معاون آموش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
آغاز تغییرات محسوس در فرآیند آموزش ابتدایی از مهرماه
هوش مصنوعی نباید خلاقیت را تحت تاثیر خود قرار دهد
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر هماهنگی کامل برنامههای معاونت آموزش ابتدایی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اجرای برنامههای آموزش ابتدایی در سراسر کشور به صورت جامع و منسجم خبر داد.

نشست تخصصی آموزش ابتدایی که باحضور رضوان حکیم زاده معاون آموش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مجید پارسا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اعضای شورای معاونین و مدیران و معاونین آموزش ابتدایی مناطق ۱۹ گانه پایتخت برگزار شد.
رضوان حکیم زاده به ویژگیهای نسل جدید دانشآموزان اشاره کرد و با بیان اینکه دانش آموزان نسل امروز شنونده ای منفعل نیستند آنها را پرسشگر، کنجکاو و متصل به منابع متنوع اطلاعاتی دانست و افزود: دانش آموزان امروز گاه مفاهیمی را میشناسند که برای ما چندان آشنا نیست بنابراین ادامه آموزش با روشهای سنتی شکاف میان ما و دانشآموزان را افزایش خواهد داد.
وی دوره پیشدبستانی را یکی از مقاطع کلیدی دانست و با تاکید بر ضرورت حفظ فضای خلاقانه هنری، بهویژه موسیقی گفت: اگرچه فناوری و استفاده بیرویه از بازگشت به برخی جلوههای هنری آسیب زده است اما گروههای سرود دانشآموزی با امکانات محدود ظرفیت خلاق کودکان را به خوبی نشان میدهند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تحول در روشهای تدریس افزود: تمرکز صرف بر اتمام کتابهای درسی کافی نیست و معلمان باید نقش تسهیلگر داشته باشند و کلاسهایی پویا با محوریت مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و همکاری ایجاد کنند.
حکیم زاده با بیان اینکه تربیت دانشآموزانی با احساس ارزشمندی و مشارکت فعال، کلید موفقیت است تصریح کرد: فضای کلاس باید تعاملمحور باشد و نباید منتظر تجهیزات خاص ماند؛ بلکه باید با استفاده از امکانات موجود، محیط یادگیری را فعال و مشارکتی ساخت.
این مقام و مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت توانمندسازی معلمان و هماهنگی های بین بخشی پرداخت و با بیان اینکه برنامههای توانمندسازی معلمان از طریق کارگاهها و اجتماعات یادگیری ادامه خواهد یافت ابراز امیدواری کرد با آغاز سال تحصیلی جدید شاهد تغییراتی محسوس در آموزش ابتدایی باشیم.
وی در همین خصوص نقش مدیران مدارس در هدایت این تحول بسیار مهم و کلیدی برشمرد و افزود: بدون همراهی آنها، موفقیت ممکن نخواهد بود.
هوش مصنوعی و چالش های پیرامونی آن دیگر موضوع مورد اشاره حکیم زاده در این نشست بود که او توجه به موضوع هوش مصنوعی را مهم دانست و با بیان اینکه هوش مصنوعی نباید خلاقیت را تحتالشعاع قرار دهد گفت: از تابستان امسال برنامه هایی طراحی شده تا وابستگی صرف به فناوری کاهش یابد و استفاده از آن را در مسیر رشد خلاقیت هدایت کند.
مجید پارسا مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تغییرات گسترده فرهنگی، اجتماعی و فناورانه در جامعه امروز، اظهار داشت: برای پاسخگویی به نیازهای نسل نو دیگر نمیتوان به شیوههای سنتی و کلیشهای آموزش دل بست؛ لذا بازطراحی رویکردهای آموزشی بر پایه واقعیات روز، ضرورتی انکارناپذیر است.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به آموزش ابتدایی، افزود: حضور رئیسجمهور و وزیر آموزشو پرورش در رأس تصمیمسازیهای کلان، فرصتی بینظیر است و این فرصت باید با برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از ظرفیتهای استانها، به جهشی چشمگیر در کیفیت آموزش ابتدایی منتهی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان اصلاح روش های یادگیری را نهتنها ضرورتی آموزشی، بلکه مسئولیتی ملی عنوان کرد و خواستار همکاری وهم افزایی همه ارکان نظام برای تحقق این هدف شد.
ارسال دیدگاه