مدیر دبستان پسرانه‌ آینده‌سازان ناحیه ۲ کرج:

آموزش نسل Z نیازمند تغییر جدی در رویکردهای آموزشی است

کرج (پانا) - مدیر دبستان پسرانه‌ آینده‌سازان ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس گفت: آموزش نسل Z نیازمند تغییر جدی در رویکردهای آموزشی است. این نسل ترجیح می‌دهد در فرآیند یادگیری فعال باشد، تجربه کند، نظر بدهد و نقش خودش را در کلاس ایفا کند.

کد مطلب: ۱۵۷۹۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش نسل Z نیازمند تغییر جدی در رویکردهای آموزشی است

پدرام کرمی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «نسل Z با ویژگی‌هایی مثل خلاقیت بالا، تمایل به نوآوری و علاقه به یادگیری تعاملی دیگر نمی‌تواند با روش‌های سنتی تدریس که بر پایه سخنرانی‌های یک‌طرفه هستند ارتباط برقرار کنند.»

وی افزود: «این نسل ترجیح می‌دهد در فرآیند یادگیری فعال باشد، تجربه کند، نظر بدهد و نقش خودش را در کلاس ایفا کند. به همین دلیل، ادامه آموزش به سبک سنتی برای این نسل پاسخگو نیست و اگر تغییرات اساسی در رویکرد آموزش ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که نسل جدید برای ورود به جامعه آماده باشد.»

کرمی ادامه داد: «برای ساختن یک نظام آموزشی مؤثر و کارآمد، لازم است روش‌های تدریس به‌سمت آموزش‌های مهارتی، کارآفرینانه و تعاملی حرکت کنند. نسلی که بیشتر وقت خود را با ابزارهای دیجیتال می‌گذراند، یادگیری را در تعامل با تکنولوژی می‌بیند و از کلاس‌هایی که صرفاً انتقال اطلاعات هستند، خسته می‌شود. بنابراین استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی، پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های تعاملی می‌تواند آموزش را جذاب‌تر، کاربردی‌تر و مؤثرتر کند. البته نقش خانواده در این میان مهم است و باید بر نحوه استفاده دانش‌آموزان از این ابزارها نظارت داشته باشند.»

وی اضافه کرد: «از طرفی بسیاری از مدارس به دلیل کمبود بودجه، توان همگام شدن با پیشرفت‌های روز جامعه را ندارند. بیشتر بودجه مدارس از کمک‌های اولیا و خیرین تأمین می‌شود و همین مسئله باعث عقب‌ماندگی در بسیاری از امکانات آموزشی شده است. اگر بودجه کافی برای تجهیز مدارس در اختیار مدیران و عوامل اجرایی قرار گیرد، با توجه به نیروهای جوان، خلاق و پرانگیزه‌ای که وارد این حوزه می‌شوند، فاصله میان امکانات موجود و نیازهای نسل جدید به‌راحتی قابل جبران خواهد بود.»

مدیر دبستان پسرانه‌ آینده‌سازان ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس گفت: «دانش‌آموزان در دوره ابتدایی بیشتر در حال شناخت خود و دنیای اطرافشان هستند و هنوز درگیر انتخاب مسیر شغلی نشده‌اند. اما پس از ورود به دوره متوسطه، نیازهای فردی پررنگ‌تر می‌شود و تمایل به تصمیم‌گیری مستقل افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه به‌دلیل کاهش جایگاه معلم در نگاه برخی خانواده‌ها، دانش‌آموزان کمتر به مشورت با معلمان اعتماد می‌کنند و همین مسئله می‌تواند منجر به انتخاب‌های نادرست شود. تاب‌آوری پایین دانش‌آموزان هم یکی دیگر از دلایل فاصله گرفتن آن‌ها از مشورت و هدایت است.»

کرمی خاطرنشان کرد: «در بسیاری از مدارس، آموزش مهارت‌های زندگی از جمله احترام به قوانین، انتخاب دوست، کارگروهی و مسئولیت‌پذیری در قالب فعالیت‌های کلاسی در حال اجرا است. این فعالیت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در محیط واقعی جامعه نیز عملکرد مناسبی داشته باشند. کارگروهی به صورت روزانه در کلاس‌ها انجام می‌شود و دانش‌آموزان با موضوعاتی برای بحث، مشارکت و تصمیم‌گیری مواجه می‌شوند.»

وی بیان کرد: «نقش مدرسه در سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان نیز بسیار مهم است. بعد از خانواده، مدرسه بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری نگرش‌ها و رفتارهای بهداشتی دارد. از آنجا که دانش‌آموزان بخش زیادی از روز خود را در مدرسه سپری می‌کنند، بهترین موقعیت برای آموزش سواد سلامت و تغییر نگرش و رفتارهای فردی و اجتماعی همین محیط مدرسه است. اجرای برنامه‌های بهداشت مدارس با همکاری کارشناسان حوزه سلامت، آموزش خانواده‌ها و مشارکت فعال معلمان و والدین می‌تواند تأثیر زیادی در ارتقاء سلامت عمومی داشته باشد.»

کرمی خاطرنشان کرد: «با این حال باید گفت که موضوع آموزش و تربیت دانش‌آموزان بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در جلسات آموزشی مطرح می‌شود. یکی از مشکلات اصلی، راهنمایی نادرست برخی والدین است که گاهی احساسات را جایگزین منطق می‌کنند و مسیر تربیتی دانش‌آموزان را دچار اختلال می‌سازند. برای رسیدن به آموزش مؤثر و نتیجه‌بخش، همه‌جانبه نگری، هماهنگی بین خانه و مدرسه، به‌روزرسانی مداوم معلمان و آماده‌سازی زیرساخت‌های آموزشی کاملاً ضروری است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: ملیناصادقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار