اهمیت درست و اصولی نگاشتن کتبدرسی در مقطع متوسطهی اول و دوم
لردگان (پانا) - کتب درسی در واقع مسیر روشنی را برای معلمان و دانشآموزان فراهم میکند که به همین دلیل اساسی و مهم باید کتابهای درسی طبق روشهای نوین و علمی در هرسال بروز شوند.

کتابهای درسی عاملی برای پیوند دانش آموزان بهزمینهی گستردهی علم و دانش است، در واقع کتابهای درسی زمینهی یادگیری مطالب جدیدی را فراهم میکنند که این یادگیری در کتاب بهوسیلهی قسمتهای مختلف کتاب مانند: تصاویر واضح، نمودارها، فعالیتها، آزمایشها، بیشتر بدانیم و آیا میدانیم میسر میشود؛ کتابهای درسی در واقع مسیر روشنی را برای معلمان و دانشآموزان فراهم میکند که باید بههمین دلیل اساسی و مهم طبق روشهای نوین و علمی در هرسال بروز شوند تا هم معلمان بتوانند بر طبق آمار دقیق تدریس داشته باشند و هم دانشآموزان با آمار و اطلاعات دقیقتری آشنا شوند.
مقطع متوسطه بهخصوص در بخش دبیرستان مرحلهی خیلی مهمی برای دانشآموزان است پس باید علاوه بر آموزش درست و اصولی، کتابهای درسی بهبهترین شکل نگاشته شود؛ بهترین راه هم برای جذب دانش آموزان بهکتاب و هم برای آموزش درست، مطابقت دادن موضوعات کتاب بامسائل روزانه و مورد علاقهی دانشآموزان است؛ استفاده از مطالب آموزنده بهترین روش جذب دانشآموزان بهکتاب است.
کتابهای درسی در مقطع متوسطه باید به بهترین شکل نوشته و چاپ شوند تا علاوه بر یادگیری و تدریس دقیق، دانشآموزانی که حتی یادگیری پائینی دارند را بهسمت و سوی کتاب بکشانند در این زمینه راه و روشهای متفاوتی وجود دارد اعم از: استفاده از کلمات ساده و قابل فهم، استفاده از نمودارها و تصاویر دقیق، استفاده از بهترین روشهای تخصصی یادگیری در مطالب، استفاده از مطالب کامل، دقیق و گسترده بههمراه فرمولهای کامل و درست است؛ کتابهای تخصصی همچون علوم، ریاضی و زبان خارجه نیازمند بهترین روشهای آموزش در کتبدرسی هستند؛ پس بهتر است در کتاب ریاضی علاوه بر توضیحات تشریحی، مطالب به همراه فرمولهای دقیقتری نوشته شود بهتر است از سوالات هوش و مدارس تیزهوشان در کتاب ریاضی استفاده شود این باعث میشود دانشآموزان علاقهی بیشتری نسبت بهکتاب ریاضی پیدا کنند.
در کتاب علوم بهتر است از تصاویر و نمودارهای پیشرفتهتر و نظریات دانشمندان استفاده شود، علاوه بر مطالب تشریحی از فرمولهای دقیقتر و آزمایشهای بیشتر استفاده شود تا دانشآموزان بهدرک عمق مطالب برسند، در واقع علاوه بر توضیح کلی به توضیح جزئیتری بپردازند تا دانشآموزانی که توانایی خرید و تهیهی جزوه و کتاب کمکی ندارند بتوانند با استفاده از مطالب کتاب یادگیری کافی را داشته باشند.
در نوشتن و گردآوری کتاب زبانخارجه باید دقت و توجهی بیشتری را داشته باشند زیرا یادگیری زبان جدید برای دانشآموزان ممکن است کار راحتی نباشد پس لازم است علاوه بر گرامر، متن و کلمات از بخشهای گستردهتر زبان خارجه استفاده شود برای مثال از داستانهای آموزنده و آمادگی برای نوشتن داستان و انشا استفاده شود.
امید است با استفاده از روشهای نوین در جمعآوری کتب درسی، میل و علاقهی دانشآموزان بهکتاب بیشتر شود و سطح یادگیری دانشآموزان افزایش پیدا کند.
ارسال دیدگاه