معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
ارزیابی فعالیتهای کیفیتبخشی و پرورشی مدارس امری مهم و ضروری است
این دوره ارزیابی هر یکشنبه به طور مستمر انجام میشود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اهمیت ارزیابی فعالیتهای کیفیتبخشی و پرورشی مدارس، اعلام کرد که این ارزیابی نهتنها یک بازرسی سطحی و گذرا بلکه فرآیندی عمیق و چندوجهی است که به بررسی ابعاد مختلف عملکرد مدارس میپردازد.

سیداحمد موسوی در گفتوگو با خبرنگار پانا با تأکید بر اهمیت ارزیابی فعالیتهای کیفیتبخشی و پرورشی در مدارس تهران، گفت: «از آغاز سال جاری، تلاشهای مستمر و هدفمند ما در ارزیابی مدارس مناطق ۱۹ شهر تهران بهمنظور بررسی و بهبود برنامههای کیفیت بخشی و پرورشی به مرحلهای مهم و تعیینکننده رسیده است. این ارزیابیها بهعنوان یک اقدام بنیادین در راستای ارتقای سطح آموزش و پرورش، با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین تبیین راهکارهای مؤثر برای بهبود فرآیندهای تربیتی انجام میشود.»
وی در خصوص نحوه ارزیابیهای میدانی مدارس گفت: «این ارزیابی، صرفاً یک بازرسی سطحی و گذرا نیست، بلکه فرآیندی عمیق و چندوجهی است که ابعاد گوناگون عملکرد مدارس را مورد سنجش قرار میدهد. در این راستا، برنامهریزی دقیق و مدون برای اجرای دورههای آموزشی مرتبط با مهارتهای زندگی، از جمله مهمترین شاخصهای ارزیابی به شمار میرود. این دورهها که در طول سال تحصیلی باید به اجرا درآیند، نقشی حیاتی در توانمندسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشهای زندگی و ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی آنان ایفا میکنند.»
این مقام مسئول ادامه داد: «علاوه بر این، موضوعات پرورشی که باید در شورای معلمان و شورای مدرسه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و صورتجلسات مربوطه در مدارس موجود باشد، از دیگر محورهای اصلی ارزیابی است. مدیران و معاونین پرورشی مدارس، به عنوان سکانداران اصلی این حوزه، باید با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در بین همکاران، برنامههای پرورشی و تربیتی نوآورانه و اثربخشی را طراحی و اجرا کنند. طرحها و ابتکارات خلاقانه در این زمینه، نشاندهنده پویایی و تعهد مدرسه به پرورش نسلی بالنده و مسئولیتپذیر است.»
وی با تشریح دیگر محورهای ارزیابی افزود: «آیتمهای ارزیابی که از سوی دبیرخانه در اختیار تیم ارزیابی قرار گرفته، به ویژه تأکید بر اجرای حداقل یک مهارت در هر پایه تحصیلی، چارچوبی جامع و مدون برای بازدید از مدارس ترسیم میکند. بر این مبنا، تیم ارزیابی به همراه سرگروهها و کارشناسان اداره امور تربیتی، به بررسی موشکافانه برنامههای پرورشی مدارس میپردازد تا سطوح کیفی این برنامهها را به دقت ارزیابی کند.»
موسوی افزود: «این دوره ارزیابی که هر یکشنبه به طور مستمر ادامه دارد، تاکنون ۱۶ منطقه از شهر تهران را پوشش داده است. تا کنون قریب به ۳۵ مدرسه مورد بازدید قرار گرفتهاند و انتظار میرود تا پایان سال آموزشی، بازدید از سایر مدارس و مناطق نیز به اتمام برسد. در این میان، توجه ویژهای به مناطق روستایی معطوف شده است تا اطمینان حاصل شود که مدارس این مناطق نیز در راستای اهداف پرورشی و کیفیتبخشی عملکرد مطلوبی داشتهاند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: «این تلاشها که با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش در مدارس شهر تهران صورت میگیرد، نشاندهنده عزم جدی مسئولان و دستاندرکاران برای ساختن آیندهای روشن برای نسلهای آتی است. امید است با تداوم این رویکرد و بهرهگیری از نتایج حاصل از این ارزیابیها، شاهد تحولی بنیادین در نظام آموزشی کشور باشیم.»
ارسال دیدگاه