هاست که این تغییر در رفتارها با انجام فعالیت‌های گروهی، عضویت در تشکل‌ها متناسب با ذائقه آنان و احساس مفید بودن، آموزش و تمرین مسئولیت پذیری، خودباوری، ما می‌توانیم و غیره ایجاد می‌شود. این تغییر باید در خانواده‌ها و جامعه نیز محسوس باشد، سازمان دانش‌آموزی یک تشکل نیست بلکه مجموعه ای است که می‌تواند ده‌ها تشکل را در خود جای دهد.

وی گفت: هدف این سازمان، تربیت نسلی خلاق، پویا، توانمند و باانگیزه است که با شادابی و توانمندی خود، در عرصه‌های مختلف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نقش آفرینی کنند.  نهادسازی موفق سازمان دانش‌آموزی، با توجه به جایگاه قابل توجه دانش‌آموزان در جامعه، زمینه رشد و شکوفایی آنان را به نحو موثری فراهم آورده است.  این سازمان، با سرمایه‌های انسانی ارزشمند و قدرت معنوی خود، در زیست‌بوم جدید آموزشی، با اجرای موفق بسته‌ی تحولی «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی»، به فرصتی بی‌بدیل برای تربیت آینده‌سازان میهن تبدیل شده است.

سازمان دانش‌آموزی، علاوه بر تربیت، بستری برای پرورش استعدادهای نهفته، شکوفایی خلاقیت‌ها و تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری در میان نوجوانان و جوانان است.  این سازمان، با تکیه بر ارزش‌های والای انسانی و اسلامی، نسلی آگاه، توانمند و متعهد را تربیت می‌کند؛ نسلی که با گام‌های استوار و اندیشه‌های خلاق، فردایی روشن‌تر را برای ایران رقم خواهد زد.

پیشتازان دانش‌آموزی، با روحیه‌ای پرتوان و آرمان‌خواهانه، پرچمداران این نهضت امید و پیشرفت هستند.  تشکل‌های دانش‌آموزی، تجلی‌گاه خرد جمعی و مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌ها بوده و مجلس دانش‌آموزی، صدای رسای دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور است که با طرح مسائل و چالش‌ها، به تدوین سیاست‌هایی کارآمدتر کمک می‌کند.  برنامه‌های اجتماعی-فرهنگی غنی و جذاب نیز زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان را فراهم می‌آورند.

تهران

خبرنگار : محمدصادق نوری‌تبار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار