مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان:
بازیهای محلی و بومی سبب احیای فرهنگ ایرانی و کشف استعدادهای دانشآموزان است
بهارستان (پانا) - مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان، بازیهای محلی و بومی را سبب احیای فرهنگ ایرانی و کشف استعدادهای دانشآموزان عنوان کرد.
مینا عباسی، مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا به تشریح اهمیت و اهداف اجرای طرح بازیهای بومی و محلی در مدارس این ناحیه پرداخت.
وی توضیح داد که این طرح با هدف ایجاد تحرک، هیجان و کشف استعدادهای کودکان طراحی شده است و علاوه بر فواید جسمانی، به تقویت روحیه اجتماعی و فرهنگی نسل جوان کمک میکند.
هدف از اجرای طرح بازیهای بومی محلی
عباسی در ابتدا به توضیح ویژگیهای بازیهای بومی و محلی پرداخت و گفت: «این بازیها معمولاً به صورت گروهی و در محیطهای وسیع انجام میشوند و دارای تحرک بالایی هستند. هدف اصلی آنها کشف تواناییها و استعدادهای کودکان است و از سوی دیگر به حفظ سلامت جسمانی و آموزش زندگی اجتماعی آنها توجه ویژهای دارد.»
مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان افزود: «آشنایی کودکان با آداب و رسوم و فرهنگهای مختلف مناطق کشور نیز یکی دیگر از اهداف مهم این طرح است، چرا که این بازیها بخشی از میراث فرهنگی و اجتماعی ایران هستند.»
فواید طرح بازیهای بومی و محلی
عباسی توضیح داد که این طرح بهویژه در تقویت سرزندگی و نشاط نسل جوان تاثیرگذار است و میتواند به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کند. «هدف ما از اجرای این طرح، احیای فرهنگ ایرانی، آموزشهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین شکلگیری شخصیت دانشآموزان است. علاوه بر این، این طرح باعث افزایش اعتماد به نفس، کشف استعدادها و تقویت مهارتهای اجتماعی میشود.»
مراحل اجرایی طرح
وی در ادامه مراحل اجرایی طرح را شرح داد و گفت: «در ابتدا دانشآموزان با انواع بازیهای بومی و محلی منطقه آشنا میشوند و سپس تحقیقاتی درباره نحوه اجرای این بازیها انجام میدهند. بعد از آن، با همکاری دانشآموزان، فعالیتها تقسیمبندی شده و امکانات لازم برای اجرای بازیها فراهم میشود. مرحله آخر برگزاری مسابقات و بازیهای گروهی است که به دانشآموزان کمک میکند مهارتهای اجتماعی و حل مسئله را در عمل تمرین کنند.»
تاثیرات مثبت بازیهای بومی بر دانشآموزان
مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان تأکید کرد: «اجرای این نوع طرحها باعث میشود دانشآموزان کمی از دنیای مجازی فاصله بگیرند و زندگی واقعی را تجربه کنند. این بازیها به حفظ سلامت جسمی و روانی دانشآموزان کمک کرده و روحیه رقابت، مسئولیتپذیری و کار گروهی را در آنان تقویت میکند.»
نقش بازیهای گروهی در توسعه شخصیت دانشآموزان
عباسی همچنین به اثرات آموزشی این بازیها اشاره کرد و گفت: «بازیهای بومی و محلی یکی از موثرترین راهها برای یادگیری و تمرین هوش اجتماعی است. در این بازیها، دانشآموزان ضمن لذت بردن، به دنبال راهحلهای جدیدی برای پیروزی در بازیها هستند و تجربههایی بهدست میآورند که برای آیندهشان بسیار مفید خواهد بود.»
وی افزود: «این بازیها به دانشآموزان کمک میکند قانونپذیر شوند، مسئولیتپذیری را در کارهای گروهی یاد بگیرند، به حقوق دیگران احترام بگذارند و احساسات و رفتارهای خود را مدیریت کنند.»
مدیر آموزشگاه ربیعی ناحیه یک بهارستان در پایان گفت: «اجرای بازیهای بومی و محلی در مدارس به رشد شخصیت و شکلگیری هویت اجتماعی دانشآموزان کمک میکند. این بازیها علاوه بر سرگرمی و نشاط، آنها را برای زندگی اجتماعی، مسئولیتپذیری و حل مسائل آماده میسازد و باعث میشود که مهارتهای فردی و اجتماعی آنان تقویت شود.»
طرح بازیهای بومی و محلی که در مدارس ناحیه یک بهارستان به اجرا درآمده است، بهعنوان یک ابتکار فرهنگی و اجتماعی، میتواند نقشی مهم در ترویج فرهنگ ایرانی و افزایش توانمندیهای نسل آینده ایفا کند.
ارسال دیدگاه