نومعلمی که آموزش علوم تجربی را با علم نافع همراه کرده است
اهواز (پانا) - نومعلم فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان خوزستان با استفاده از روشهای مختلف تدریس، درس علوم تجربی را به کلاس درس علم نافع، اقتدار، پیشرفت و زندگی تبدیل کرده است.
کریم عباسی، نومعلم فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان خوزستان و نویسنده کتاب منبع حیات جامعه در گفت و گو با پانا در ارتباط با تجربیات و ابتکارات جدیدی که در تدریس خود به عنوان دبیر علوم تجربی مقطع متوسطه اول به کار برده است توضیح داد: «در تدریس علوم همزمان با تدریس فیزیک برای دانش آموزان به متافیزیک هم می پردازم، به عنوان مثال وقتی چرخه آب را به صورت فرآیندی و تجربی توضیح می دهم، حرفی از توحید در آن نیست و صرفا براساس علوم تجربی روند تشکیل ابر و بارش باران شرح داده می شود، به همین دلیل همزمانی که چرخه آب مربوط به علم تجربی را تشریح می کنم، آیات قرآنی در مورد رحمت الهی و باران را توضیح می دهم و ضمن آن به برخی شبهات مادی گرایان که مختص سن نوجوانی است نیز پاسخ داده می شود.»
عباسی افزود : «تلاش می کنم تا در تدریس خود از علم نافع بهره گیری کنم؛ به عنوان مثال در یکی از فصل های کتاب علوم مقطع متوسطه اول در ارتباط با صنعت نفت مطالبی نوشته شده که با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در باب مخالفت با خام فروشی آن و اهمیت راهبردی پتروشیمی ها برای دانش آموزان صحبت می کنم تا زاویه دید گسترده تری از مسائل صنعت نفت در مقابل آنان قرار گیرد.»
وی با اشاره به اهمیت استفاده از منابع غنی در کنار کتاب های درسی به جهت رشد فکری دانش آموزان گفت: «در کلاسم احساس غرور ملی دانش آموزان را تقویت می کنم، با دانش آموزان خود از واژه غرب آسیا به جای خاورمیانه استفاده می کنیم و برای نشان دادن پیشرفت های ایران به چند پیشرفتی که در کتاب درسی ذکر شده اکتفا نکرده و از دانش آموزان می خواهم تا با مطالعه کتاب هایی مانند ایران مقتدر اطلاعات خود را نسبت به این پیشرفت ها بالاتر ببرند، حتی برای این مهم نمره تشویقی نیز در نظر گرفته ام.»
این نویسنده و نومعلم در مورد توضیح مسائل روز در کلاس درس بیان کرد: «در کلاس ما هر کدام از بچه ها سوالاتی از مسائل روز در باب علوم تجربی دارند که آنها را براساس یافته های علمی پاسخ می دهم، مثلا در مورد واکسن های ایرانی با اسناد علمی کشورهای خارجی پیشرفت ایران در زمینه تولید واکسن را نشان دادم، در بحث پهپادهایی که در کتاب ذکر شده بود، پیشرفت های نظامی کشور را برای بچه ها توصیح دادم، وقتی به بخش حیوان شبیه سازی شده رویانا در کتاب رسیدیم در ارتباط با پژوهشکده رویان و زحمات شهید کاظمی آشتیانی صحبت کردم و بسیاری دیگر از موضوعات درسی که امکان پرداخت بیشتری را داشت با بهره برداری از مباحث خارج از کتب درسی شرح بیشتری دادم.»
وی در پاسخ به این که واکنش دانش آموزان نسبت به مسائلی که در کلاس مطرح شده است چه بود، توضیح داد: «واقعا در میان دانش آموزان تاثیرات غرورانگیز زیادی را مشاهده کردم، برخی اوقات در کلاس، حین تدریس و بیان مطالبی با مضامینی که گفته شد دانش آموزان با شور و حرارت بسیار از صندلی خود برخاسته و با گفتن احسنت با صدای بلند برای آن موضوع دست زده و آن را تشویق کردهاند.»
عباسی در مورد اینکه چگونه دانش آموزان علاوه بر درس خود به این مطالب در کلاس توجه دارند، گفت: «دانش آموز از لحن داستانی استقبال بیشتری دارد، زیرا که برای او قابل فهم و ملموس تر است به همین خاطر به لحن حماسی و داستانی توجه بیشتری دارد؛ اگر معلم با تسلط بر اصل متن درس و با برنامه ریزی صحیح که در چه زمانی از مطالب خارج از کتاب درسی برای توضیح مطالب کتاب استفاده کند، تدریس را انجام دهد میتواند در گسترش علم نافع نقش آفرینی کند؛ در واقع اصلی ترین مولفه های انتقال علم نافع به دانش آموزان تسلط بر مسائل ملی، میهنی، دینی و همچنین تسلط کامل بر بخش بخش متون درسی همراه با آشنایی با نحوه انتقال داستانی و حماسی موضوعات به شکلی است که ارتباط دانش آموز با مطالب برقرار شود.»
نومعلم و دبیر علوم مقطع متوسطه اول اظهار کرد: «قبل از اینکه وارد مدرسه شوم و زمانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل بودم ویژگی های دانش آموز آرمانی از منظر رهبری را مطالعه کردم که یکی از آن ویژگی ها دارابودن روحیه تعاون و همکاری در میان دانش آموزان بود و به همین دلیل بچه ها را در کلاس خود گروه بندی کردم تا با کمک به یکدیگر فعالیت های کلاسی را انجام دهند و با این کار دانش آموزان با سطح درسی بهتر به دانش آموزان ضعیف تر در فعالیت های کلاسی یاری رساندند؛ همچنین تلاش داشتیم تا با این کار حس تعاون، مسئولیت پذیری، مطالبه گری، ایثار و فداکاری را در دانش آموز تقویت کنیم.»
عباسی بیان کرد: «در کلاس درس سعی کردیم با معرفی کتاب های دیگر در زمینه های موضوعات درسی اطلاعات دانش آموزان را کامل تر کنیم و البته اشتیاق آنان به درس را افزایش دهیم. بچه ها با مطالعه و خلاصه نویسی این کتاب ها نمره تشویقی دریافت خواهند کرد و در نتیجه مطالب را بهتر فرا می گیرند.»
ارسال دیدگاه